پایان یکه تازی دلالان خودرو


گروه صنعت و تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ماه های گذشته از آغاز دوران سکانداری خود در مهمترین وزارتخانه حوزه تولید و تجارت، موضوع ساماندهی وضعیت صنعت و بازار خودرو را به عنوان یکی از مهمترین اولویت های خود معرفی کرده و در دستور کار قرار داده است. علیرضا رزم حسینی پیش از آغاز دوران وزارتش و همزمان با اعلام کاندیداتوری برای پست وزارت صمت، به موضوع التهابات بازار و صنعت خودرو پرداخته بود وعرضه مکفی خودرو را از مهمترین اولویتهای این وزارتخانه پس از گذر از پیچ بهارستان عنوان کرده بود. با این حال همزمان با حضور در مجلس شورای اسلامی و اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس، در اظهارات خود شکست انحصار خودروسازی کشور و همچنین برنامه ریزی برای متعادل کردن قیمت خودرو را از اولویت های وزارت صمت خوانده بود. شکست انحصار خودروسازان چندی پیش نیز از سوی برخی از نمایندگان مجلس در قالب طرح تحول صنعت و بازار خودرو شنیده شده بود.

بررسی آخرین وضعیت بازار خودرو نشان می دهد که در شرایطی که کاهش نرخ ارز متوقف شده و روند نزولی قیمت خودرو هم کند شده اما همچنان همه منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو هستند و بنابراین از حجم مشتریان خودرو به شدت کم شده است. برخی از کارشناسان اقتصادی این اتفاق را با سیاست های وزیر صمت در راستای ساماندهی بازار خودرو مرتبط می دانند. این روزها بازار خرید و فروش خودرو به استناد گفته های فعالان بازار و مشاهدات میدانی نشان از آن دارد که کمتر کسی در این شرایط خواستار خرید خودرو است. روند نزولی قیمت ها که متاثر از کاهش قیمت ارز است عاملی شده تا مشتریان خودرو دست از خرید برداشته و به امید کاهش بیشتر قیمت ها باشند. علاوه بر این شرکت های خودروساز نیز در قالب طرح های فروش درصدد پاسخگویی به تقاضای بازار برآمده اند اما تحویل مدت دار خودرو آن هم در پیش فروش ها عاملی شده تا مردم رغبتی به خرید خودرو در طرح های پیش فروش نداشته و بیشتر در طرح فروش فوری خودروها شرکت کنند. اما متاسفانه تعداد خودروهای عرضه شده در طرح های فروش فوری نتوانسته است تاثیری بر مدیریت تقاضای خرید خودرو داشته باشد. در بازار خرید و فروش خودرو نیز بنا به گفته فعالان بازار معاملات خودرو به حداقل رسیده است. توقف کاهش قیمت ارز باعث شده تا قیمت خودروها نیز نسبت به هفته گذشته کاهش کمتری داشته باشد. اما در مجموع در طول یک ماه اخیر روند نزولی قیمت ها تقاضا را برای خرید خودرو کاهش داده است. در شرایط فعلی بازار افرادی که به قید ضرورت نیازمند خرید خودرو هستند اقدام به معامله می کنند اما افرادی که به دنبال سود و یا تعویض خودروهای خود هستند دست از معاملات کشیده و منتظر ثبات بازار هستند.

نسخه رزم حسینی برای ساماندهی وضعیت خودرو

وزیر صمت در شرایطی طی روزهای گذشته از لغو عرضه خودرو در بورس کالا خبر داده بود که حالا شبهاتی در مورد این اظهار نظر وزیر مطرح شده است. رزمحسینی در بازدید از دو گروه بزرگ خودروسازی کشور از موافقت کمیته خودرو با لغو عرضه محصولات خودرویی در بورس خبر داده و تاکید کرده بود که اعضای کمیته خودرو به این جمعبندی رسیدند که بازار، باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تنظیم شده و عرضه آن در بورس منطقی نیست. آنچه مشخص است وزیر صمت در اظهارات خود به نتایج بررسیهای کمیته خودرو استناد کرده و طبق مصوبه این کمیته، لغو عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرده است. کمیته خودرو در وزارت صمت یا کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در برخی موارد از آن بهعنوان کمیته خودروی مجلس یاد میشود. اگر منظور وزیر از کمیته خودرو وزارت صمت است که باید گفت این کمیته دخل و تصرفی در «طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو» ندارد و اعضای آن تنها طرف مشورت نمایندگان مجلس هستند و تصمیمگیر در این زمینه نیستند. در شرایط دیگر اینکه اگر رزمحسینی نتیجه نهایی جلسات کمیته خودرو یا کارگروه خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد عرضه خودرو در بورس کالا را رسانهای کرده که باید گفت برخی از نمایندگان مجلس روز گذشته از تداوم بررسی این طرح در کارگروه مذکور خبر دادند. آنگونه که به گوش میرسد، طبق این طرح که در حال حاضر در مراحل بررسی در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار دارد، تعیین قیمت خودروهای کمتیراژ به خودروسازان واگذار و پرتیراژها همچون روال حال حاضر در اختیار شورای رقابت باشد. با نهایی شدن لغو عرضه خودرو در بورس، باید منتظر ماند تا مشخص شود، طرح وزارت صمت نیز مورد قبول واقع خواهد شد و در صورت تصویب، راهگشای این صنعت و بازار آن خواهد بود؛ هرچند که وزیر صمت به بسته پیشنهادی وزارتخانه خود برای ایجاد تعادل در این صنعت و حذف دلالان، اطمینان کافی دارد.

احتمال ادامه کاهش قیمت خودرو در بازار

با توجه به شرایط بازار خودرو و افزایش کوتاه مدت نرخ ارز دلالان و واسطهها به قیمتسازی و ارائه قیمتهای غیرواقعی و حبابی در فضای مجازی میپرداختند که با کاهش قیمت ارز و همچنین نبود مشتری در بازار سقوط قیمت خودرو که از هفته های گذشته بهآرامی آغاز شده بود، متاثر از کاهش شدید نرخ ارز سرعت بالایی به خود گرفت به طوری که قیمتها به صورت لحظهای در حال فرو ریختن است. همچنین بررسیها از سایتهای خودرویی و نرخهایی که فروشندگان در فضای مجازی برای خودروهای خود قرار دادند حاکی از آن است، که طی روزهای گذشته نیز مانند مدتی قبل کاهش شدید قیمت ها ادامه دارد.

یکی از نمایشگاهداران خودرو در این زمینه به خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان معاملهای در بازار خودرو انجام نمیشود و حتی فروشندگانی که در مقابل این کاهش مقاومت میکنند به تاثیر از نزولی بودن بازار، قیمتهای خود را کاهش میدهند. حتی مصرفکنندههای واقعی نیز در این شرایط اقدام به خرید نمیکند به دلیل اینکه پیشبینی میکند روند کاهش قیمت خودرو ادامه دار خواهد بود.

وی ادامه داد: علت اصلی ریزش قیمت خودرو کاهش قیمت دلار و افزایش تولید خودورسازان است و قیمت های که در هفتههای گذشته اعلام می شد کاذب بود و هر لحظه احتمال ریزش وجود داشت، که همین اتفاق هم افتاد. انتظار میرود این روند تا زمانی ادامه یابد که فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه خودروها کاهش یابد که این امر به ثبات بازار بسیار کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: البته طی روزهای گذشته روند کاهش قیمت ارز و تاثیرگذاری آن در بازار خودرو تا اندازه زیادی کاهش پیدا کرده و حالا این تاثیر سیاست ها و برنامه های وزارت صمت و همراهی خودروسازان بزرگ در افزایش تولید خودرو است که موجب ادامه دار شدن روند کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار می شود. این نمایشگاه دار خودرو در پایان تصریح کرد: با کاهش شدید قیمت خودروها طی هفته های گذشته دیگر سود چندانی در این بازار برای جولان و فعالیت مداوم دلالان وجود ندارد و حالا به مرور خریداران واقعی و افرادی که نیاز به خودرو دارند در بازار خودرو به دنبال خرید هستند، هرچند تعداد آنها به اندازه ای نیست که بازار را به رونق برساند و این بازار همچنان در رکود زمستانی به سر می برد.

آخرین قیمت خودروها در بازار زمستانی

بررسی وضعیت بازار خودرو و آخرین قیمت ها در این بازار نشان می دهد که در حال حاضر قیمت پژو ۲۰۵ تیپ ۵، ۲۴۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۷۷ میلیون تومان، و سمند ال ایکس ۶۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین پراید ۱۳۱ نیز ۹۷ میلیون تومان، تیبا صندوق دار ۱۰۷ میلیون تومان و تیبا دو ۱۱۵ میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد، علاوه بر این پژو ۴۰۵ نیز ۱۶۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. بررسی قیمت خودرو در اولین روز زمستان نیز نشان می دهد که قیمت سمند ال ایکس در بازار یک میلیون تومان، سمند ال ایکس - ای اف ۷ نیز ۴ میلیون تومان، سمند ال ایکس - ای اف ۷ - دو گانه سوز ۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس - دو گانه سوز ۲ میلیون تومان، پژو پارس سال یک میلیون تومان، پژو پارس دوگانه سوز ۳ میلیون تومان، پژو پارس - اتوماتیک ۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ - دنده ای ۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ - پانوراما ۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم ۲.۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز ۳ میلیون تومان دنا تیپ ۱ نیز ۴ میلیون تومان و دنا پلاس توربو ۵ میلیون تومان، رنو تندر پلاس - اتوماتیک ۵ میلیون تومان، دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس - اتوماتیک ۳ میلیون تومان، هایما اس ۷ - توربو ۲ میلیون تومان و سوزوکی ویتارا - اتوماتیک ۵ میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت محصولاتی مانند پراید ۱۱۱، پراید ۱۳۱ هر کدام یک میلیون تومان، پراید ۱۳۲ نیز ۲ میلیون تومان، تیبا صندوق دار - آپشنال یک میلیون تومان، تیبا ۲ نیز ۵۰۰ هزار تومان، تیبا ۲ - پلاس یک میلیون تومان، ساینا یک میلیون تومان، ساینا آپشنال ۲ میلیون تومان، کوییک آر - دندهای یک میلیون تومان، کوییک دندهای ۲ میلیون تومان، آریو اتوماتیک ۵ میلیون تومان و چانگان cs۳۵ نیز ۴ میلیون تومان کاهش یافته است.

در پایان می توان گفت که شرایط بازار خودرو همچنان در رکود زمستانی به سر می برد و البته به حرکت خود در مسیر کاهش قیمت ها ادامه می دهد. کاهش قیمت هایی که در ابتدا با تاثیرگذاری انتخابات آمریکا و کاهش نرخ ارز در بازارها آغاز شد و حالا بیشتر به نظر می رسد که به علت سیاست های کنترلی دولت و همراهی خودروسازان در افزایش تولید محصولات می باشد. هرچند رزم حسینی در ابتدای وزارتش وعده پایان و شکستن انحصار خودروسازان را داد؛ وعده ای که به نظر می رسد هنوز مسیر طولانی برای اجرایی شدن در پیش دارد، اما تاکنون عملکرد قابل قبولی در حوزه کنترل وضعیت بازار و کاهش قیمت خودرو به نمایش گذاشته شده است.