تماس کشورها با ایران برای بازگشت به شرایط پیش از ترامپ


رئیس دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد که با نزدیک شدن به پایان دولت ترامپ و تشکیل دولت جدید در امریکا، کشورهای مختلف با سفرا و مسئولان ایرانی تماس گرفته و آمادگی خود را برای بازگشت به شرایط پیش از دولت ترامپ اعلام می‌کنند. محمود واعظی که روز گذشته در حاشیه نشست هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، تأکید کرد که در این شرایط جدید، پیوستن ایران به «اف.ای.تی.اف» ضروری است تا مبادلات بانکی ایران با کشورهای دیگر به سهولت انجام شود.
به گزارش ایرنا، واعظی، جنگ و فشار اقتصادی از سوی امریکا را یکی از مسائل اساسی کشور برشمرد و گفت: مسئولینی که قرار است تا یک ماه دیگر (در امریکا) سرکار بیایند، بدون اینکه با آنان تماس یا ارتباطی داشته باشیم، در رقابت‌های انتخاباتی‌ اعلام کردند می‌خواهند به چند پیمان بزرگ از جمله پیمان آب و هوا و برجام برگردند، حال که اینان پیروز شدند، فضای جدیدی در اروپا و بین کشورهای مختلف در ارتباط با همکاری اقتصادی، بانکی و تجاری با ایران به وجود آمده است.
او اضافه کرد: این روزها شاهد هستیم که کشورهای مختلف با سفرا و مسئولان ما تماس می‌گیرند و می‌گویند با توجه به اینکه بعد از ۲۰ ژانویه محدودیت‌ها و فشارها برداشته می‌شود، علاقه‌مند همکاری با ایران هستیم و می‌خواهیم همه چیز به قبل از ترامپ برگردد.


واعظی با اشاره به اینکه تا زمانی که تحریم‌های امریکا و فشاری که روی بانک‌ها هست، مسأله محدودیت‌های «اف.ای.تی.اف» خود را نشان نمی‌دهد، اضافه کرد: در آن زمان که قرار است روابط عادی شود، این روابط از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و محدودیت‌های «اف.ای.تی.اف» در آنجا خود را نشان می‌دهد. از این‌رو امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام این تدبیر را انجام دهد تا آن زمان این موانع هم برداشته شود.
ادامه تبادل نظر دولت و مجلس درباره بودجه
رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین جلسه سه‌شنبه گذشته مجلس و دولت درباره لایحه بودجه را «بسیار خوب» توصیف کرد و با بیان اینکه دوستانی که از مجلس حضور داشتند سؤال‌ها و نظرات خود را مطرح کردند و از سوی دولت هم رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیران نظرات خود را مطرح کردند، اضافه کرد: شرایط حاکم بر جلسه شرایط تعامل و همکاری بود و قرار شد سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق در ارتباط با بودجه بیشتر باهم تبادل‌نظر کنند، همچنین قرار است شنبه آینده رئیس سازمان برنامه بودجه، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی (به مجلس) بروند و درباره بخش‌های مختلف بودجه تبادل نظر داشته باشند. واعظی، ضمن تأکید بر اینکه بنای دولت بر تعامل و همکاری است، اما تصریح کرد که تغییرات تا جایی می‌تواند اعمال شود که شاکله بودجه بهم نخورد.
نظارت بر وزرا وظیفه رئیس جمهوری است
رئیس دفتر رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه دیدگاه رئیس جمهوری درباره نظارت بر وزرا، نه سلیقه شخصی، بلکه ناظر بر قانون اساسی است، افزود: سؤال از وزیران، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس است، اما این وظیفه شخص رئیس جمهوری است که بر کار روزانه وزیران نظارت ‌کند.
او، ضمن تأکید بر اصل نظارت بر قوه مجریه از سوی مجلس یا سازمان بازرسی کل کشور، اضافه کرد: اما اینکه هر نماینده، رئیس مجلس، نایب رئیس مجلس یا رئیس یک کمیسیون بخواهد شخصاً وزیری را صدا کند یا در سفر به استان‌ها بگویند ما آمدیم بر پروژه‌ها نظارت کنیم، چنین موضوعی در قانون اساسی نیست و رئیس جمهوری هم اینها را مطرح کرد. کسانی که می‌گویند چنین چیزی هست، آن بند قانون اساسی را باید مطرح کنند.
واعظی درباره ادعای وجود ردیفی برای اجرای سند ۲۰۳۰ در لایحه بودجه نیز با بیان اینکه این سند اساساً از برنامه دولت حذف شده است، اظهارکرد: حتی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در جریان نبودند و هر دو آنان (از این ادعا) تعجب کردند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: اسنادی که در بخش کارشناسی برای سند پشتیبان از بودجه تنظیم شده بود، بررسی شد، به نظر من اشتباهی بود، امیدوارم این اشتباه عمدی نبوده و سهوی باشد و حتماً هم با فردی که این اقدام را انجام داده برخورد خواهد شد.
دیدار معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با واعظی
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین شامگاه سه‌شنبه در دیدار «شاهین مصطفی اف» معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با ابراز خرسندی از پایان یافتن منازعه نظامی میان آذربایجان و ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل دائمی و قطعی مناقشه میان دو کشور همسایه آماده است. واعظی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با آذربایجان و ایجاد شرایط جدید در مناسبات علاقه‌مند است، افزود: دو کشور باید تمام توان خود را برای تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک مثل احداث خط آهن، سد و نیروگاه به کار بگیرند تا بستر گسترش تعاملات و روابط بیش از پیش فراهم شود. معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رئیس‌جمهوری آذربایجان به رئیس‌جمهوری کشورمان، روابط دیرینه دو کشور و حمایت‌های همه جانبه ایران از آذربایجان طی سال‌های گذشته را همواره مایه دلگرمی مردم و دولت این کشور دانست و گفت: آقای الهام علی اف همواره مرز دو کشور را مرز صلح و دوستی می‌داند.