شیوع کرونا‌ویروسِ جدید در بریتانیا، تا چه حد نگران‌کننده است؟ جهان در هراس ویروس انگلیسی

شیوع نوعِ جدید ویروس کرونا در بریتانیا، نگرانی‌های گسترده‌ای را برای افکار عمومی در اقصی نقاط جهان ایجاد کرده است. جهان، اکنون با پدیده‌ای جدید روبه‌رو است که در نوع خود، پرسش‌های جدیدی را نیز ایجاد کرده است. پرسش‌هایی که پاسخ به آنها، کاملا حیاتی است. ویروس جهش یافته کرونا در حال تبدیل شدن به کابوس تازه در دنیا است. پس از آن که گونه تازه‌ای از ویروس کرونا در انگلیس و هلند شناسایی شده است بسیاری از کشورها پرواز‌های خود را به این کشورها تعلیق کردند.‌
نوع جدیدی از ویروس کرونا که تاکنون در مناطق مختلف بریتانیا به جز ایرلند شمالی شناسایی شده به گفته مقام‌های دولت این کشور ۷۰ درصد مُسری‌تر از نوع اولیه و رایج این ویروس است که بیماری کووید-۱۹ را جهان‌گیر کرد. مت هنکاک، وزیر بهداشت انگلیس در برابر نمایندگان پارلمان این کشور گفت هنوز هیچ دلیلی مبنی بر این که بیماری ناشی از فعالیت این ویروس شدیدتر باشد یا واکسن روی آن تاثیر نگذارد، در دست نیست.
به گزارش فرارو، «کیت کِلاند» نویسنده و خبرنگار خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای، به چند سوال و دغدغه اصلی در رابطه با شیوع نوعِ جدیدی از ویروس کرونا در بریتانیا پاسخ داده است. وی در این رابطه می‌نویسد: «به تازگی، نوع جدیدی از ویروس کرونا (با سرعت انتقالِ به مراتب بالاتر)، به نحو گسترده و سریعی در بریتانیا در حال شیوع است و نه تنها در این کشور، بلکه برای دیگر کشور‌های جهان نیز (مخصوصا دولت‌های اروپایی)، نگرانی‌های گسترده‌ای را ایجاد کرده است. این مسئله موجب شده تا بسیاری از دولت‌های جهان، هرگونه رفت و برگشت از بریتانیا به خاک خود را به صورت موقت، ممنوع اعلام کنند. گفته می‌شود نوعِ جدید ویروس کرونا که به تازگی در بریتانیا مشاهده شده، ۷۰ درصد بیش از آنچه تاکنون ویروس کرونا (نمونه ابتدایی این ویروس) از خود نشان داده، قدرت انتقال دارد».
آیا نگرانی‌ها در مورد کروناویروسِ جدید، موجه هستند؟


اغلب دانشمندان در پاسخ به این پرسش می‌گویند: بله. نوع جدید ویروس کرونا در بریتانیا، به سرعت در این کشور شیوع پیدا کرده و موجب ابتلای هزاران نفر، و پُر شدن ظرفیت اغلب بیمارستان‌های بریتانیا شده است. پُر شدنِ ظرفیت بیمارستان‌ها مخصوصا در شهری نظیر لندن پایتخت انگلیس، کاملا چشمگیر و قابل توجه بوده است.
شیوعِ کروناویروس جدید در بریتانیا به قدری گسترده و سریع بوده که در شرایط فعلی، حدودا ۶۲ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور، به نوعِ جدید کروناویروس مبتلا شده‌اند. دولت‌هایی نظیر استرالیا، ایتالیا و هلند اعلام کرده‌اند که آن‌ها مواردی از آنچه شیوع کروناویروس جدید خوانده شده را در کشورهایشان مشاهده کرده‌اند. به طور خاص، موارد جدید این ویروس در هلند، در اوایل دسامبر سال جاری میلادی (یعنی بیش از ۲۰ روز پیش) مشاهده شده است. کشور‌هایی نظیر ایسلند و دانمارک نیز موراد مشابهی را گزارش کرده‌اند. رسانه‌های بلژیکی نیز از کشفِ موارد ابتلا به کروناویروسِ جدید در این کشور خبر داده‌اند.
«پیتر اوپنشاو» استاد علوم پزشکی در دانشگاه سلطنتی بریتانیا می‌گوید: «بهتر است که شیوع کروناویروس جدید را همگی جدی بگیریم».
«شان فیتزجرالد» استاد دانشگاه کمبریج لندن نیز گفته است که شرایط به دنبال شیوع کروناویروس جدید در بریتانیا، واقعا نگران‌کننده است.
چرا باید شیوع کروناویروسِ جدید در بریتانیا را نگران‌کننده دانست؟
نگرانی اصلی در مورد کروناویروس جدید این است که نوع جدید ویروس کرونا، از قدرت انتقالِ به مراتب بیشتری در مقایسه با موارد گذشته، برخوردار است. کروناویروس جدید، ۲۳ جهش ژنتیکی را از خود نشان داده و ساختار آن نیز به نحو قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده است. این مسئله، توانایی آن برای شیوعِ هر چه بیشتر را افزایش داده است.
دانشمندان بر این باورند که نوع جدید ویروس کرونا، ۴۰ تا ۷۰ درصد از نوع قدیم آن، از قدرت انتقال بیشتری برخوردار است. دولت انگلیس به طور ویژه اعلام کرده که شیوع نوع جدید ویروس کرونا، هم می‌تواند در سرعت انتقال این ویروس و هم میزان کشندگی آن، تاثیرگذار باشد. این مسئله موجب شده تا خطر شیوع کروناویروس جدید، نه تنها در بریتانیا بلکه در دیگر کشور‌های جهان نیز عمیقا حس شود.
آیا واکسن‌های کنونی ویروس کرونا، انسان‌ها را در برابر نوعِ جدید این ویروس نیز محافظت می‌کنند؟
دانشمندان در پاسخ به این پرسش گفته‌اند که هیچ شواهد و مدرکی دال بر آنکه واکسن‌های ویروس کرونا که توسط شرکت‌های «بایون تک» و «فایزر» ارائه شده‌اند، قادر نباشند از انسان‌ها در برابر کروناویروس جدید حفاظت کنند، وجود ندارد. آدام فین استاد علوم پزشکی در دانشگاه بریستول بریتانیا می‌گوید: «بعید است کروناویروس جدید، چندان در برابر واکسن‌های ویروس کرونا، قدرتی داشته باشد. نهایتا این ویروس جدید شاید بتواند تا حد کمی، از کارایی واکسن‌های ویروس کرونا بکاهد».
«پاتریک والانس» مشاور ارشد دولت بریتانیا در مسائل پزشکی نیز گفته است: «واکسن‌های ویروس کرونا که به تازگی ساخته شده‌اند، از ظرفیت و قدرت کافی برای مقابله با نوعِ جدید ویروس کرونا، برخوردار هستند. بسیاری از دانشمندان در بریتانیا تاکید داشته‌اند که مشاهدات آزمایشگاهی آن‌ها حاکی از این بوده که واکسن‌های موجودِ کرونا، از ظرفیت قابل قبولی برای نابودی نوع جدید این ویروس برخوردار هستند.»
آیا شیوع کروناویروس جدید، بر مسئله تست‌گیری در بحبوحه پاندمی کرونا، تاثیرگذار است؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت: تا حدی بله. بسیاری از کارشناسان گفته‌اند که کروناویروس جدید، تا حدی، ساختار و عملکرد جدیدی را از خود نشان می‌دهد و آزمایش‌گیری‌ها در رابطه با ویروس کرونا، باید تا حدی ساختار خود را تغییر دهند. این مسئله به طور خاص، برای اینکه نسبت به نتیجه یِ درست آزمایش‌ها در مورد ویروس کرونا، اطمینان خاطر حاصل شود، کاملا حیاتی است.
رابرت شورتن، متخصص میکروبیولوژی در بریتانیا تاکید کرده که «شیوع کروناویروس جدید، تا حدی توانایی برخی آزمایش‌های کنونی جهت کشف این ویروس را تحت تاثیر قرار داده است. از این‌رو، باید ساختار آزمایشی در مورد کشف ویروس کرونا، دچار تغییر و تحول شود».
آیا کروناویروسِ جدید از بریتانیا نشات گرفته است؟
«پاتریک والانس» مشاور ارشد پزشکی دولت بریتانیا گفته است که احتمالا نوع جدید کرونا ویروس، از بریتانیا نشات گرفته است. در این زمینه به طور خاص بسیاری بر این باورند که ساختار‌ها و سازوکار‌های شناسایی ژنتیکی و پزشکی در بریتانیا، که کاملا پیشرفته نیز هستند، نقش بسیار مهمی در کشفِ کروناویروسِ جدید داشته است. از این رو، به نوعی می‌توان بریتانیا را منبع اصلی شیوع کروناویروس جدید دانست. در این راستا، باید صبر کرد و دید که ادامه راه چه اتفاقی می‌افتد و برای مواجهه موثر با این ویروس، چه باید کرد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» چگونگی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آتی را بررسی کرد مسکن گرفتار حباب قیمتی؟ جلال خوش چهره فاصله نگاه ایران و اروپا به برجام ادبیات کودک و نوجوان چگونه می‌تواند به عصر طلایی خود بازگردد؟ خلاقیت، کلیدواژه کتاب‌خوان شدن کودکان شیوع کرونا‌ویروسِ جدید در بریتانیا، تا چه حد نگران‌کننده است؟ جهان در هراس ویروس انگلیسی رونمایی از 17 ورزشگاه ایرانی برای میزبانی جام ملت‌ها نیاز مبرم به ساخت و ساز ورزشگاه‌های قدیمی توافق اصولگرایان سنتی و پایداری ها منتفی شد؟ جبهه پایداری به دنبال کشف «اصلح» اروپا عقب نشینی کرد؟ بازگشت به برجام بدون پیش شرط ظریف: جنایت‌طالبان را نه بخشیدیم و نه فراموش کردیم پاسخ به ابهام های حضور طالبان در ایران رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دولت نظرات اصلاحی مجلس را با حفظ شاکله کلی بودجه لحاظ می‌کند مذاکرات ترکیه و روسیه درباره سرنوشت شهر عین عیسی سوریه چالش‌ها و موانع شکل گیری روند دیپلماتیک میان ایران و آمریکا