ربیعی: تحریف بیانات رهبر انقلاب به هیچ‌وجه قابل قبول نیست

علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته (سه‌شنبه 2 دی) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به صورت مجازی برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه «برخی رسانه‌ها بیانات هفته گذشته رهبر انقلاب را به شکل تحریف‌آمیز منعکس کردند رهبری چند ماه پیش تاکید کردند اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم هم شکست خواهد خورد. نظر حضرتعالی در این زمینه چیست؟»، گفت: تحریف بیانات ایشان در هر شکل و از هر جهت قابل قبول نیست. اخیرا مقام معظم رهبری ضمن تاکید درست و استراتژیک مبنی بر اولویت خنثی‌سازی تحریم داشته و فرمودند: «البته نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا واقعا اگر بتوانیم تحریم رفع کنیم یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم.»
وی با تاکید براینکه دولت هم معتقد به خنثی‌سازی تحریم است، ادامه داد: بدون تردید قوی ساختن اقتصاد و مقاوم‌سازی آن با نگاه به ظرفیت‌های قابل توجه در داخل و افزایش قدرت ملی دشمن را از تهاجم تحریم و امثال اینها مایوس می‌سازد و اتفاقا شکستن تحریم با قدرت داخلی شکستن و به عقب راندن عزت‌مندانه تحریم است. در غیر این صورت ما عبور از تحریم ملتمسانه خواهیم داشت.
ربیعی در ادامه تحریف را تهی کردن یک موضوع از محتوای اصلی و آدرس غلط دادن عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۰ مرداد ۹۹ به مناسبت عید سعید قربان نکاتی را فرمودند که بدون هیچ کاهش و تقطیعی عین جملات معظم‌له را قرائت می‌کنم: «اوضاع را بد جلوه می‌دهند، با صدها زبان، با صدها وسیله. اگر نقطه‌ قوتی در کشور باشد که مطلقاً انکار می‌کنند؛ یا به سکوت برگزار می‌کنند یا انکار می‌کنند. خب، کارهای خوبی در کشور دارد انجام می‌گیرد؛ مطلقاً [حتّی] یکی از اینها در تبلیغات خارجی دشمنان ما منعکس نیست. نقطه‌ ضعفی اگر وجود داشته باشد، آن را ده‌برابر می‌کنند، گاهی صد برابر می‌کنند که این نقطه‌ ضعف را بزرگ کنند؛ برای چیست؟ برای این است که روحیه‌ مردم تضعیف بشود؛ امید مردم، به‌خصوص امید جوان‌ها؛ چون وقتی امیدوار باشند، تحرک جوان‌ها، تحرک فوق‌العاده است، جوان‌ها پیشتازند، پیش‌رانند؛ اگر چنانچه امید از آنها گرفته شد، متوقف می‌شوند، مثل ماشینی که بنزینش تمام می‌شود، این جور [متوقف] می‌شوند.»
ربیعی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بیانات خود معظم‌له در پاسخ به این سؤال کافی است. اما پاسخ من همان است که روز شنبه در یادداشت راهبردهای خنثی‌سازی و رفع تحریم نوشته‌ام: «رهنمودهای رهبری همواره راهنمای عمل دولت بوده و هست و زمانی به بهترین وجه محقق می‌شود که همگان خود را مخاطب آن خوانده و بدون تفسیر به رای به همان صراحتی که هستند مبنای سیاست ورزی قرار گیرند.»


جمهوری اسلامی ایران طرف شاکی
 درخصوص نقض تعهد آمریکا و اروپاست
در پاسخ به سؤالی درباره درباره ادعای سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مبنی بر جدی بودن پیامدهای نقض تعهدات برجامی و اینکه ایران باید فورا به همه مفاد برجام پایبند باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران طرف شاکی درخصوص نقض تعهد و ناپایبندی اساسی به تعهدات از سوی آمریکا و اروپا است.
وی ادامه داد: واضح است که ایران نمی‌تواند به اجرای یک طرفه تعهدات بپردازد و کشورهای اروپایی به جای ابراز نگرانی بهتر است که به تعهدات خود بازگردند تا زمینه حفظ برجام که به نفع همه است فراهم شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی ایران وفق گام‌های پنجگانه منطبق با حقوق به رسمیت شناخته شده ما ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام قرار دارد، گفت: در صورت بازگشت سریع طرف‌های برجام به انجام تعهداتشان در برجام، اجرای این اقدامات جبرانی متوقف می‌شود. بنابرین ادعای عدم پایبندی ایران به برجام حرف صحیحی نیست.
ربیعی تصریح کرد: فرانسه و سایر طرف‌های اروپایی اگر واقعاً خواستار حفظ و احیای برجام به نحوی که ایران از آن منتفع شود هستند، باید به تعهدات برجامی خود عمل کرده و برای برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تلاش کنند.
آژانس در چهارچوب وظایف
و مسئولیت‌های خود عمل کند
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی مبنی بر اینکه بازگشت به خانه اول در برجام امکان‌پذیر نیست، ‌گفت: پاسخ این سؤال را پیشتر نماینده دایم کشورمان در وین داده است، خود آقای گروسی به نماینده دائم ایران گفته است که صرفاً به جنبه فنی مسئله ‌اشاره کرده است.
 وی افزود: از آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نهاد فنی است، انتظار می‌رود که در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود در حوزه‌های نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات مرتبط هسته‌ای و ارائه گزارشات بروزرسانی، عمل کرده و از ورود به دیگر موضوعات خارج از چارچوب مسئولیت‌های آژانس و مدیرکل خودداری نماید.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری گفت: مدیرکل اعلام کرده است که ظاهراً سوء برداشتی از اظهارات ایشان انجام شده است و منظور ایشان مطابق با آنچه در رسانه‌ها انعکاس یافته نبوده است. در عین حال، نظارت بر ابعاد فنی برنامه‌های هسته‌ای به آن پیچیدگی که در برخی رسانه‌ها انعکاس یافته نیست، لذا نیازی به مذاکره با آژانس در این خصوص احساس نمی‌شود.
ارسال پیام از بایدن به ایران
صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره شنیده‌هایی مبنی بر ارسال پیام از سوی بایدن به ایران گفت: دولت جدید آمریکا هنوز مستقر نشده و چنین مباحثی صرفا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.
وی افزود:‌ اظهارات علنی مقامات دولت جدید آمریکا تاکنون جنبه شعارهای انتخاباتی داشته که نمی‌توان اعتباری برای آنها قائل شد. جمهوری اسلامی ایران نه به اظهارات، بلکه به اقدامات دولت آینده آمریکا درخصوص بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل توجه خواهد کرد.
ربیعی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران به روشنی توسط مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری درخصوص برجام و احتمال بازگشت طرف‌های مقابل اعلام شده است.