افزایش نگرانی‌ها در مورد ورژن جدید کرونا


آفتاب یزد-گروه شبکه: هنوز مردم با ویروس کرونا کنار نیامده‌اند که خبر شیوع نوع جهش یافته‌ای از ویروس کرونا، به نام کرونای انگلیسی،ترس و وحشتی عجیب بر دلهایشان نشانده است. چرا که گفته می‌شود این نوع ویروس، نسبت به کووید ۱۹ حدود ۷۰ درصد قدرت انتقال سریع‌تری دارد. این ویروس برای اولین بار در انگلیس شناسایی شده است. از همین رو از زمان انتشار این خبر، کشور‌های اروپایی و حتی ایران نیز تمامی پرواز‌های خود به سمت انگلیس و بالعکس را لغو کرده اند. اما به نظر می‌رسد که ویروس جدید به قدری خطرناک است که سبب شده دولت انگلیس محدودیت‌های شدیدتری را اعمال کند اما مردم این کشور تصمیم گرفته‌اند که قبل از عملی شدن این محدودیت‌ها به شکل دسته جمعی از لندن فرار کنند تا خود را از این ویروس در امان نگه دارند.
> نوع جدید کووید-19 هنوز از کنترل خارج نشده است
با این حال سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که نوع جدید کووید-19 هنوز از کنترل خارج نشده است. به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، نوع جدید کروناویروس کشف شده در انگلیس که سرعت انتقال بالاتری دارد هنوز از کنترل خارج نشده و با استفاده از اقدامات موجود می‌توان آن را کنترل کرد. دکتر مایکل رایان رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت گفته است که در دوره‌های مختلف همه‌گیری کووید-19 با میزان آلودگی بسیار بالاتر مواجه بوده‌ایم و آن را کنترل کرده ایم. به گفته وی به نظر نمی‌آید وضعیت از کنترل خارج شده باشد اما نمیتوان شرایط موجود را نادیده گرفت.
> تست سریع کرونا اجباری شود


در ایران نیز این ویروس جهش یافته کرونا سبب نگرانی‌هایی شده است. به همین دلیل مسئولان در تلاش برای اتخاذ تدابیر جدید در این زمینه هستند که اولین اقدام لغو‌ها پروازها به سمت انگلیس و یا بالعکس است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در این باره گفته است:« ویروس کرونا جهش پیدا کرده و در کشور انگلیس به خصوص مناطق جنوبی آن دیده شده است. در قسمت‌هایی که این ویروس مشاهده شده عفونت هم افزایش پیدا کرده و مشخص نیست که افزایش عفونت به علت ویروس جهش یافته است یا اینکه هم‌زمانی برای دو بیماری اتفاق افتاده است. ما مانند بقیه کشورها مسیرهای هوایی را بسته‌ایم؛ افرادی که از انگلیس وارد ایران شده‌اند را شناسایی کرده و از آنها تست گرفته‌ایم. حتی بعضی افراد را دوبار تست کردیم.» نمکی وزیر بهداشت نیز با اشاره به نامه‌اش برای قطع پروازهای بین ایران و انگلیس گفت: «با توجه به تعطیلات پیش رو در سال جدید میلادی، باید تست‌های سریع در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور که پرواز خارجی دارند برای مسافران ورودی، اجباری شود.»
> همه چیز درباره ویروس جدید کرونا
اما فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه در شهریورماه برای اولین‌بار یک ویروس جهش یافته کرونا از انگلستان گزارش شد، عنوان کرد: «مقامات بهداشتی انگلیس اول بر این باور بودند که این ویروس تفاوت عمده‌ای با ویروس قبلی که همه در موردش می‌دانیم، ندارد ولی الان متوجه شده‌اند که این ویروس یک فرم جهش کروموزوم یافته کروناست.»وی ادامه داد: «این ویروس مشخصه‌هایی دارد از جمله اینکه این نوع جهش‌یافته واگیردارتر است، یعنی سرعت انتقالش نسبت به کرونای گونه اول افزایش یافته و واگیری آن دو برابر بیشتر شده است به علاوه اینکه دو برابر عفونی‌تر شده و قدرت آلوده‌کنندگی دارد که به سرعت نیز در دستگاه تنفسی جایگیری پیدا می‌کند، همچنین سرعت انتشار آن نیز 70درصد بیشتر از کرونای قبلی است و به سرعت جایگزین گونه‌های قبلی می‌شود.» این پزشک متخصص همچنین تاکید کرد: «این ویروس جهش‌ یافته در آزمایش‌هایی که افرادی که به این گونه کرونا مبتلا هستند می‌دهند، شاید هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد تا نشان داده شود، این فرم ویروس متاسفانه از کشور انگلستان به هلند رفته و در حال حاضر نیز در دانمارک، ایتالیا و همچنین در استرالیا گزارش شده، لذا به هر حال این بیماری است که توسط مسافران و مسافرت اتباع به کشورهای مختلف انتشار پیدا می‌کند.»مردانی همچنین در خصوص کارایی واکسن‌های تولید شده کرونا بر روی این ویروس نیز توضیح داد: «در خصوص واکسن نیز باید بگویم تا به حال صحبتی در خصوص عدم کارایی واکسن‌هایی که تولید شده برعلیه این ویروس نبوده و گزارشی در این مورد مشخص نشده، پس به نظر می‌آید واکسن‌های فعلی هنوز قادر هستند با این بیماری مقابله کنند، اما اگر خدای نکرده این جهش، جهش کاملی شود به طریقی که ماهیت ویروس را دگرگون کند ممکن است که واکسن‌های تولید شده کارایی و توان مقابله با آن را نداشته باشند.»
> جهش جدید کرونا اثرگذاری واکسن‌ها را مخدوش می‌کند
از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جهش جدید ویروس کرونا در انگلستان، گفت: «این جهش بخشی از نگرانی‌های محققان درخصوص جهش این ویروس را محقق کرد از این رو نسبت به خرید واکسن‌ها و همچنین تولید و بازتولید آنها در کشور ‌نیازمند تحلیل هستیم.» به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی گفت:« همواره نگرانی‌هایی درباره جهش و تغییرات RNA ویروس‌ها وجود داشته است که با این جهش بخشی از خواب نگران‌کننده محققان تعبیر شد. این جهش اثر پذیری واکسن‌ها که عمدتا متمرکز بر RNA است را مخدوش خواهد کرد از این رو مسئولان در خرید واکسن‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند و سیاستگذاری کنند.» وی یادآور شد: «ما نیازمند تحلیل در زمینه تولید و باز تولید واکسن هستیم که با این جهش جدیدی که در این ویروس ایجاد شده است، رویکردی را در حوزه ملی و فراملی اتخاذ کنیم.»
> واکنش کاربران
اما این ویروس جدید واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«کرونای انگلیسی هم اومد. کرونا یه دوره تور جهانگردی گذاشته انگار».دیگری نوشت: « خدایا بسه دیگه ما خسته شدیم».کاربران دیگر نوشته اند:« بدترین خبر ممکن اینه که ثابت بشه کرونای جدید انگلیسی جلوی واکسن‌هایی که ساختیم مقاومه و دوباره باید از اول شروع کنیم»، «افسردگی خونه موندن بدتر از کروناست... ورژن جدیدشم اومد»، «سورپرایز جدید کرونا با کرونای جدید! فکر کنم دیگه از این به بعد کووید ۲۰، کووید ۲۱ و الی آخر داشته باشیم، ورژن‌های جدید تا وقتی که همه تمام بشیم».