درگیری کامیون‌داران و کمبود شدید مواد غذایی اولین پس‌لرزه‌های ویروس انگلیسی در انگلیس


پس لرزه‌های شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس، که به «کرونای انگلیسی» معروف شده، در این کشور تازه شروع شده است. به گفته مقامات بهداشتی دولت لندن، این ویروس «بسیار مسری» بوده و «از کنترل خارج شده است». بر اساس گزارش‌ها، طی سه روز گذشته لندن به شهر ارواح تبدیل شده و تقریباً این شهر و بسیاری از شهرهای دیگر انگلیس، به طور کامل تعطیل شده‌اند. غیر از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، بسیاری از کشورهای دیگر نیز مرزهای خود را به روی انگلیس بسته‌اند.بر اساس گزارش «دیلی میل»، مردم وحشت زده انگلیس به فروشگاه‌ها در لندن و برخی دیگر از شهرهای این کشور هجوم برده‌اند تا در آستانه تعطیلات سال نوی مسیحی، مایحتاج ضروری زندگی خود را تامین کنند. همزمان، روز سه شنبه انگلیس بالاترین شمار روزانه ابتلا به کرونا را ثبت کرده است؛ داده‌ها نشان می‌دهد که 36 هزار و 804 نفر روز سه شنبه در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند، که تقریبا دو برابر تعداد موارد ثبت شده طی هفت روز گذشته است. گزارش‌ها همچنین حاکیست که روز سه شنبه 691 نفر نیز بر اثر ابتلا ویروس کرونا  در انگلیس جان خود را از دست داده‌اند.رسانه‌های انگلیس نوشتند که افزایش شمار مبتلایان به کرونا، تا حدی به دلیل شیوع ویروس کرونای انگلیسی است. گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که کرونای انگلیسی در سال نو میلادی به سایر مناطق این کشور نیز گسترش یابد. شیوه مدیریت این کرونا توسط دولت، در پارلمان این کشور نیز با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است؛«کِر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس، دوشنبه گذشته از دولت خواست پاسخی قدرتمند به بحران شیوع نوع جدید ویروس کرونا بدهد. «استارمر» همچنین، با هشدار درباره شیوع نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس گفت: «این ویروس از کنترل خارج شده است. پروازهای ملی ممنوع و مرزهای ملی هم بسته شده‌اند». او در ادامه خطاب به دولت انگلیس گفت: «مرتکب اشتباه نشوید! این یک وضعیت اضطراری واقعی است ». «استارمر» با انتقاد از عملکرد دولت در مهار ویروس کرونا گفت: «می‌توانیم دیگر وعده و وعیدهای غیرعملی، امید غلط، پیام‌های گیج‌کننده و تصمیم‌گیری کُند را شاهد نباشیم».
درگیری کامیون داران
بسته شدن مرزهای انگلیس با اروپا، ده‌ها هزار مسافر و صدها کامیون را در مرزهای انگلیس سرگردان کرده است. بر اساس گزارش اسپوتنیک، رانندگان کامیون که به دلیل شیوع ویروس کرونای جدید، در بندر «دووِر» سرگردان بودند و تقاضای ورود به خاک فرانسه را داشتند، با پلیس درگیر شدند. ویدئو‌های موجود نشان می‌دهد که چگونه کامیون داران ناامید در تلاش برای راهیابی به اروپا، افسران مستقر در بندر را تحت فشار قرار‌داده و به آنها حمله می‌کنند.کامیون داران در حالی به پلیس حمله ور شده‌اند که فرانسه اعلام کرده است محدودیت‌های ترانزیتی خود با انگلیس را تقلیل می‌دهد. این در حالی است که هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.از سرگیری عبور و مرور مرزی میان لندن و پاریس، پس از آن صورت می‌گیرد که «گرانت شپس»، وزیر حمل‌ونقل انگلیس، روز سه شنبه اعلام کرد، دو کشور درخصوص دستورالعملی به توافق رسیده‌اند که بر مبنای آن، باز شدن مرز فرانسه برای افرادی که به دلایل ضروری سفر می‌کنند، با همراه داشتن مدرک مربوط به نتیجه منفی آزمایش کرونا، میسر می‌شود.
کمبود شدید مواد غذایی


همزمان، خبرها از کمبود شدید مواد غذایی در انگلیس حکایت دارد. در حالی که مقامات رسمی انگلیس گفته‌اند که مواد غذایی کافی در فروشگاه‌ها وجود دارد، ولی گروه‌های صنعتی نسبت به کمبود برخی مواد غذایی تازه از هفته آینده هشدار می‌دهند. به گزارش تسنیم، گروه‌های صنعتی انگلیس هشدار دادند که اگر مسیرهای حمل‌ونقل کالا‌، باز نشود، این کشور از هفته آینده با کمبود شدید برخی مواد غذایی تازه رو‌به‌رو خواهد شد. این در حالی است که مقامات رسمی ادعا کرده‌اند که مواد غذایی کافی فعلا در فروشگاه‌ها وجود دارد.بر اساس این گزارش، «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس گفته است مردم نباید نگران نباشند. برخی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای انگلیس نیز نسبت به کمبود میوه و سبزیجات طی روزهای آینده هشدار داده‌اند.
افزایش قربانیان کرونا در اروپا
در حالی که نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونای انگلیسی در اروپا، در حال افزایش است، رویترز همچنین، از عبور تعداد قربانیان کرونا در اروپا از 500 هزار نفر خبر داد. به گزارش رویترز، حدود 30 درصد از قربانیان ویروس کرونا در جهان از اروپا هستند و شمار قربانیان این ویروس در اروپا طی ماه‌های اخیر روند افزایشی داشته است.از زمانی که خبر اولین قربانی ویروس کرونا در فرانسه در ماه فوریه(بهمن98 ) گزارش شد، تا زمانی که تعداد قربانیان ویروس کرونا در اروپا، به 250 هزار نفر رسیده است، تقریبا هشت ماه طول کشیده است، اما تنها 60 روز زمان است تا قربانیان ویروس کرونا در اروپا از 250 هزار نفر، به 500 هزار نفر برسند.بر اساس آمار رویترز، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سرتاسر جهان، به حدود 77 میلیون و500 هزار نفر رسیده و تعداد قربانیان این ویروس نیز از یک میلیون و 710 هزار نفر فراتر رفته است. سازمان جهانی بهداشت نیز دیروز اعلام کرد، آمار مبتلایان به ویروس کرونا طی یک هفته در سراسر کشور‌های جهان افزایش بی‎سابقه‌ای داشته است.این سازمان افزود: آمار ابتلای هفتگی به کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون، بی‌سابقه بوده و به بالاترین سطح خود رسیده و نیمی از این تلفات نیز متعلق به آمریکاست.گزارش هفتگی سازمان جهانی بهداشت حاکی از این است که میزان ابتلا به کرونا، 6 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است، که معادل چهار میلیون و 600 هزار است. شمار قربانیان بیماری کووید-۱۹ نیز با افزایش چهار درصدی همراه بوده و به معنای این است که حدود ۷۹ هزار بیمار جان خود را طی هفته جاری از دست داده‌اند.