وصیت‌نامه ناتمام!

آرمان ملي - مطهره شفيعي: دي‌ماه يادآور روزهاي غمگيني است؛ روزهايي که ايران اسطوره صبر و تدبير را از دست داد و به سوگ آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني نشست. از 19 دي 95 تا امروز موارد زيادي بوده که حتي اصولگرايان و منتقدان گفتند و مي‌گويند که کاش آيت‌ا... هاشمي بود يا مي‌گويند اگر هاشمي زنده بود راهکاري براي حل مشکلات داشت. اما واقعيت اين است که آيت‌ا...‌هاشمي 4 سال است که رحلت کرده و تنها ياد و يادگاري‌هايش باقي مانده است. البته انديشه آيت‌ا... هاشمي زنده و باقي است. ازجمله افرادي که در نشر اين انديشه و تحقق اهداف آيت‌ا... هاشمي تلاش مي‌کند، محسن پسر ارشد آيت‌ا... است که همانند پدر هيچگاه اسير جوسازي مخالفان اعتدال و اصلاحات نشده و نمي‌شود بلکه به آنچه عمل مي‌کند که به اعتقادش در راستاي منافع ملي و خواست مردم است. بسياري آگاه هستند آيت‌ا... هاشمي با دورانديشي و تدبيري که داشت در وصيتنامه به آنها پرداخته است اما بدخواهان اعتدال و اصلاحات تمايلي به علني شدن اين موارد نداشتند؛ بنابراين از همان روز نخست رحلت آيت‌ا... به شايعه‌پردازي درباره وصيت نامه پرداختند تا جايي که فاطمه هاشمي، دختر ارشد آيت‌ا... براي پايان دادن به شايعات دلواپسان عنوان کرد که وصيت‌نامه پيدا نشده است. او توضيح داده بود: «در مسائل خانوادگي من خيلي به پدر نزديک‌تر بودم، حتي بعد از وفات ايشان محسن از من پرسيد که مي‌داني وصيت‌نامه پدر کجاست که من گفتم بايد يا در گاوصندوق خانه يا گاوصندوق و چند کشويي که در مجمع داشتند، باشد. در اين گاوصندوق‌ها هم برخي پرونده‌ها و مطالب مهمي را نگهداري مي‌کردند. اما وقتي به دفتر ايشان در مجمع مراجعه شد هيچ‌کدام از آن پرونده‌ها نبود.» اما محسن هاشمي دوشنبه در برنامه جهان‌آرا به اين وصيت نامه اشاره کرد و به بيان اطلاعاتي درباره آن پرداخت.
ســرنوشت وصيـت‌نـامـه بــه روايــت محـسـن هاشـمي
محسن هاشمي گفت: وصيت‌نامه مرحوم هاشمي که صد و خرده‌اي صفحه‎اي هم بود و خطاب به رهبر انقلاب نوشته شده بود تحويل ايشان دادم که اگر صلاح بدانند خودشان منتشر خواهند کرد. وي افزود: من قبلا هم گفته‌ام مرحوم هاشمي وصيت‌نامه‌اي داشتند که قديمي بود که قسمتي از آن را در تلويزيون خواندم اما متن قوي صد و خورده‌ صفحه‌اي را ايشان در تقريبا 4، 5 سالي بود مي‌نوشتند، که اين قرار بود به وصيت‌نامه جدي‌تري تبديل شود. وي افزود: اين وصيت‌نامه چون خيلي از مواردش مربوط به مقام معظم رهبري بود، من اين را خدمت مقام معظم رهبري دادم و الان متني غير از آن ما نداريم. البته اين متن تکميل و بازنويسي نشده بود. متني بود که مباحث زيادي در آن مطرح شده بود که من خودم شخصا بردم دادم خدمت مقام معظم رهبري که اگر صلاح ديدند خودشان مي‌توانند منتشر کنند و اصلا به ايشان هم نوشته شده بود.
او ولع رياست‌جمهوري ندارد


«محسن هاشمي» به موضوعات ديگري هم اشاره کرد. او خودش را وقف رفع مشکلات کشور و تحقق خواست مردم کرده است. چنانکه وقتي با او سخن گفته مي‌شود اولويت را لزوم رفع مشکلات و موانع تحقق اهداف مي‌داند و پس از آن اگر سوال سياسي شود به‌صورت کوتاه پاسخ مي‌دهد؛ به‌عنوان نمونه اول دي‌ماه با اشاره به اينکه تهران در سال 1400 بايد به شهري جهت زندگي همه شهروندان تبديل شود، گفت: «منتظر زلزله ويرانگر در پايتخت هستيم بايد اقدامات لازم جهت مقابله با اين مساله انجام گيرد.» اما نمي‌توان ناديده گرفت که محسن هاشمي يکي از گزينه‌هاي مطرح براي رياست‌جمهوري 1400است، چراکه سال‌ها در مديريت بخش‌هاي مختلف کشور بوده و از سوي ديگر تصميماتش همانند پدر در راستاي منافع ملي و نه منافع گروهي بوده و هست اما 29 مهر در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه درست است که در انتخابات شوراي شهر شرکت نمي‌کنيد، گفت: بله گفتم شرکت نمي‌کنم. هاشمي در پاسخ به خبرنگاران که پرسيدند، پس مي‌خواهيد در انتخابات رياست‌جمهوري شرکت کنيد، نيز گفت: در انتخابات رياست‌جمهوري هم شرکت نمي‌کنم. او چندي پيش در واکنش به اينکه تمايل به رياست‌جمهوري دارد، گفته بود اين کار دل عاشق و مجنون بودن مي‌خواهد و دوشنبه‌شب باز هم در يک برنامه تلويزيوني گفت: رياست‌جمهوري يک عاشق مجنون مي‌خواهد، من مجنون هستم اما عاشق نيستم و اگر هم فشارها زياد باشد، من نبايد گول بخورم. رئيس شوراي شهر تاکيد کرد: براي شرکت در انتخابات آنقدر فشارها زياد مي‌شود که افراد گول مي‌خورند؛ من سعي‌ام بر اين است که گول نخورم!
انتقاد از تندروي و افراط
هاشمي همچنين به مزيت‌هاي برجام اشاره کرد و ادامه داد که برجام باعث شد با لغو تحريم‌ها، اقتصاد ايران رشد 5 درصدي داشته باشد و تحريم‌هاي فعلي به برجام و سازمان ملل ربطي ندارد، بلکه آمريکا رأسا تحريم‌ها را عليه ايران اجرا کرده است. وي تصريح کرد: اگر برجام نبود اکنون تمام تحريم‌ها از نظر سازمان ملل قانوني بود، اما هم‌اکنون تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران مربوط به خود آمريکايي‌هاست. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين از هرگونه تندروي و افراط انتقاد کرد و گفت: ما بايد طوري در تصميم‌گيري‌ها عمل کنيم که کمترين مشکل براي مردم ايجاد شود، چون هرچه تندروي و افراط کنيم در واقع از جيب مردم خرج مي‌کنيم و به جاي مسئولان، تندروي ضررش بيشتر متوجه مردم مي‌شود. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پايان بر مواضع متعادل در برخي از مباحث تاکيد کرد و گفت: ممکن است در بين خانواده هاشمي در جزييات مساله‌اي اختلاف داشته باشيم، اما در کليات همه ما موافق هستيم، هرچند من معتقدم که در طرح مساله، بايد مواضع متعادلي داشته باشيم.