ظریف: جنایت‌طالبان را نه بخشیدیم و نه فراموش کردیم پاسخ به ابهام های حضور طالبان در ایران

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که چرا ایران افغان‌ها را به سوریه می فرستد؟ گفت: ما کسی را به سوریه نمی‌فرستیم. این را ما کاملاً روشن کردیم. ببینید، کسی برای یک کشور دیگر نمی‌رود در یک کشور ثالث بجنگد. برادران ما به آن‌جا به‌صورت داوطلب رفتند. کما از عراق رفتند، کما از جاهای دیگر رفتند.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی صریح با تلویزیون طلوع افغانستان به حرف و حدیث ها در مورد ارتباط ایران با طالبان پاسخ داد. او در این گفت‌وگو تائید کرد که ایران با طالبان ارتباط دارد.
ظریف گفت: حتماً ما با گروه طالبان کار می‌کنیم اما نه این‌که برویم با آن‌ها در مورد آینده‌ی افغانستان تصمیم‌گیری بکنیم و قرارداد امضا بکنیم.
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا طالبان را گروه تروریستی می دانید، با اشاره به شهادت هشت دیپلمات ایرانی توسط طالبان گفت: ببینید، طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است. این‌که طالبان یک گروه تروریستی هست یا نه، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این‌که در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم. همان‌طور که شورای امنیت ملل متحد تصمیم می‌گیرد، ما همان رفتار را داریم.


او تاکید کرد: ما دو تا واقعیت در افغانستان داریم؛ طالبان یک واقعیت است. اما آن‌چه که در ۱۹ سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده، دستاوردهایی که مردم افغانستان دارند، دموکراسی، حقوق اقلیت‌ها، حقوق زنان این‌ها هم واقعیت است. شاید هم کلان‌تر از طالبان. این‌که طالبان بگوید من این‌قدر خاک افغانستان را در اختیارم است بنابراین باید آینده‌ی افغانستان را من تعیین کنم، طالبان نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن واقعیتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده است، ادعا کند که ۲۰ سال گذشته وجود نداشته است.
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا انتقام خون هشت دیپلمات ایرانی در مزار شریف را می گیرید یا طالبان را بخشیده‌اید، گفت: نه بخشیده‌ایم و نه فراموش کرده‌ایم. اما این‌که انتقام بخواهیم بگیریم، ما همان زمان تصمیم گرفتیم. شما یادتان هست که نیروهای ما در مرز مستقر شدند. امکان یک درگیری وجود داشت. دولت ایران تصمیم گرفت که این چنین درگیری حتماً به ضرر مردم افغانستان خواهد بود و فقط به ضرر طالبان نخواهد بود. لذا ما از درگیری صرف نظر کردیم و از انتقام‌گیری هم صرف نظر کردیم. اما این‌که ببخشیم یا فراموش کنیم، نه! یک دردی هست داریم و به‌خاطر مردم افغانستان تحمل کردیم. ما همان زمان اگر می‌خواستیم انتقام بگیریم باید اقدام نظامی می‌کردیم و آن اقدام نظامی را مضر برای مردم افغانستان می‌دانستیم و برای مردم ایران.
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا نزدیکی طالبان و آمریکا به ضرر ایران است؟ گفت: آن چیزی به ضرر ایران و افغانستان است که آمریکا بنشیند با طالبان توافق امضا کند و بخواهد آن توافق بر مردم افغانستان تحمیل شود.
او در پاسخ به این ادعا که ایران به طالبان جنگ افزار و آموزش نظامی می دهد و زخمی‌های آنها را مداوا می‌کند، گفت: ما حتماً هیچ‌یک از این سه کار را انجام نمی‌دهیم. جنگ‌افزار نمی‌دهیم، زخمی‌های طالبان را درمان نمی‌کنیم اما با طالبان گفت‌وگوی جدی داریم. من شخصاً با ملا برادر در تهران ملاقات کردم. کما این‌که دیگر مقامات بین‌المللی یا در دوحه یا در پایتخت‌های خودشان با هیات طالبان دیدار کرده‌اند. ما بالاخره در مناطقی بزرگی از مرز مشترک ایران و افغانستان، متاسفانه دولت افغانستان استقرار ندارد و ما موظفیم که از مردم خودمان دفاع بکنیم.
او درباره اینکه آیا ایران با طالبان رابطه امنیتی دارد افزود: ما تمامی تبادلات مان را و گفت‌وگوهای‌مان را با طالبان به اطلاع دولت افغانستان رساندیم. در بسیاری مواردی که دولت افغانستان با آن‌ها نیاز داشتند؛ کمک کنیم، کمک کردیم. در سفر اخیر آقای دکتر عراقچی، کاملا تشریح کردیم آن‌چه را که انجام شده است.
ظریف درباره میانجیگری میان دولت افغانستان و طالبان گفت: میانجی نیستیم. ما یک همسایه‌ایم که برای ما افغانستان مهم است. آینده‌ی افغانستان مهم است و آینده‌ی افغانستان را با همین شکلی که گفتم می‌خواهیم.
وزیر خارجه ایران درباره سفر ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان به ایران گفت آن سفر تا جایی که من می‌دانم، عبوری بود با اسم مستعار وزیر خارجه گفت با ملااختر دیداری نداشته است.
ظریف درباره اینکه مقامات طالبان در ایران خانه و سکونت دارند، گفت: من از چنین چیزی اطلاع ندارم. ممکن است افرادی که با طالبان ارتباط داشته باشند، در ایران رفت‌وآمد داشته باشند اما اینکه در ایران مقر داشته باشند، یا قرارگاهی داشته باشند حتماً چنین چیزی وجود ندارد.
وزیر خارجه گفت از شورای مشهد و کمیته زاهدان طالبان خبری ندارد. او در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید اطلاعات ندارید یا رد می‌کنید که وجود ندارد؟ گفت: ما سه میلیون افغان یا شهروند افغانستانی در ایران داریم.
خبرنگار پرسید: عین این جواب را پاکستانی‌ها هم می‌دهند و ظریف پاسخ داد: نخیر، ببینید شما نوع رابطه‌ای که ما با طالبان برقرار کردیم، گفتم به چه دلیل است. ما نه طالبان را ایجاد کردیم، نه طالبان را شناسایی کردیم. در زمانی که طالبان حکومت تشکیل دادند در افغانستان، سه کشور شناسایی کردند یادتان هست، پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان. ما این کار را نکردیم و لذا ارتباط‌ مان با طالبان یک ارتباط ضروری به‌ خاطر حضور طالبان در کنار مرزهای مان است.
او در پاسخ به موضع طالبان درباره فقه جعفری در مذاکرات صلح گفت: ما شنیدیم که طالبان فقه جعفری را به‌عنوان یک گروه اقلیت مذهبی مطرح کردند.
ظریف تاکید کرد این موضع نگران کننده است و افزود: به‌خاطر اینکه مجموعه‌ی جهان اسلام مخصوصاً بر اساس مقررات قانون اساسی کنونی افغانستان، مجموعه‌ای فقهای اسلامی در افغانستان به‌عنوان مذهب رسمی هستند و این‌که طالبان بخواهند با شیعیان به‌عنوان یک اقلیت مثل مسیحیان یا بوداییان برخورد بکنند، خلاف موازین اسلامی از نظر همه‌ی افراد معتقد به یک روش اسلامی برای حکومت است.
ظریف در پاسخ به این سوال که چرا در نشست صلح شرکت نکردید؟ گفت: ما با روش آمریکا مخالف بودیم و کماکان هم هستیم. دوباره هم اگر بگذارند شرکت نمی‌کنیم.
سیاست ایران در افغانستان یکی است
او وجود چند سیاست در ایران در قبال افغانستان را رد کرد و گفت: حتما ما یک سیاست داریم و سیاست همانی است که به شما گفتم. یعنی بنده در مورد طالبان عرض کردم چرا ما با طالبان ارتباط داریم. وقتی هم که ما با حکومت هستیم، با حکومت مذاکره می‌کنیم، با دولت افغانستان مذاکره می‌کنیم، همه‌ ما حضور داریم. یعنی در بحث‌هایی دوستان سپاه هستند، در بحث‌هایی دوستان وزارت اطلاعات هستند.
خبرنگار افغانستانی پرسید معاون سابق قدس آقای اسماعیل قاآنی به افغانستان آمد رفت به بامیان، با والی بامیان دیدار کرد، والی بامیان فکر می‌کرد معاون سفیر می‌بیند؟
ظریف در پاسخ گفت: آقای قاآنی بالاخره یک شخصیت معروف است. با دوستان افغانی ارتباط داشته و دارد و در آینده هم خواهد داشت. مسئولین افغانستان ایشان را می‌شناسند و با ایشان هم ارتباط دارند و بعضا وقتی تهران تشریف می‌آورند با ایشان ملاقات می‌کنند. ما هم تشویق می‌کنیم این ملاقات را. فکر می‌کنیم که خوب است ما با همه‌ی افغانستان ارتباط داشته باشیم و این ارتباط، ارتباط بسیار مهمی است. به نظر من همان‌طور که گفتم نقش سردار شهید سلیمانی با استاد شهید ربانی برای آینده‌ی افغانستان در کنفرانس بن شاید از نقش ما که در سالن بودیم، بیشتر بود.
اعزام نیروهای افغانستانی به سوریه
وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که چرا ایران افغان‌ها را به سوریه می فرستد؟ گفت: ما کسی را به سوریه نمی‌فرستیم. این را ما کاملاً روشن کردیم. ببینید، کسی برای یک کشور دیگر نمی‌رود در یک کشور ثالث بجنگد. برادران ما به آن‌جا به‌صورت داوطلب رفتند. کما از عراق رفتند، کما از جاهای دیگر رفتند.
او گفت: ما کمک کردیم در سوریه برای مقابله با داعش که دشمن مشترک همه‌ی ما است. این‌ها به‌خاطر اعتقادات خودشان رفتند.
او افزود: آنها در پایگاه‌های خودشان، در سنگرهای خودشان پرچم افغانستان و عکس رئیس جمهوری افغانستان بعضاً داشتند و این‌ها بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌توانند با توجه به سابقه‌ی رزمشان با تروریست ها و داعش کمکی به دولت افغانستان باشند.
خبرنگار از ظریف پرسید تعداد این نیروها چند نفر بودند و او گفت: پنج هزار من شنیدم که ممکن است حالا کمتر از دو هزار نفرشان در سوریه باشند.
ظریف درباره حضور نیروهای فاطمیون در افغانستان برای جنگ با داعش گفت: این تصمیم دولت افغانستان است. باید تحت فرماندهی دولت افغانستان، در افغانستان مقابله کنند. کما این‌که تمام کسانی که در سوریه با داعش جنگیده‌اند، تحت فرماندهی واحد دولت سوریه بوده‌اند. ما هم تحت فرماندهی دولت سوریه کمک می‌کردیم.
ظریف در پایان این گفت و گوی طولانی خبر نامزدی خود در انتخابات را رد کرد و گفت: من توان خودم را می‌دانم و آن کار را در توان خود نمی‌بینم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» چگونگی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آتی را بررسی کرد مسکن گرفتار حباب قیمتی؟ جلال خوش چهره فاصله نگاه ایران و اروپا به برجام ادبیات کودک و نوجوان چگونه می‌تواند به عصر طلایی خود بازگردد؟ خلاقیت، کلیدواژه کتاب‌خوان شدن کودکان شیوع کرونا‌ویروسِ جدید در بریتانیا، تا چه حد نگران‌کننده است؟ جهان در هراس ویروس انگلیسی رونمایی از 17 ورزشگاه ایرانی برای میزبانی جام ملت‌ها نیاز مبرم به ساخت و ساز ورزشگاه‌های قدیمی توافق اصولگرایان سنتی و پایداری ها منتفی شد؟ جبهه پایداری به دنبال کشف «اصلح» اروپا عقب نشینی کرد؟ بازگشت به برجام بدون پیش شرط ظریف: جنایت‌طالبان را نه بخشیدیم و نه فراموش کردیم پاسخ به ابهام های حضور طالبان در ایران رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دولت نظرات اصلاحی مجلس را با حفظ شاکله کلی بودجه لحاظ می‌کند مذاکرات ترکیه و روسیه درباره سرنوشت شهر عین عیسی سوریه چالش‌ها و موانع شکل گیری روند دیپلماتیک میان ایران و آمریکا