خريد واكسن كرونا قطعي است

آرمان ملي: واکنش‌ها به خريد واکسن کرونا ادامه دارد و در اين بين مردم در شبكه‌هاي اجتماعي هشتگ مي‌زنند: «واكسن بخريد». «جمهوري اسلامي ايران در كنسرسيومي قرار دارد كه سازمان بهداشت جهاني تشكيل داده و 18 شركت معتبري كه واكسن‌هاي آنها مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته، مقرر شده براي كشورهايي كه عضو كنسرسيوم هستند، تأمين شود و ما جزو اين كنسرسيوم هستيم و انتخاب‌هايمان را از بين اين شركت‌ها انجام خواهيم داد.» اين بخشي از حرف‌هاي ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت بود كه پس از موج شادي كه بابت معرفي واكسن ساخت شركت فايزر به عنوان نمونه موفق توليد واكسن كرونا شكل گرفت، توضيح داد كه اين هم يكي از شركت‌هايي است كه ايران «امكان انتخاب و خريد» از آنها را دارد. 19 آذر رئيس‌جمهور در جلسه هيات دولت كه در آن تاريخ برگزار شد گفت:«من همواره از وزارت بهداشت و از وزير محترم بهداشت سوال مي‌كردم راجع به واكسن يكي از كشورها كه مقداري محل بحث بود. ديروز در جلسه ستاد كميته‌هاي كرونا از ايشان سوال كردم و ايشان گفت كه براي من قابل قبول است و من ديشب دستور دادم كه از آن كشور واكسن خريداري و وارد كشور شود و واكسيناسيون را شروع كنيم براي آنهايي كه پرريسك هستند به‌زودي انشاا....» همان زمان شايعه و گمانه‌زني در شبكه‌هاي اجتماعي به راه افتاد كه منظور از «يكي از كشورها» چين است يا روسيه؟
واکنش به ابطال سهميه واکسن
در اين بين توئيت علي مطهري، نماينده سابق تهران و اظهارات همزمان سخنگوي دولت مبني بر ابطال سهميه واکسن ايران به دليل اف اي تي اف حاشيه ساز شد و دبير ستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي رياست جمهوري در واکنش به توييت اخير علي مطهري مبني بر اينکه به خاطر قرارگرفتن در ليست سياه اف اي تي اف نتوانستيم پنجاه ميليون دلار مبلغ سهميه ايران از واکسن کروناي سازمان جهاني بهداشت براي هشت ميليون ايراني را منتقل کنيم و سهميه ايران باطل شد، روز گذشته اعلام کرد: «در تجربه‌ قبلي براي خريد واکسن آنفلوآنزا شاهد بوديم که وقتي واکسن را تا فرودگاه منتقل کرديم، آمريکا مانع انتقال آن به ايران شد، بنابراين اين مسيري است که به هر حال دشمنان مزاحمت‌هايي را در هر مرحله براي ما ايجاد مي‌کنند. مصطفي قانعي افزود: در هر حال ايران براي حفظ جان مردم تلاش مي‌کند تا جايي که حتي اگر بتواند جان يک نفر را فقط نجات دهد، کوتاهي نخواهد کرد.»
واکسن را مي‌خريم


اما يكي از واضح‌ترين پيام‌هايي كه از سوي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مي‌رسيد اين بود كه اصولا زماني كه خبر ارسال واكسن به كشورهاي مختلف مي‌رسد، زماني كه حدود دوزهاي دريافتي كشورها در مرحله اول دارد مشخص مي‌شود، چرا هيچ‌كسي در ايران توضيح واضحي در مورد روند كار نمي‌دهد؟ چرا خريدن يا نخريدن واكسن تبديل به ميداني ميان خبر و شايعه شده كه هر بار با اظهارنظر يك مسئول يا چهره سياسي باز آشفته مي‌شود؟ «سلامت مردم را در دست گرفته‌ايد، گزارش بدهيد.» اما وزير بهداشت نيز اعلام کرد که «فقط صحبت واکسن را از وزير بشنويد، نه فرد ديگر، يک به دليل تخصص و دو به دليل اطلاع.» سعيد نمکي در ادامه افزود: «بسياري از صحبت‌ها در اين زمينه، اذهان مردم را بر هم مي‌ريزد. همانطور که ما داروهاي ضد ويروس را چه موثر و چه بي تاثير در هر جاي دنيا گفتند، سريعا تامين کرده و شروع به ساخت کرديم و هرگز اين حسرت را نداشتيم که به دليل تحريم‌ها داروي مورد نياز مردم را تامين نکرديم و اجازه نداديم اين موضوع به عنوان خاطره‌اي تلخ براي آيندگان و مردم اين سرزمين بماند. براي تهيه واکسن همه راه‌ها را داريم مي‌رويم. به‌رغم همه فشارهايي که دنيا براي ما گذاشته و مضايقي که ايجاد کرده، از بهترين و مطمئن ترين منابع توليد واکسن دنيا، داريم واکسن مي‌خريم. واکسن را داريم مي‌آوريم و براي گروه‌هاي آسيب پذير کار را شروع کرديم. در آينده نزديک اعلام مي‌کنيم که براي چه گروهي و به چه شکلي قرار است که کار را آغاز کنيم.»