راه مبارزه با فساد تصویب لوایح FATF است

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه ديروز هيات دولت اظهار کرد: يکي از راه‌هاي مبارزه با فساد همان چهار لايحه‌اي بوده که دو تاي آن تصويب شده و در دو تاي ديگر دستور رهبري راهگشاست. بهترين راه براي مبارزه با فساد تصويب لوايح معروف به FATF است؛ البته ممکن است بعضي‌ها خوش‌شان نيايد.
اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
يکي از مسائل مهمي که دولت از ابتدا به دنبال آن بوده و تا پايان آن را ادامه خواهد داد مبارزه با فساد و شفافيت است. کافي است محققان کار دولت در اين زمينه را با گذشته مقايسه کنند. اولين کار بزرگ ما ايجاد فضاي مجازي مناسب هم براي کسب‌و‌کار و هم براي اطلاعات بوده است. مثل همين بودجه‌اي که مي‌بينيد در همان روزي که تقديم مجلس مي‌شود در اختيار کل مردم هم قرار مي‌گيرد. شفافيت امروز اين است که بتوانيم همه فعاليت‌هاي اقتصادي را از طريق فضاي مجازي و دولت الکترونيک انجام دهيم. راه مبارزه با فساد شفافيت است تا همه مردم همه‌چيز را بدانند و بتوانند نقد کنند. در زمينه دولت الکترونيک تلاش مي‌کنيم اين موضوع رشد پيدا کند؛ ضمن اينکه در سامانه‌هاي تجارت، حمل‌و‌نقل، ماليات و انبارها تحول بزرگي صورت خواهد گرفت. مردم در آينده نزديک اطلاعات کالاها از روي کشتي تا انبارها را مستقيما خواهند ديد.
موضوع ديگر در مبارزه با فساد مبارزه با موسسات مالي غيرمجاز بوده که در اين زمينه دولت هزينه سنگيني متحمل شده است تا اين موسسات را ببندد. کار دوم ادغام بانک‌هاي نيروهاي مسلح است که بسيار مهم بوده تا اين بانک‌ها شرايط بهتري پيدا کنند. شرايط مالي شفاف‌تر و روشن‌تر راه مطمئن‌تري براي اقتصاد و صلح و براي همه مردم به‌وجود خواهد آورد. ان‌شاءا... ما هم همه اهداف مد‌نظرمان از مبارزه با فساد تا چابک‌سازي دولت، مقابله با کرونا، وضعيت معيشت مردم، رونق توليد و مبارزه با تحريم‌ها را تا روز آخر با کمک مردم و ارشادات رهبري ادامه مي‌دهيم.


کاهش آثار جنگ اقتصادي و پايان بخشيدن به تحريم‌هاي ظالمانه از ديگر مسائل مهم دولت است. ما هر روزي که بتوانيم اين تحريم را بشکنيم، يعني صهيونيسم، ارتجاع و تندروها را شکست داده‌ايم. هر روزي که صهيونيست‌ها، مرتجعين و تندروهاي آمريکايي پشت‌شان به خاک ماليده شود براي ما پيروزي است. آنها که مي‌گويند حالا تحريم باشد يا نباشد يا دو روز و سه روز عقب‌تر بيفتد حتما وضع‌شان خوب است ولي فشار اصلي روي مردم است که هر روز در حال تحمل اين فشار هستند. البته بعضي‌ها اصرار دارند آمريکا را تطهير کنند و بگويند آمريکا خيلي خوب است و دولت بد است.
ما دو موجود مجنون داشتيم که به مردم ما جنگ تحميل کردند؛ يک مجنون صدام بود و مجنون ديگر ترامپ. آن يکي جنگ نظامي و اين يکي جنگ اقتصادي را به مردم ما تحميل کرد. در جنگ نظامي ما دست به دست هم متحد و يک‌صدا شديم تا به پيروزي رسيديم و روزي که آن مجنون به‌دار آويخته شد پيروزي نهايي را ديديم. سرنوشت ترامپ هم بهتر از سرنوشت صدام نخواهد بود. ديديم ملت ما آنهايي را که با غرور به دنبال شکستن ما بودند، شکست دادند.‌ ما نگذاشتيم آنها در اين جنگ اقتصادي به هدف‌شان برسند.
آنها شکست خوردند و منزوي شدند و هر وقت که به سازمان ملل آمدند؛ حتي دوستان سنتي‌شان از جمله اروپايي‌ها با آنها همراهي نکردند. ما نگذاشتيم تحريم‌ها به هدف اصلي خود برسند. البته اين تحريم‌ها مردم ما را بسيار آزار داد و بايد همچنان اثرش را کم کنيم. اينکه مردم در فعاليت‌ها حضور دارند؛ يعني کاهش آثار تحريم‌ها. رشد اقتصادي امسال و افزايش توليد معني‌اش اين است که آثار تحريم‌ها را کاهش داده‌ايم و حرکت‌هاي ديگر اقتصادي و افتتاح‌ها اين واقعيت را به ما نشان مي‌دهد، چراکه در کنار معيشت و سلامت مردم هدف ديگر ما رونق توليد است و شاهد هستيم که در زمينه‌هاي مختلف حرکات خوبي شروع شده است. ازجمله شرکت‌هاي دانش‌بنيان که فعال‌تر شدن سرمايه‌گذاري‌ها در آن نشان‌دهنده اين است که در مسير رشد قرار گرفته‌اند.
درباره کرونا هيچ نگراني براي آينده؛ چه براي توليد واکسن و چه براي تهيه واکسن نداريم. ما پا‌به‌پاي دنيا در زمينه مقابله با اين ويروس پيش رفته‌ايم و حرکت ما نسبت به برخي کشورها مناسب‌تر بوده است. موج سوم کرونا در هفته‌هاي گذشته کنترل شده و حدود 50 درصد فوتي‌ها کاهش يافته است. درباره واکسن هم کارها در حال انجام شدن است و به مردم اين بشارت را مي‌دهم که بانک مرکزي و وزارت بهداشت همه توان خود را به کار گرفته‌اند و برنامه‌ريزي کرده‌اند. هم واکسن خارجي در اختيار مردم قرار مي‌گيرد و هم اميدواريم در ماه‌هاي آينده واکسن داخلي به توليد برسد و در اين زمينه مردم نگراني نخواهد داشت. توانمندي سلامت ما در اين دولت دو برابر کل تاريخ ايران خواهد بود که اين از افتخارات ما است.
دولــت به بار سنگيني که در بخش بهداشت و درمان است، توجه دارد و ان‌شاءا... همه توان و تلاش خود را در اين زمينه به‌کار خواهيم گرفت. يکي از اهداف ما در هفت ماه آينده پايان کار دولت تقويت بخش بهداشت و درمان هم به خاطر کرونا و هم به خاطر کل مساله سلامت جامعه خواهد بود. نکته ديگر که براي دولت مهم است بخش معيشت مردم است. ما يکصد هزار ميليارد تومان چه تسهيلات و چه بلاعوض پيش‌بيني کرده‌ايم. در ماه‌هاي اوليه آنها را عمدتا پرداخت کرده‌ايم و مقدار کمي باقي مانده که پرداخت خواهيم.
ما در اين چند ماه اخير يک حمايت معيشتي جديدي براي آنهايي که از کرونا آسيب ديده‌اند در نظر گرفته‌ايم. حدود 35ميليون نفر از جمعيت در آذر آن را دريافت کرده‌اند. سه ماه ديگر هم دريافت مي‌کنند که به ازاي هر نفر در کميته امداد و بهزيستي 120 هزار تومان و براي بقيه 100 هزار تومان است. دولت اين بار را تحمل کرده تا بتواند بخشي از مشکلات مردم را کم کند.
با وجود جنگ اقتصادي و کرونا لايحه بودجه پيام‌هاي مهمي براي کشور داشت که مردم هم پيام‌هاي آن را گرفتند. ما در اين مدت شاهد حرکت‌هاي خوبي از ايثار مردم و فعاليت‌هاي قواي ديگر بوده‌ايم. بودجه هم پيام‌هاي خوبي براي سال آينده داشت. پيام بودجه امسال با سال‌هاي 97، 98 و 99 متفاوت خواهد بود و هم از لحاظ سياسي و اقتصادي و هم تحولاتي که در زمينه بودجه عمراني ايجاد مي‌کند تفاوت خواهد داشت. تقديم لايحه بودجه انتظارات مردم را نسبت به سال آينده مثبت کرده و ما در سايه همين موضوع در همين هفته‌ها تحولات مثبت را در زمينه اقتصاد، کشاورزي و خدمات مي‌بينيم.