کینه ۷ نفره به خیابانی با نام شجریان!

آرمان ملي - مطهره شفيعي: ظاهرا 7نفر بودند که دو روز طاقت نامگذاري يک خيابان به نام شجريان را نداشتند. آنقدر بغض و کينه در دل دارند که حتي پس از درگذشت شخصيت‌هاي محبوب کشور حاضر نيستند به هتاکي، اتهام‌زني و تخريب‌هاي خودشان پايان دهند. دلواپسان سال‌ها کوشيدند تا به شخصيت آيت‌ا... هاشمي خدشه وارد کنند و انواع و اقسام اتهامات را به او زدند. اين بي‌اخلاقي پس از رحلت آيت‌ا... هم ادامه پيدا کرد و هنوز هم که هنوز است هرگاه با ناکامي حاصل بي‌تدبيري و بي‌لياقتي خودشان مواجه مي‌شوند به تخريب آيت‌ا... مشغول مي‌شوند تا خودشان را از بي‌خطا نشان دهند. اين بي‌اخلاقي درباره ساير چهره‌هاي محبوب کشور هم وجود دارد مانند استاد محمدرضا شجريان!
کينه از صداي محبوب
در زمان حيات استاد آواز ايران هجمه‌هاي زيادي به او وارد کردند و سعي کردند تا آواز او به گوش مردم نرسد. شجريان بي‌توجه به اين هجمه‌ها بر استقلال خود پافشاري کرد و هزينه‌اش را که ممنوعيت برگزاري کنسرت و... بود، پرداخت کرد. از صداوسيما خواست تا آثارش را پخش نکند که حکم دادگاه قابل تامل بود: «دادگاه راي مبني بر رد شکايت صادر و اعلام کرد پخش آثار موکل در صداوسيما، موجب شهرت وي شده و به زيان او نبوده است.». شهرت محمدرضا شجريان به دهه 50 برمي‌گردد که با توجه به صداي لطيف و تاثيرگذار و تسلط بر دستگاه‌هاي آواز ايراني در ميان عامه مردم شناخته شد؛ به‌ويژه بعد از اجراي زنده راست‌پنجگاه در سال 1354 به‌همراه محمدرضا لطفي و ناصر فرهنگ‌فر، که بعدها در يک آلبوم موسيقي با همين نام منتشر شد که غوغايي بپا کرد بنابراين، آوازه شجريان، قبل از انقلاب به سراسر ايران رسيده بود و اتفاقا به‌خاطر همين شهرت و محبوبيت بود که صداوسيما آوازهاي او را پخش کرد و اين گونه نبود که ابتدا صداي فردي گمنام به نام محمدرضا شجريان در راديو و تلويزيون پخش شود و سپس مردم او را بشناسند و استاد آواز ايران بنامندش. دليل واقعي‌تر استاد آواز به رويکرد صداوسيما در مواجهه به موضوعاتي بود که با سياست‌هاي اکثر مردم و نه مديران صداوسيما و طيف اصولگرا همخوان بود. شجريان براي مردم خواند و همواره بر اين موضوع تاکيد داشت که به عشق مردمش مي‌خواند. همين ويژگي سبب محبوبيت او شد و جمعيتي که براي تشييع پيکر او آمده بودند پاسخ خوبي به مخالفان شد.
نامگذاري خياباني به نام شجريان


بعد از گذشت دو سال از مصوبه تغيير نام تعدادي از خيابان‌هاي تهران به اسم محمدرضا شجريان و چند چهره علمي و فرهنگي کشور سرانجام يکشنبه 30 آذر، درحالي‌که شجريان ديگر در بين ما نيست، خيابان فلامک واقع در منطقه 2 تهران به اسم او تغييرنام داد. اين اتفاق درحالي صورت گرفت که ابلاغ مصوبه شوراي شهر براي نام‌گذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در اواخر آبان انجام شده بود. 27فروردين 99 اعضاي شوراي شهر تهران در جريان رسيدگي به نام‌گذاري و تغيير نام معابر و خيابان‌هاي شهر تهران، به تغيير نام خيابان‌ها به نام شاعران شهر تهران رأي مثبت دادند که در ميان آنها نام شاعراني مانند سپانلو، فروغ فرخزاد و منوچهر آتشي ديده مي‌شد؛ مصوبه‌اي که تاکنون هنوز اجرا نشده است. تا خبر دوساله در نامگذاري خياباني به نام شجريان سوال مهمي بود که محمدجواد حق‌شناس، عضو شوراي شهر تهران چنين درباره آن توضيح داد: «او در پاسخ به اين سوال که چرا روند نامگذاري خياباني به نام استاد شجريان اين‌قدر طول کشيد گفت: «محمدرضا شجريان شخصيتي ويژه هستند. شجريان جايگاهش در موسيقي، شبيه به جايگاه حافظ در شعر است. هر 500 سال يک‌بار چنين شخصيتي بروز و ظهور پيدا مي‌کند. اصل تصميم‌گرفتن دراين‌باره يک داستان است؛ اما وقتي شجريان چنين چارچوبي دارد، مساله خاص‌تر مي‌شود.» اما مشخص بود در پشت پرده مخالفت‌هاي جدي با اين نامگذاري وجود دارد اما به‌هرحال 30 آذر خياباني به نام شجريان نامگذاري شد.»
دلواپسان طاقت نياوردند
اما تنها 2روز از اين نامگذاري نگذشته بود که شماري در اعتراض به نامگذاري خياباني به نام استاد آواز ايران، محمدرضا شجريان، با چسباندن برگه‌اي به نام دانشمند شهيد «محسن فخري‌زاده»، تابلو خيابان را مخدوش کردند. پدر شهيد مصطفي احمدي‌روشن نيز در عکس‌ها ديده مي‌شود.
واکنش به تغيير نام خيابان شجريان
عباس عبدي، روزنامه‌نگار و فعال سياسي اصلاح‌طلب در واکنش به تحصن تعدادي براي تغيير نام خيابان استاد شجريان به محسن فخري‌زاده در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت: «‏7 نفر و يک کودک در معيت يک روحاني رفتند تا نام خيابان استاد شجريان را عوض کنند. اينها مقصر اصلي نيستند. به کساني بايد توجه داد که اين اقدامات را تامين و حريم امن براي آن درست مي‌کنند ولي خودشان در صحنه حاضر نمي‌شوند.»
باز هم نصب مي‌کنيم
رئيس کميسيون نامگذاري شوراي شهر تهران به تلاش برخي براي تغيير نام خيابان شجريان، با انتشار توئيتي واکنش نشان داد. محمدجواد حق‌شناس در واکنش به اقدام برخي براي تغيير نام خيابان شجريان، بامداد ديروز در توئيتي در حساب شخصي خود در توئيتر نوشت: «پس از شهادت شهيد فخري‌زاده، شوراي شهر تهران به احترام اين شهيد والامقام نام خيابان صنايع در منطقه 1 (محل کار وي) را با قيد فوريت به نام ايشان نامگذاري کرد». وي ادامه داد: «بيش از 45 درصد نامگذاري‌هاي اين دوره - شوراي شهر تهران- به نام شهيدان سرافراز ميهن بوده است.» حق‌شناس ادامه داد: «انتظار رواداري به نمادهاي جامعه خواسته زيادي نيست.» رئيس ‌کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در واکنش به برخي حواشي درخصوص خيابان محمدرضا شجريان گفت: دوستان اطلاع نداشتند که گذر ارزشمندي فرداي شهادت به نام شهيد فخري‌زاده نامگذاري کرديم و مصوبه دوفوريتي داشتيم و احتمالا عدم اطلاع سبب اين اشتباه شده است. او اظهار کرد: طبيعتا دوباره تابلوي خيابان شجريان نصب خواهد شد.
باز هم حذف مي‌کنيم
نکته قابل‌تامل نحوه مواجهه پدر شهيد احمدي‌روشن با حذف نام شجريان است. او ديروز در ميان دلواپسان بود و زماني که حق‌شناس وعده نصب مجدد تابلوي شجريان را داد، شجريان را خيانتکار به مردم ايران دانست و اقدام روزگذشته خود را کاملا توجيه و تصريح کرد: شجريان به مردم اعتقادي نداشت و شوراي شهر تهران، شوراي اسلامي شهر است يا شوراي سلبريتي‌ها و خواننده‌هاست! اگر تابلوي شجريان بار ديگر نصب شود مجددا آن را مخدوش خواهيم کرد.
خدشه دلواپسان به جايگاه شهدا
نکته قابل‌تامل آنجاست که خياباني پيش از اين به نام شهيد محسن فخري‌زاده نامگذاري شده بود. شوراي شهر تهران در نخستين جلسه پس از شهادت دانشمند شهيد «محسن فخري‌زاده» که دو روز پس از شهادت ايشان برگزار شد با قيد دوفوريت خيابان صنايع در کنار وزارت دفاع را به نام اين شهيد فخر ايران کرد. اکنون مشخص نيست دلواپسان به چه دليلي علاوه‌بر حذف نام شجريان، به جايگاه والاي شهيد فخري‌زاده خدشه وارد کردند.