جنجال اصابت راکت‌ها به سفارت آمریکا

آرمان ملي- اميد کاجيان: يک توئيت تهديدآميز. دونالد ترامپ با به تصوير کشيدن راکت‌هاي ايراني مدعي است که اين راکت‌ها به سفارت آمريکا در عراق پرتاب شده است. او در اين توئيت مي‌نويسد: سفارت ما در بغداد روز يکشنبه مورد اصابت چند راکت قرار گرفت. سه راکت در پرتاب شکست خوردند. حدس بزنيد اهل کجا هستند: ايران. رئيس‌جمهوري آمريکا ادامه داد: اکنون زمزمه حملات اضافي عليه آمريکايي‌ها را در عراق مي‌شنويم. چند توصيه سالم دوستانه به ايران: اگر يک آمريکايي کشته شود، من ايران را مسئول مي‌دانم. خوب فکر کنيد.اين درحالي است که ظريف در اظهاراتي در پاسخ به ترامپ مي‌گويد: قراردادن شهروندان خودتان در موقعيت خطر در خارج، توجهات را از شکست‌هاي فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد.
ترامپ، به زبان خودت
از سويي سخنگوي وزارت خارجه ايران هم بيان مي‌کند: همانگونه که بارها اعلام شده حمله به اماکن ديپلماتيک و مسکوني مردود است و در اين موضوع خاص انگشت اتهام به سوي خود آمريکا و شرکا و متحدين آن در منطقه است که به دنبال افزايش تنش و فتنه‌انگيزي‌هاي جديد هستند. سعيد خطيب‌زاده در ادامه با عدم رد امکان حمله ايران به آمريکا تصريح مي‌کند: همانگونه که پيش از اين نيز گفته‌ايم پاسخ ايران به تروريسم آمريکا، آشکار، شجاعانه و در سطح متناسب خودش بوده و لذا رژيم آمريکا بهتر است براي توجيه فتنه‌انگيزي‌هاي خود از سناريوهاي باورپذيرتري کمک بگيرد. در همين رابطه البته که پيشتر نخست‌وزير عراق با «تروريستي» خواندن اين حمله، گفته بود که راکت‌ها به خود عراقي‌ها نيز برخورد کرده و باعث جراحت آنها شده است. مصطفي الکاظمي ادامه داد: «هيچ‌گونه تعرض به هيات‌هاي ديپلماتيک را نمي‌پذيريم. ما گروهي از افراد مظنون مرتبط با حمله را دستگير کرديم.» الکاظمي همچنين گفت که چند تن از مسئولان امنيتي حفظ امنيت منطقه مذکور، توقيف و به زندان انداخته شده‌اند. با اين‌حال اما آمريکايي‌ها همچنان با استناد به ايراني بودن راکت‌ها و حمايت‌هاي معمول حکومت ايران از برخي گروه‌ها در عراق معتقد است که نمي‌توان نقش تهران را در اين حادثه ناديده گرفت. از سويي با ورود به دي‌ماه و مطرح شدن سالگرد شهادت فرمانده سپاه قدس ايران، گمانه‌زني‌ها درباره واکنش‌هاي ايران در اين رابطه و افزايش تنش‌ها بالا گرفته است.
يک فرضيه


ظاهرا مطرح شدن طرح صلح ابراهيم که منجربه راه افتادن و ازسرگيري رابطه ميان کشورهاي عربي با اسرائيل به ميانجيگري آمريکا شده است، باعث شده هم‌اکنون شاهد تحرکات بيشتري از آمريکا و اسرائيل در خليج‌فارس نيز باشيم؛ به نحوي که اعزام دو زيردريايي اسرائيلي و آمريکايي به خليج‌فارس را شاهد هستيم؛ اقدامي که اکنون از سويي يک «همکاري نظامي» پس از عادي‌سازي روابط امارات و بحرين با اسرائيل به شمار مي‌رود و از طرفي حضور گسترده‌تر و نظامي در اين منطقه براي خط و نشان کشيدن است. ناگفته نماند اتفاق جديد در خليج‌فارس و دوستي اعراب با اسرائيل باعث شده تا ايران آن را يک خيانت بزرگ به جهان اسلام بدانند. تا آنجا که روحاني و وزير دفاع وي هشدار‌هايي در حد تهديد را متوجه امارات کردند. در کنار باقي ماندن اين جو نسبتا پرتنش اکنون، آمريکا و اسرائيل به نظر مي‌آيد يک‌ماه بعد از ماجراي ترور فخري‌زاده، با پيش کشيدن ادعاي دخالت ايران در حمله به سفارت عراق و همينطور تقويت قدرت خود در خليج‌فارس در ادامه سياست‌هاي پيشين خويش طي روزهاي باقيمانده به پايان دولت ترامپ عمل مي‌کنند. يعني تحريک و وادار کردن به انجام اقداماتي که عملا باعث خواهد شد تا گريبان دولت بايدن را نيز در ادامه بگيرد. پيش از اين هم با نزديک شدن به پايان دوره ترامپ خبرهاي جسته و گريخته‌اي از تلاش‌هاي نظامي آمريکا و حتي احتمال حمله نظامي اين کشور يا هم‌پيمانانش عليه مکان‌هايي شنيده مي‌شد. همان موقع شاهد ديدار سه‌گانه نتانياهو و بن‌سلمان و پمپئو وزيرخارجه آمريکا و تصميماتي درخصوص برنامه‌هاي هسته‌اي ايران و آغازبه‌کار بايدن در آينده بوديم. بسياري از کارشناسان نيز اين نظريه را مطرح مي‌کردند که بعيد نيست آمريکا و حاميانشان ايران را در چنين شرايطي وارد يک جريان و تنش جديد بکنند. چرا که اين اتفاق عملا نه تنها مانع بايدن رئيس‌جمهور آينده آمريکا براي هرگونه مذاکره و بازگشت به برجام مي‌شد بلکه وي را وادار به اين مي‌کرد که به‌عنوان رئيس‌جمهوري آمريکا جنگ را براي پيروزي کشورش ادامه دهد يا حتي خود ترامپ تا پايان جنگ به‌عنوان رئيس‌جمهور باقي بماند. اساسا بايدن در صورت هرگونه تنش نظامي در اين روزها در کار انجام‌شده قرار خواهد گرفت. در اين ميان، رفتارها و همکاري‌هاي منطقه‌اي کشورهاي عربي نيز با آمريکا بايد مورد توجه قرار گيرد. تا حدي که بسياري ترور شهيد فخري‌زاده و بعد از آن حضور زيردريايي‌هاي آمريکايي و اسرائيلي در خليج فارس و امروز متهم شدن ايران به حملات راکتي را نيز درهمين راستا و حساب‌شده قلمداد مي‌کنند. همه اينها در حالي است که سال گذشته نيز با حمله حشدالشعبي به سفارت عراق و البته نوشتن شعارهايي بر ديوار‌هاي اين سفارتخانه طرح واکنش بعدي را بهانه داده است. از اين‌روست که اين‌بار هم حمله به سفارت عراق مورد توجه قرار گرفته است.
بازي جديد
مرتضي مکي، کارشناس بين‌الملل دراين‌باره به «آرمان ملي» مي‌گويد: ترامپ هرچه به روز‌هاي آخر رئيس‌جمهوري نزديک مي‌شود اقدامات غيرمتعارف بيشتري در قبال ايران انجام مي‌دهد. اکنون با تحريکاتي که در عراق صورت گرفته و حملاتي که به سفارتخانه بغداد انجام شده به دنبال بهانه‌اي است تا بتواند دست بايدن را براي پيوستن به برجام ببندد. مشاوراني که ترامپ نيز در اختيار دارد او را در اين مسير ياري مي‌کنند؛ مسير ايجاد محدوديت‌ها در دولت بايدن. وي ادامه مي‌دهد: البته نظر فرماندهان سنتکام اين است که ايران تاکنون به صورت حرفه‌اي عمل کرده و با وجود اين تحريکات پيامدهاي خطرآفريني از سوي خود نشان نداده است. مي‌توان گفت ايران متوجه سياست‌هاي امروز واشنگتن شده و از همين رو تحت تاثير اين تحريکات قرار نگرفته است .
اين تحليلگر مسائل بين‌الملل مي‌افزايد: البته در چنين شرايطي بايد بسيار هوشيار بود قطعا در چنين شرايطي تنها ترامپ به دنبال تحريک ايران نيست بلکه لابي‌هاي عربي و اسرائيلي نيز همين هدف را دنبال مي‌کنند و براي محدود کردن شرايط بازگشت به برجام تلاش دارند دولت بايدن را وادار کنند تا در زمين آنها بازي کند. ديدارها و دوستي‌هاي اعراب و اسرائيل و نقش جرد کوشنر را مي‌توان به عنوان پشت صحنه‌هاي اين بازي دانست.