صداوسيما؛ توپخانه افراطيون عليه دولت

آرمان ملي- محمدهادي عليمرداني: «بايد دست به دست هم بدهيم» اين بخشي از سخنان مقام معظم رهبري خطاب به مجلس‌ها در حمايت از دولت است. شايد حملات متعدد جريان‌هاي گوناگون به دولت، مهم‌ترين علت تاکيد ايشان بر اهميت حفظ اتحاد در ماه‌هاي اخير باشد. با اين حال علاوه بر کم‌لطفي برخي نمايندگان مجلس، صدا‌و‌سيما نيز در نظرسنجي‌هاي خود دولت را در موضع ضعف قرار مي‌دهد اما انتظار پاسخگويي از مجلس ندارد.
نظرسنجي يا نظرسازي؟
صدا‌وسيما به‌عنوان نهادي که رئيس آن منصوب رهبر انقلاب است، بايد بيشترين ميزان دقت را در خطوط مدنظر ايشان داشته باشد. اتحاد تنها شعار نبوده و اختلاف‌افکني در عمل، مخالف اتحاد، هم‌افزايي قوا و نهادها خواهد بود. اخيرا شبکه خبر نظرسنجي‌هايي انجام داده و در طرح سوالات آن، کنايه‌هاي معناداري به دولت زده است. شبکه خبر هر روز يک نظرسنجي تحت عنوان «سوال روز» برگزار مي‌کند و از مخاطبان خود مي‌خواهد که نظر خود را تا ساعت 19:30 به شماره‌اي پيامک کنند. در 3 دي سال جاري شبکه خبر اين سوال را از مخاطبان پرسيده است: «6 ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري به نظر مي‌رسد تعداد زيادي از عناصر سياسي – اجتماعي قصد دارند نامزد رياست‌جمهوري شوند. به نظر شما چه کساني نبايد در انتخابات نامزد شوند؟» گزينه‌هاي اين سوال بدين شرح است: «1 - کساني که فکر مي‌کنند اختيارات رياست‌جمهوري قانونا و عملا کافي نيست. 2 - کساني که بعد از انتخاب احتمالي ضعف عملکرد خود را به حساب دولت قبلي مي‌گذارند. 3 - کساني که در عمل نشان دادند به علت روحيات تجملي و غيره، خود را خادم مردم نمي‌دانند.» با وجود اختلافات پيش‌آمده در ماه‌هاي اخير درخصوص رئيس‌جمهوري نظامي و مسائلي که سوي انتقاد آن به‌سمت اصولگرايان است، صداوسيما پيکان را به‌سمت اظهارنظرهاي پيشين دولت دوازدهم گرفته و درگير منافع جناحي شده است. استاندارد اين سوالات بايد مورد بررسي قرار بگيرد تا مشخص شود، علت طرح اين سوالات و گزينه‌ها برپايه افکار عمومي بوده است، يا مسائل جناحي در آن دخالت دارد.
مجلس جزئي از کشور نيست؟


سوالي که صداوسيما در دوم دي از مردم پرسيده است، شامل کنايه‌اي به مذاکرات بوده است. شبکه خبر در اين نظرسنجي پرسيده: « از دولت انتظار داريد در چند ماه باقيمانده از عمرش، توان و تلاش خود را بيشتر صرف چه کاري کند؟» 3 گزينه اين سوال به اين صورت طرح شده: «1 - قانون‌گرايي و احقاق حقوق شهروندي 2 - کاهش مشکلات معيشتي مردم، کنترل قيمت‌ها و غيره 3 - گسترش روابط خارجي» اين در حالي است که هرکدام از اين مسائل شامل حوزه‌هاي اجتماعي، اقتصادي و بين‌المللي بوده و دولت‌ها بايد همه آنها را به‌صورت موازي و جدا از هم انجام بدهند. جالب اينجاست که طي روزهاي اخير، مجلس کمترين سهم در نظرسنجي‌هاي رسانه ملي را داشته و انتقاد چنداني متوجه مجلس نبوده است. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد که مجلس رکورددار تعداد حواشي نسبت به ساير قوا بوده و با وجود مشکلات متعدد کشور، به نظر نمي‌رسد رضايت چنداني از عملکرد آن وجود داشته باشد. با اين حال در نظرسنجي 26 آذر، زماني که از علت بازگشت قيمت مرغ به نرخ مصوب سوال مي‌شود، هيچ گزينه‌اي براي نشان دادن تلاش دولت در اين خصوص وجود ندارد. اين قبيل اعمال، شايد از نگاه مسببان آنها به صلاح کشور باشد اما هيچگاه تضعيف دولت به نفع کشور و ملت نبوده و نخواهد بود. تنها فايده اين اقدامات، رسيدن به اهداف انتخاباتي براي بعضي جريانات است.
فرماندهان نزاع انتخاباتي در بهارستان
اگرچه صداوسيما رغبتي براي انتقاد به مجلس ندارد اما برخي نمايندگان دست از اتهام‌زني به دولت برنمي‌دارند. علي‌اصغر عنابستاني، نماينده سبزوار در مجلس طي گفت‌وگويي اظهار داشت: «دولت در شرايط فعلي، مجلس را رقيب خود مي‌داند و آنان تصور مي‌کنند که اگر مجلس موفق باشد، مردم در انتخابات 1400 هم به سمت جريان انقلابي گرايش پيدا مي‌کنند و به همين دليل تمام همت خود را گذاشته‌اند تا مجلس را ناکارآمد جلوه دهند.» بايد ديد آيا دولت به فکر ناکارآمد نشان دادن مجلس است يا اصولگرايان در نهادهاي مختلف حملات انتخاباتي خود به دولت را انتخاب کرده‌اند؟ در همين راستا، ولي‌ا... شجاع‌پوريان، نماينده ادوار مجلس در سخناني گفت: «نمايندگان فعلي در شرايطي خود را مجلس‌نشين مي‌بينند که در انتخاباتي با ميزان رأي بسيار پايين به مجلس راه يافته‌اند. همان‌طور که همه مي‌دانند، در انتخابات اسفندماه 1398 کمترين ميزان رأي در طول تاريخ نظام جمهوري اسلامي به ثبت رسيد تا بتوان گفت که فقط مي‌توانيم دعا کنيم ضررهاي مجلس يازدهم کم باشد.» با اين حال به نظر مي‌رسد که مجلس و صداوسيما علاقه چنداني به اتحاد ميان قوا نداشته و به توصيه‌هاي مقام معظم رهبري جامه عمل نمي‌پوشانند.