لزوم اتمام پرونده‌های معوقه

رئیس قوه قضائیه صبح پنجشنبه در هجدهمین سفر استانی خود وارد بجنورد مرکز استان خراسان شمالی شد.
 سیدابراهیم رئیسی در ابتدای این سفر در دیدار با نخبگان و نمایندگان اقشار استان خراسان شمالی، با بیان اینکه امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی خواست مردم اجرای قانون و عدالت است، گفت: همه دستگاه‌ها و مدیران در حوزه کاری خود، مکلف به گسترش عدل هستند.
به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه رئیسی نزدیک‌ترین راه به اجرای عدالت را اجرای قانون دانست و با بیان اینکه هیچ کس نباید به‌خود اجازه دهد پایش را از قانون فراتر بگذارد، گفت: ورود به‌نظام اداری، ارائه خدمات، توزیع امکانات و به‌طور کلی همه شئون در کشور باید بر پایه عدالت باشد. وی با بیان اینکه باید سخن و دغدغه مردم نه به‌صورت حاشیه‌ای بلکه به‌عنوان متن خواسته‌ها طرح شود، گفت که باید سخنان آمران به معروف و ناهیان از منکر که مطالبه اجرای حق، قانون و عدالت را دارند، شنید. وی با بیان اینکه صاحبان قدرت و صاحبان جایگاه اجتماعی نباید تعهدات خود به مردم را نقض کنند، گفت که هیچکس به سبب اتکا به قدرت نباید تعهدات خود به مردم را نقض کند. وی آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه را ناسازگار با سبک زندگی اسلامی دانست و با مهم خواندن نقش مردم و نخبگان در کاهش این آسیب‌ها، به مقوله استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: فضای مجازی مورد استفاده همگان است و در زمره آن دسته از دست ساخته‌های بشری است که بسرعت گسترش یافته و لایه‌های مختلف زندگی اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. اگر فضای مجازی مدیریت نشود و جلوی آسیب‌های آن گرفته نشود، این فضا به‌جای تسهیل امور و ارتباطات مردم به بستری برای افراد شرور و مفاسد تبدیل خواهد شد.
رئیسی با بیان اینکه نباید اجازه داد فضای مجازی به فضای قمار، فساد، فحشا و جابه‌جایی و توزیع مواد مخدر تبدیل شود، گفت: نباید فضای مجازی به بستری برای جولان افرادی تبدیل شود که می‌خواهند به اقتصاد کشور و اخلاق اجتماعی و حریم خصوصی مردم ضربه وارد کنند چراکه امکان دادن به افراد شرور در فضای مجازی قطعاً امری خلاف حقوق عامه و حقوق اجتماعی است. رئیس دستگاه قضا در ادامه سفر به خراسان شمالی در شورای اداری این استان شرکت کرد و گفت: امروز راهبرد اساسی ما خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم هاست که از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین شده است. وی با بیان اینکه میدان کار باید برای سرمایه‌گذاران باز و عرصه برای مفسدین ناامن باشد گفت: فضا باید برای کسانی که به‌دنبال فساد، رشوه، رانت خواری و آلوده کردن محیط اداری هستند سخت و ناامن شود. وی با اشاره به اینکه مطلقاً نباید اجازه دهیم فساد در هیچ کجای نظام اداری لانه کند، ادامه داد: این کار پیش و بیش از آن که وظیفه دستگاه‌های نظارتی باشد، بر عهده مدیران با کفایت و دلسوز است.  رئیسی همچنین در دیدار قضات و کارکنان قضایی خراسان شمالی  با تأکید بر لزوم اتمام پرونده های معوقه، توجه به‌شأن و جایگاه قضات را امری بسیار مهم دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند «قاضی را عزیز بدارید»؛ قاضی عزیز، قاضی «نفوذناپذیر» است بدین معناکه نه از صاحبان قدرت و ثروت و نه از بستگان خود و نه حتی از خودش نفوذ نمی‌پذیرد. حب و بغض این قاضی در رأیی که صادر می‌کند دخالت ندارد. رئیسی در نشست خبری پایان سفر یک روزه‌اش هم به خراسان شمالی گفت که در این سفر عملکرد و وضعیت دادگستری و سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی در استان مورد بررسی قرار گرفت.