وزیر امور خارجه قطر: خواهان مذاکره میان ایران و کشورهای خلیج فارس هستیم

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد: دوحه خواهان مذاکره و گفت و گو بین کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران است .
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه قطر که برای انجام دیدار کاری در مسکو بسر می برد، روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که با همتای روس خود درباره موضوعات مختلف از جمله مساله برنامه‌ هسته‌ای ایران و تحولات منطقه خلیج فارس گفت و گو و رایزنی کرده است.
وزیر خارجه قطر گفت: برای قطر امنیت منطقه خلیج فارس در اولویت قرار دارد و این موضوع را به طرف روسی اعلام کردیم. «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» با بیان اینکه تشدید تنش ها در منطقه به نفع هیچ کشوری نیست، اظهار کرد: ما از گفت‌وگوهای همه کشورهای منطقه با ایران حمایت می کنیم.
وی افزود: از ابتکارات دیپلماتیک کشورهای دوست درباره امنیت منطقه خلیج فارس اطلاع داریم. در دوحه از این نوع ابتکارات برای تثبیت اوضاع منطقه و جستجوی راهکارهای قابل قبول به نفع همه کشورهای منطقه خلیج فارس استقبال می کنند. وزیر خارجه با اشاره به مذاکرات خود با طرف روسی درباره اوضاع سوریه اظهار داشت: طرف قطری بر پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت درباره سوریه از جمله قطعنامه 2254 حمایت می کند.


وی خاطرنشان کرد: حل و فصل مسائل سوریه بدون حل و فصل سیاسی عادلانه همه مسائل این کشور امکانپذیر نیست.
«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» گفت: آنچه که مربوط به لیبی می‌شود بر پایبندی به تلاش های برای حل و فصل سیاسی مسائل این کشور و آتش بس در لیبی تاکید داریم و از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره لیبی حمایت می کنیم. وی سپس حمایت روسیه از مقدمات برای برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 که قرار است در قطر برگزار شود را عالی ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم از تجربه های روسیه در برگزاری جام جهانی فوتبال حمایت کنیم.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفت که در دیدار با همتای قطری خود درباره مفهوم امنیت جمعی و وضعیت خلیج فارس و امنیت آن به نفع کشورهای این منطقه گفت و گو و تبادل‌نظر کرده است.
لاوروف این را نیز گفت: توافق‌های عادی‌سازی میان اسرائیل با کشورهای عربی نباید جایگزین روند حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین شود.
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که مسکو به تحریم های جدید آمریکا در مورد روسیه قطعا پاسخ خواهد داد.
لاوروف در مورد تحریم های جدید آمریکا تصریح کرد: اقدامات واشنگتن تلاش برای تضعیف رقبا است، تحریم‌ها بی پاسخ نمی ماند، آمریکا نشان داد شریک تجاری مطمئنی نیست. لاوروف گفت: روسیه امیدوار است که اجلاس کشورهای عربی خلیج فارس که برای روز 5 ماه ژانویه برنامه ریزی شده است منجر به رفع تفرقه بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شود و اجازه دهد تا فعالیت مناسب آن از سرگرفته شود.
وی ادامه داد: ما به این امر علاقه مند هستیم زیرا اعضای شورای همکاری خلیج فارس شرکا و دوستان ما هستند و می خواهیم که بین آنها اختلاف نباشد. ثانیا اینکه یکپارچگی این شورا و فعالیت مناسب آن به تامین امنیت منطقه خلیج فارس با مشارکت جمهوری اسلامی ایران کمک می کند.
وزیر خارجه روسیه گفت: ابتکار ما در این باره (تامین امنیت خلیج فارس) کاملا معلوم است و سالها است که نظریه تامین امنیت خلیج فارس را مطرح کردیم و یک سال پیش نیز سند این طرح را تجدید کردیم.
لاوروف با بیان اینکه ابتکار روسیه در مورد تامین امنیت خلیج فارس علاقه مندی بسیاری را جلب کرده است، اظهار کرد: در پاییز کنفرانس علمی و عملی در این مورد برگزار کردیم که کارشناسان و تحلیلگران سیاسی از کشورهای مربوطه در آن شرکت داشتند. روسیه در دوره ریاست بر شورای امنیت هم جلسه ای را برای بررسی مساله تامین امنیت خلیج فارس در این شورا برگزار کرد که بحث های در آن بسیار جالب بود. وزیر خارجه قطر نیز در مورد حل مناقشه این کشور با عربستان سعودی گفت: با کمک کویت توانستیم با عربستان سعودی تماس برقرار کنیم و آمریکا نیز در این عرصه اقداماتی کرد.
«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» گفت: از دیدگاه ما این گفت و گوها مثبت است که در راستای وحدت و یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس انجام می شود. البته ما به اصولی تمرکز داریم که شامل احترام به حق حاکمیت، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و احترام به تصمیمات کشور مستقل می شود.
سایر اخبار این روزنامه
آیا سینمای 80 ساله پایتخت از خطر تخریب نجات پیدا می‌کند؟ «سینما ایران» زیر سایه تهدید لودرها محمد یوسفی آرامش یارانه یک میلیون تومانی رویا یا واقعیت؟ خانواده‌ها زیرِ بار امتحان حضوری نروند تشویش دانش‌آموزان با تصمیم‌گیری‌های متناقض روحانی با تاکید بر عدم وجود مشکل برای خرید واکسن کرونا: راه مبارزه با فساد تصویب لوایح FATF است وزیر امور خارجه قطر: خواهان مذاکره میان ایران و کشورهای خلیج فارس هستیم «ابتکار» حواشی بررسی دوباره لوایح چهارگانه دولت را بررسی کرد اقتصاد ایران پشت دیوار Fatf مهم‌ترین تحولات جهان و منطقه در سال گذشته میلادی چه بود؟ 2020 سال کابوس جهان از کرونا معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد مجلس و دولت می‌توانند با تعامل سازنده، مشکلات کشور را حل کنند ترقی: جامعه روحانیت نمی‌خواهد نقش آقا بالاسری داشته باشد مجلس تصویب کرد تعیین معیارهای رجال سیاسی و مذهبی در قانون انتخابات ریاست جمهوری پرده‌ای جدید از نمایش شومنِ کاخ سفید: ترامپ عقلش را از دست می‌دهد!