تحریف بیانات رهبری درباره تحریم‌ها قابل قبول نیست

سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر انعکاس تحریف آمیز سخنان هفته گذشته رهبری توسط برخی رسانه‌ها گفت: تحریف بیانات ایشان در هر شکل و از هر جهت قابل قبول نیست.
اخیراً مقام معظم رهبری ضمن تأکید درست و استراتژیک مبنی بر اولویت خنثی سازی تحریم داشته و فرمودند: «البته نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا واقعاً اگر بتوانیم تحریم رفع کنیم یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم».
وی با تأکید براینکه دولت هم معتقد به خنثی سازی تحریم است، ادامه داد: بدون تردید قوی ساختن اقتصاد و مقاوم سازی آن با نگاه به ظرفیت‌های قابل توجه در داخل و افزایش قدرت ملی دشمن را از تهاجم تحریم و امثال این‌ها مأیوس می‌سازد؛ و اتفاقاً شکستن تحریم با قدرت داخلی و به عقب راندن عزت‌مندانه تحریم است. در غیراین صورت ما عبور از تحریم ملتمسانه خواهیم داشت.
آژانس در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کند


سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی مبنی بر اینکه بازگشت به خانه اول در برجام امکان پذیر نیست، گفت: پاسخ این سؤال را پیشتر نماینده دایم کشورمان در وین داده است، خود آقای گروسی به نماینده ایران گفته است که صرفاً به جنبه فنی مسئله اشاره کرده است. وی افزود: از آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نهاد فنی است، انتظار می‌رود که در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود در حوزه‌های نظارت و راستی آزمایی اقدامات مرتبط هسته‌ای و ارائه گزارشات به‌روزرسانی، عمل و از ورود به دیگر موضوعات خارج از چارچوب مسئولیت‌های آژانس و مدیرکل خودداری کند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گفت: مدیرکل اعلام کرده است که ظاهراً سوء برداشتی از اظهارات ایشان انجام شده است و منظور ایشان مطابق با آنچه در رسانه‌ها انعکاس یافته نبوده است. در عین حال، نظارت بر ابعاد فنی برنامه‌های هسته‌ای به آن پیچیدگی که در برخی رسانه‌ها انعکاس یافته نیست، بنابراین نیازی به مذاکره با آژانس در این خصوص احساس نمی‌شود.
پیام بایدن به ایران گمانه‌زنی رسانه‌ای است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره شنیده‌هایی مبنی بر ارسال پیام از سوی بایدن به ایران گفت: دولت جدید امریکا هنوز مستقر نشده و چنین مباحثی صرفاً گمانه زنی‌های رسانه‌ای است. وی افزود: اظهارات علنی مقامات دولت جدید امریکا تاکنون جنبه شعار‌های انتخاباتی داشته که نمی‌توان اعتباری برای آن‌ها قائل شد. جمهوری اسلامی ایران نه به اظهارات، بلکه به اقدامات دولت آینده امریکا در خصوص بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل توجه خواهد کرد. ربیعی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران به روشنی توسط مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در خصوص برجام و احتمال بازگشت طرف‌های مقابل اعلام شده است.
رویکرد دولت کانادا به حادثه هواپیمای اوکراینی سیاسی است
سخنگوی دولت درباره اظهارات وزیر خارجه کانادا که خطای انسانی نمی‌تواند دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی باشد، گفت: دولت معتقد است که علل سانحه طبق قوانین و مقررات داخلی خود و وفق تعهدات بین المللی و با پرهیز از هرگونه سیاسی کاری و در فضایی کاملا حرفه‌ای انجام شود. وی ادامه داد: کمیته تعیین شده در دولت با اهتمام زیاد همه جوانب را بررسی کرده و با همه کارشناسان و مطلعان مصاحبه و گزارشی هم تهیه شده است که مقامات وزارت راه و شهرسازی این نتایج را به اطلاع طرف‌های ذی‌ربط می‌رساند.
ربیعی با بیان اینکه تاکنون در قالب دو دور مذاکرات، کل یافته‌های خود را در اختیار طرف اوکراینی قرار داده‌ایم، گفت:، اما متأسفانه رویکرد دولت کانادا نسبت به موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی کاملا سیاسی و غیرحقوقی است. همیشه اظهارات سیاسی می‌کنند. ما از ابتدای این سانحه همکاری و تحقیقات لازم را برای روشن شدن ابعاد حادثه و نیز اطلاع رسانی شفاف به طرف‌های ذینفع انجام دادیم و تلاش‌ها و همکاری‌های خود را با حسن نیت ادامه خواهیم داد.