محکم ایستاده‌ایم‌ امام وجه‌المصالحه هیچ تفکر و جناحی نشود

آرمان ملي:موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)، که از سال‌هاي نخستين دهه 60 پايه‌ريزي و بنا شده پس از قريب به سه دهه با تغيير اساسنامه و طبق قانون بازنشستگان دستخوش تغيير و تحول شده است و محمد‌علي انصاري، که از ابتدا تا‌کنون مسئوليت سر‌پرستي اين موسسه را برعهده داشته است، با حکم آيت‌ا... سيد‌حسن خميني جاي خود را به حجت‌الاسلام کمساري داده تا زين پس وي عهده‌دار گرداندن امور اين موسسه باشد. يادگار امام در اين خصوص بيان کرد: «موسسه در طول عمر خودش با تمام توان ايستاده که امام وجه‌المصالحه هيچ تفکر و جناحي نشود و اتفاقا بخش مهمي از اتهامات به خاطر اين است که اين مجموعه استقلال خودش را حفظ کرده و با موج‌هاي گذرا همراه نشده است. وي افزود: ما نه خودمان و نه هيچ نهادي را متولي انحصاري قرائت و تفسير شخصيت و انديشه امام نمي‌دانيم و هيچ‌وقت نيز جلوي نقل خاطرات از امام را نگرفته‌ايم.»
معارفه سرپرست جديد
پنجشنبه بود که طي مراسمي در حسينيه جماران معارفه سرپرست جديد موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) با حضور آيت‌ا... سيد‌حسن خميني، جمعي از اعضاي بيت امام، مسئولان موسسه و شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي برگزار شد. در اين مراسم طي حکمي از سوي يادگار امام، حجت‌الاسلام و‌المسلمين علي کمساري به عنوان سرپرست جديد موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني منصوب شد. همچنين حميد انصاري، قائم مقام سابق موسسه نيز طي حکمي از طرف سيد‌حسن خميني به عنوان مشاور عالي وي منصوب شد. اين در حالي است که پيش از اين حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين محمد‌علي انصاري سرپرستي موسسه را عهده‌دار بود و حميد انصاري به عنوان قائم مقام وي به خدمت اشتغال داشت، اما با تغيير اساسنامه سمت قائم‌مقامي در موسسه حذف مي‌شود. همچنين حجت‌الاسلام و‌المسلمين محمدعلي انصاري همچنان سرپرستي آستان مطهر امام خميني را بر عهده دارد. لازم به ذکر است کمساري سمت‌هايي همچون مشاورت و رياست مرکز فرهنگي و هنري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، معاون استاندار و رئيس سازمان ملي جوانان استان کرمان، رياست جشنواره اشراق و معاونت فرهنگي و هنري و ارتباطات موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) را در کارنامه مديريتي خود دارد.
موسسه پاتوق جريان‌هاي سياسي نبوده است


سرپرست سابـــق مــوسسه تنــظيم و نشر آثار امام خميني(ره) در مراسم معارفه سرپرست جديد موسسه اظهار داشت: شالوده تاسيس موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) را بايد از سال‌هاي نخست دهه 60 پيگيري کرد. تاکيد يادگار مرحوم امام بر جمع‌آوري کليه آثار و حفاظت فيزيکي از آنها هسته اوليه تشکيل يک مجموعه فرهنگي را بنياد نهاد. به گزارش سايت جماران، محمدعلي انصاري گفت: پس از انقلاب چندين کاميون نامه و آثار امام، که در قم در شرايط نامناسبي نگهداري مي‌شد، به تهران آمد و افزايش روز‌افزون اين آثار در دوران حيات حضرت امام طبيعتا بحث‌هايي را در زمينه نگهداي اين آثار به دنبال داشت. بنابراين يادگار امام حضرت امام را متقاعد کردند که مجوز تشکيل گروهي براي اين کار را صادر کند. وي يادآور شد: 31 خرداد ماه سال 68 مرحوم يادگار امام حکم انتصاب بنده را به سرپرستي موسسه و حرم امام صادر کرد و در تير ماه خود يادگار امام با همکاري دوستان اساسنامه موسسه را تصويب کردند و آبان‌ماه اساسنامه موسسه ثبت رسمي شد. در اين مدت کارهاي بزرگي انجام شده اما به دو دستاورد اشاره مي‌کنم. يکي اينکه بعد از ارتحال امام غير از منزل ايشان در قم هيچ ساختماني در مالکيت موسسه نداشتيم. خانه امام، دفتر امام و ساير اماکن متعلق به موسسه تنظيم و نشر آثار امام نبود و بعد از رحلت امام موسسه در مسيري از تصميم سرنوشت‌ساز قرار گرفت. انصاري افزود: امروز سرمايه بزرگي از ثبت ميراث فرهنگي اين مجموعه از جمله خانه امام در قم، خمين و حتي نوفل‌لوشاتو و ساختمان‌هايي مثل چاپخانه، که لازمه يک مجموعه بزرگ هست، داريم. موسسه امروز مانند يک سد پولادين است که پشت خودش قطرات باران و رودخانه‌هايي را که از انديشه امام شکل گرفته، ذخيره کرده و نگران خيلي از کمبودها و آسيب‌ها نيستيم و خدا را شکر مي‌کنم بخش بزرگي از کارهاي اساسي محقق شده است. وي در خصوص خط‌مشي‌ها، اصول و ميثاقنامه‌هاي نانوشته‌اي که معاونان و مديران ارشد و کارکنان موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) به آن پايبند هستند، تصريح کرد: اولين ويژگي تعصب روي امام، نام امام و کار براي امام به گونه‌اي بوده که با هيچ چيز ديگري آن را معاوضه نکرديم و روي خط امام ماندگار بوديم. وي در خصوص پرهيز اين موسسه از جناح‌بندي‌هاي سياسي نيز تاکيد کرد: موسسه پاتوق جريان‌هاي سياسي نبوده و از اين جهت مبرا بوده است.
متولي انحصاري تفسير اما نيستيم
يادگار امام در مراسم معارفه سرپرست جديد موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) با اشاره به تغييرات مديريتي در اين موسسه اظهار داشت: موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني در آينده به صورت شورايي پيش خواهد رفت. البته آقاي کمساري سرپرست آن خواهد بود، ولي هيات‌مديره‌اي همراه خواهند بود که موسسه را کمک کنند. آيت‌ا... سيد‌حسن خميني گفت: موسسه در طول عمر خودش با تمام توان ايستاده که امام وجه‌المصالحه هيچ تفکر و جناحي نشود و اتفاقا بخش مهمي از اتهامات به خاطر اين است که اين مجموعه استقلال خودش را حفظ کرده و با موج‌هاي گذرا همراه نشده است. وي افزود: ما نه خودمان و نه هيچ نهادي را متولي انحصاري قرائت و تفسير شخصيت و انديشه امام نمي‌دانيم و هيچ وقت نيز جلوي نقل خاطرات از امام را نگرفته‌ايم؛ گرچه اگر جايي سندي بر‌خلاف آن داشته باشيم، منتشر مي‌کنيم. توليت حرم مطهر امام راحل بيان کرد: ايستادن بر مواضع بسيار سخت است و ما بايد بر عقيده‌اي که داريم ثابت قدم بمانيم. ارزش مومن هم اين است که در فراز و فرودها ايستادگي کند. يادگار امام تصريح کرد: بسياري از افراد جان‌شان را در راه امام داده‌اند و ما هم اگر لازم باشد بايد آبروي‌مان را بدهيم. ان‌شاء‌ا...دوستان با همت خود بتوانند اين مسير را ادامه بدهند.