شجریان باقی ماند دلواپسان محاکمه نشدند

آرمان ملي– مطهره شفيعي: روز پنجشنبه تابلوي خيابان شجريان ترميم شد و روسياهي به جنجال‌آفرينان سه‌شنبه ماند! حتي اگر نام شجريان از تابلوي يک خيابان حذف کردند ياد و نواي او در اذهان هست و قابل حذف شدن نيست، همانطور که تلاش‌هايشان براي باقي نماندن نشاني از برخي شخصيت‌هاي محبوب مردم بي‌نتيجه مانده بود. روز سه‌شنبه هفته گذشته برخي افراد دلواپس تابلوي خيابان «محمدرضا شجريان» را به شهيد «محسن فخري‌زاده» تغيير دادند. نکته قابل تامل حضور پدر شهيد احمدي‌روشن در ميان دلواپسان بود. پدر شهيد احمدي‌روشن، شجريان را خيانتکار به مردم ايران دانست و گفته بود: «شجريان به مردم اعتقادي نداشت و شوراي شهر تهران، شوراي اسلامي شهر است يا شوراي سلبريتي‌ها و خواننده‌هاست! آيا تمام هم و غم مردم اين است که نام افراد معلوم‌الحال بر سر خيابان‌هاي شهر نصب شود!» احمدي‌روشن در پاسخ به اينکه شوراي شهر قرار است مجددا تابلوي خيابان استاد شجريان را نصب کند، گفت: «شک نکنيد اگر اين تابلو نصب شود مجددا آن را مخدوش و روي آن رنگ خواهيم پاشيد، چراکه اين فرد لياقت اين کار را ندارد. هيچ فرد يا نهادي ما را مجبور به اين کار نکرد و تمام افرادي که در اين اقدام ما را ياري کردند به صورت خودجوش در اين اقدام همراه ما بودند. حتي مردمي که نظاره‌گر اين صحنه بودند، از اين اقدام ما ابراز خوشحالي کردند و براي ما مشخص بود که عده زيادي از مردم به اين کار ناپسند شوراي شهر انتقاد داشتند.»
شجريان حذف‌شدني نبود، نصب شد
روز پنجشنبه تغيير و ترميم تابلوي خيابان استاد محمدرضا شجريان، که توسط عده‌اي به نام شهيد محسن فخري‌زاده تغيير داده شده بود، انجام شد. رفتارها و واکنش‌ها به تخريب تابلوي خيابان شجريان قابل تامل است. دلواپسان حتي به شهيد فخري‌زاده هم هجمه وارد کردند و نامگذاري خيابان شجريان به نام اين شهيد قابل نه‌تنها به معني اکرام نبود بلکه ايجاد تقابل ميان شهدا و فرهنگ بود که خانواده شهيد فخري‌زاده بلافاصله در بيانيه‌اي به تغيير نام خياباني از استاد شجريان به شهيد محسن فخري‎زاده واکنش نشان دادند. در اين بيانيه آمده است: «با عنايت به علاقه‌مندي و احترام شهيد عزيزمان به هنر و موسيقي اصيل ايراني و زبان و ادبيات فاخر پارسي به عنوان ارکان جدايي‌ناپذير فرهنگ غني ايران اسلامي، هرگونه تغيير در نام‌ها و نمادهاي اين عرصه دور از انديشه و سيره آن شهيد راه علم و دانش و اقتدار ميهن عزيزمان مي‌باشد.» اين اقدام خانواده شهيد فخري‌زاده پاسخ محکمي به آناني بود که به نام شهدا درصدد رسيدن به منويات و منافع شخصي و گروهي خودشان هستند. محمود ميرلوحي، عضو شوراي شهر تهران هم روز پنجشنبه با اشاره به اينکه 65درصد نامگذاري‌هاي تهران در دوره پنجم مديريت شهري به شهدا اختصاص داشته است اعلام کرد: «اين افراد شهر را ملک اختصاصي خود مي‌دانستند و با آمدن مديريت شهري جديد اما اين افراد مجبورند که به سهم خود قانع شده و حقوق شهروندان ديگر را هم به رسميت بشناسند.»
همنوايي با دلواپسان!


اما از سوي ديگر در شرايطي که همگان رئيس‌جمهور را دوستدار هنر و فرهنگ مي‌دانند و بارها از علاقه خودش به شجريان سخن گفته است اما فرماندار تهران ظاهرا مسير ديگري را طي مي‌کند که با حاميان دولت روحاني تناسبي ندارد. عيسي فرهادي از مديران دولت احمدي‌نژاد بود که در سال 91 يعني يکسال قبل از رياست‌جمهوري روحاني بر کرسي فرمانداري تهران جلوس کرد. بارها از مسئولان دولت خواسته شد تا نسبت‌به تغيير فرهادي اقدام کنند اما اقدامي در اين راستا صورت نگرفت. طبيعي بود عيسي فرهادي با توجه به حضور در دولت احمدي‌نژاد اطمينانش از عدم تغيير پستش در دولت روحاني در موضوع خدشه به تابلوي استاد شجريان در قامت يک دلواپس و نه يک دلسوز ظاهر شود. روز پنجشنبه فرماندار تهران در تشريح حواشي پيش‌آمده در خصوص نامگذاري خياباني به نام استاد شجريان اعلام کرد: مصوبه نامگذاري خياباني به نام شجريان با مخالفت هيات تطبيق مواجه شد و برابر قانون بايد ايراد اين هيات توسط شورا رفع و بار ديگر به هيات ارسال مي‌شد يا بايد در صورت اصرار شورا بر تغيير نکردن مصوبه خود، موضوع به هيات حل اختلاف وزارت کشور براي تصميم‌گيري نهايي ارسال مي‌شد. فرهادي اظهار داشت: پس از مخالفت هيات تطبيق هيچ‌يک از اين مراحل طي نشده است؛ به اين ترتيب شورا هيچ مصوبه‌ قانوني براي اينکه خياباني به اسم شجريان باشد، براي ما ارسال نکرده است؛ بر همين اساس تا مصوبه‌اي نيايد و ما آن را تاييد و اعلام نکنيم، اقدام در اين زمينه قانوني نيست. فرماندار تهران تاکيد کرد: بنابراين شهرداري خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نامگذاري هيچ خياباني به نام شجريان قانوني نيست. وي تصريح کرد: از سوي ديگر، اگر تابلويي نصب شده باشد و کسي آن را تغيير دهد، باز هم اقدامي خلاف قانون انجام شده؛ خلاف اول را شهرداري انجام داده و خلاف دوم را کسي که آن را کنده، مرتکب شده است.
برخورد قضائي با دلواپسان
اکنون اقشار زيادي از جامعه در انتظار برخورد با مخدوش‌کنندگان تابلوي خيابان شجريان هستند. در اين راستا مديرکل حقوقي شهرداري تهران در پاسخ به اينکه آيا به دليل تخريب اموال عمومي از مخدوش‌کنندگان تابلوي شهري شکايت خواهيد کرد؟ گفت: تخريب اموال عمومي باشد من متولي آن هستم و قطعا بايد اين اتفاق رخ دهد. اما بايد عکس‌ها را بررسي کنيم. اميرحسين شمس، در پاسخ به اين سوال که اگر اين موضوع ترويج پيدا کند هر کسي مي‌تواند تابلوي خيابان را بکند و نام دلخواه خود را بر آن خيابان بگذارد؟ گفت: اين اقدام عين بي‌قانوني است اما اجازه دهيد ما موضوع را پيگيري کنيم. وي در پاسخ به اين سوال که شکايت خواهيد کرد يا خير؟ گفت: بله. اقدام مي‌شود. اما بايد ببينيم موضوع از چه قرار است. علي نجفي‌توانا، وکيل دادگستري اما به «پيام‌ما» مي‌گويد از لحاظ حقوقي تخريب اموال عمومي جرم تلقي مي‌شود و قابليت تعقيب جزايي دارد: «برقراري نظم و قانون ضمن اينکه تابعي از شرايط عرف و فرهنگ است، بايد به نحوي پيش رود که قانون تحت‌الشعاع آن قرار نگيرد. ممکن است در ميان افراد مختلف جامعه عقايد گوناگوني حاکم باشد اما اقدام به تخريب و جابه‌جايي اموالي که پول بيت‌المال براي ساخت و جاگذاري آنها هزينه شده براساس قانون مجازات اسلامي که اشاره مستقيم به تخريب اموال عمومي دارد جرم است.» به گفته او، مجازات اين جرم بين 3 تا 10 سال حبس مي‌تواند داشته باشد و قوه قضائيه و نيروي‌انتظامي مي‌توانند به ‌اين مساله وارد شوند. «اقدامي که رخ داده هم برخلاف ارزش‌هاي ديني و اخلاقي است و هم مغاير با معيارهاي ملي و خلاف قانون. کسي در مقابل ديگري قرار ندارد و اين اتفاقات فقط فضاي جامعه را متشنج خواهد کرد.» برخي معتقدند اگر با دلواپساني که از ديوار برخي سفارتخانه ها بالا رفتند، برخورد لازم صورت گرفته بود، امروز جامعه شاهد بي‌احترامي حداقلي‌ترين قشر جامعه به شخصيت‌هاي محبوب مانند شجريان نبود.
نصب تابلوي خيابان شهيد فخري‌زاده
در اقدام ديگري روز پنجشنبه تابلوي خيابان شهيد محسن فخر‌ي‌زاده نيز نصب شد. پيشتر پس از شهادت شهيد فخري‌زاده اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران با تصويب طرح دوفوريتي، به تغيير نام خيابان صنايع، واقع در منطقه يک تهران و در شمال ميدان نوبنياد، به نام شهيد دکتر محسن فخري‌زاده راي دادند.