«دوقطبی‌سازی» جامعه؛ خدمت یا خیانت؟

گروه اجتماعی- محمدحسین یزدی: اگرچه نامگذاری خیابانی در تهران به نام «محمدرضا شجریان» فروردین ماه در شورای اسلامی‌شهر تهران به تصویب رسید اما ملاحظات و مخالفت‌ها باعث شد اجرای این مصوبه تا آخرین روز آذرماه به طول بکشد؛ اما در آستانه شب یلدا عکس‌ها و خبرها حکایت از آن داشت که یکی از خیابان‌های منطقه 2 تهران به نام استاد شجریان مزین شده است و تابلوهای این خیابان نصب شد. با این حال چهارشنبه سوم دی ماه عکس و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد جمع محدودی به طور خودسرانه به سراغ تابلوی خیابان مزبور رفته و نام آن را به «شهید فخری زاده» تغییر داده اند. این افراد که کمتر از انگشتان یک دست بودند اقدام خود را خواست «خانواده شهدا» عنوان کردند؛ غافل از این که این گونه اقدامات خودسرانه، و رویارو کردن دوستداران استاد شجریان و شهید فخری زاده نه خدمت به شهدا، که تلاشی است برای دور کردن بیش از پیش مردم از یکدیگر و ساختن دوقطبی اجتماعی ای که دقیقا برخلاف وحدت ملی است. 
واقعیت این است که نمی‌توان قاطعانه گفت که همه کسانی که دست به چنین کاری می‌زنند یا زمینه این رفتارها را فراهم می‌کنند، ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. مطمئنا افرادی هستند که می‌دانند وقتی هنرمند بزرگی چون شجریان و دوستدارانش را با رفتار تحریک آمیز در مقابل شهید فخری زاده و خانواده شهدا قرار می‌دهند و چنین القا می‌کنند که این دو طیف اجتماعی (که بدون شک نقاط اشتراک بسیاری باهم دارند) دشمن هم هستند و بودن نام یکی از آنها به معنای حذف دیگری است، خدمت به کشور و شهدا نیست. با این حال متاسفانه کسانی هستند که فریب دستهای پشت صحنه را می‌خورند و صادقانه رفتاری می‌کنند که از عواقب و معنی آن باخبر نیستند. 
پرهیز از دوقطبی سازی جامعه موضوعی است که بارها رهبر انقلاب بر آن تاکید کرده و این موضوع را از نقضه‌های دشمنان دانسته اند.  برای مثال رهبری در 19 اردیبهشت 1395 در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی انتظامی، همه مسئولان و مردم را به مراقبت از وحدت موجود در کشور فراخواندند و افزودند: ایجاد دو جریانی، دو فرقه ای و دو قطبی از ضربه‌های مهلکی است که دشمن به‌دنبال آن است. ایشان، وجود برخی ناهنجاری‌ها و کجروی‌ها در جامعه را مانند هر کشور دیگری دانستند و افزودند: برای تحلیل کلی اوضاع ایران، باید حرکت عمومی‌را مورد توجه قرار داد.
افراد معدودی که متاسفانه بدون درک درست از اقدام خویش و پیامدهای آن، رفتاری می‌کنند که بلافاصله می‌تواند بازتاب‌های وسیعی در جامعه داشته باشد و منجر به افزایش شکافی شود که متاسفانه در جامعه ایران شکل گرفته، ظاهر ماجرا هستند؛ ماجرایی که به زیان همه ایرانیان است و در باطن وهن شهدا و خانواده‌های بزرگوار آنان است. 


این موضوعی است که عباس عبدی روزنامه نگار اصلاح طلب هم در توئیتی به آن اشاره کرد و نوشت: «‏۷ نفر و یک کودک در معیت یک روحانی رفتند تا نام خیابان استاد شجریان را عوض کنند. اینها مقصر اصلی نیستند. به کسانی باید توجه داد که این اقدامات را تامین و حریم امن برای آن درست می‌کنند ولی خودشان در صحنه حاضر نمی‌شوند.»
این اقدام خودسرانه در حالی صورت گرفت که به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، موضوع نامکذاری گذر ارزشمندی به نام شهید فخری زاده، روز بعد از شهادت این شهید در شورای شهر تصویب شده است. به این ترتیب تحریک عدهای برای تغییر نام خیابان شجریان قدری مشکوک تر هم می‌شود. 
واکنش عجیب فرماندار تهران 
در این میان واکنش فرماندار تهران به تغییر تابلوی خیابان شجریان به شهید فخری‌زاده توسط تعدادی از معترضان، واکنش عجیب و مثال زدنی ای بود.. اکنشی که می‌تواند به بهترین شکل رفتار منفعلانه و بی خاصیت دولت را در این وضعیت در آن مشاهده کرد. 
«عیسی فرهادی» فرماندار تهران در گفت‌وگو با  ایلنا درباره تغییر تابلوی خیابان شجریان که در فضای مجازی منتشر شد، گفت: شورا هیچ مصوبه‌ای برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، برای ما ارسال نکرده است.
وی ادامه داد: بنابراین تا مصوبه‌ای نیاید و ما آن را تایید و اعلام نکنیم، اقدام در این زمینه قانونی نیست. شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نامگذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست.
فرماندار تهران تصریح کرد: اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی‌خلاف قانون انجام شده است. خلاف اول را شهرداری انجام داده است و خلاف دوم را کسی که آن را کنده است، مرتکب شده است.