ایران 16/8 میلیون دوز واکسن کرونا می‌خرد

گروه اقتصادى/ رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی به مردم کشور اطمینان داد که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام خواهد شد. در این خصوص عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «در یکی از پست‌های قبلی خود تأکید کردم تحریم امریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده است که مسأله خرید واکسن کرونا از کوواکس (covax) با مشکل و تأخیر رو‌به‌رو شود. در این خصوص چند نکته را برای اطلاع مردم عزیز اعلام می‌کنم: نخست آنکه، موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) بامداد پنجشنبه -4 دی ماه 1399- دریافت شد و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری‌های لازم در این زمینه بی‌وقفه ادامه دارد. دوم آنکه، بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تأمین خواهیم کرد. سوم آنکه، هماهنگی لازم را با وزارت بهداشت در این خصوص داریم و مردم عزیز مطمئن باشند که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام خواهد شد. و چهارم، در کنار اقدام برای تخصیص ارز خرید واکسن کرونا، حمایت و پشتیبانی لازم، برای تأمین ارز تجهیزات مورد نیاز خط تولید برای تولید داخلی واکسن را با اولویت خاص، پیگیر هستیم. به همه تلاشگران این عرصه خسته نباشید می‌گویم.»
محدودیت ارزی برای خرید واکسن نداریم
همچنین همتی با حضور در بخش خبری ۲۱ سیما از به نتیجه رسیدن تلاش وزارت بهداشت و بانک مرکزی برای عقد قرارداد با کارگزار سازمان بهداشت جهانی به منظور خرید ۱۶.۸ میلیون دز واکسن کرونا و تأمین مالی ۲۰۰ میلیون یورو برای این مرحله، طی چندماه اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: هیچ محدودیت ارزی در این زمینه نداریم و بانک مرکزی با همکاری وزارت بهداشت در جهت تأمین واکسن تلاش می‌کند. در عین حال، اولویت اول ما تأمین ارز قطعات خط تولید واکسن داخلی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کل بانک مرکزی درباره روند خرید واکسن و علت تأخیر پیش آماده در نهایی شدن این خرید توضیح داد: قبل‌تر مقرر شده بود که تهیه واکسن را از طریق منابع خود در کره جنوبی تأمین کنیم، ولی کره ای‌ها از ما تعهد پذیرش فرآیند انتقال پول را خواستند که ما قبول نکردیم. او افزود: بر‌اساس تجربه، دادگاه‌های امریکا احکامی را علیه اموال ما گرفتند و تاکنون ۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی را به ناحق برداشت کرده‌اند بنابراین انتقال پول همراه با ریسک بود و ممکن بود پول مردم ایران را برداشت کنند. همتی اذعان کرد: در ۱۰ روز گذشته مسیر دیگری را برای تهیه واکسن شروع کردیم که به نتیجه رسیده است و ما از طریق ۳ بانک ترکیه‌ای، اروپایی و یکی از شعب بانک‌های فعال کشور در امور بین‌المللی که توانست مجوز اوفک را دریافت کند اقدام کرده‌ایم. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بعضی‌ها نادانسته تلاش می‌کنند تا اقدامات غیر‌انسانی امریکا را تطهیر کنند گفت: با توجه به اینکه امریکا نفت، پتروشمی و فولاد ما را به‌صورت کامل تحریم  و پول‌های بانک مرکزی را در همه دنیا بلوکه کرده است و اجازه برداشت نمی‌دهد بنابراین منابع آن را چگونه باید برای خرید واکسن تهیه کنیم. او افزود: ما از ابتدای سال تاکنون به میزان 2.7 میلیارد دلار دارو خریداری کردیم البته از روش‌های خنثی کردن تحریم‌ها، تغییر سند و دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده‌ایم و در این مورد خاص هم تحت فشار افکار عمومی دنیا پذیرفته‌اند. در همین حال، رویترز روز گذشته اعلام کرد: با موافقت دولت امریکا ایران توانسته است از طریق بانک سوئیس واکسن ضدکرونا بخرد. وزارت خزانه‌داری امریکا به بانک سوئیس اجازه پرداخت ۲۴۴ میلیون دلار را برای خرید واکسن ضدکرونا توسط ایران صادر کرده است.


کره بابت نگهداری پولمان از ما هزینه می‌گیرد
همتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خرید واکسن فقط از طریق مشخص شده سازمان جهانی بهداشت است یا منابع دیگر هم وجود دارد گفت: براساس قراردادی که وزارت بهداشت با سازمان جهانی بهداشت دارد واکسن را تهیه می‌کنیم.
او ادامه داد: در حال حاضر ۷ میلیارد دلار را در کشور کره به‌صورت سپرده داریم، ولی به این سپرده نه اجازه انتقال می‌دهند و نه به آن سود می‌دهند حتی درخواست هزینه برای نگهداری پول هم دارند که این اوج زشتی کار دولت کره است و حتی برای انتقال پول خودمان تضمین را از طریق ما می‌خواهند. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از روش‌های دیگر هم می‌توان واکسن را تهیه کرد، ادامه داد: اکنون وزارت بهداشت با چین در حال مذاکره است و پول آن هم در صورت توافق آماده است.
خرید واکسن نتیجه فشار افکار عمومی نبود
همتی با اشاره به شایعاتی مبنی بر اینکه فشار افکار عمومی دولت را مجبور به خرید واکسن کرد، گفت: بانک مرکزی افتخار می‌کند که جوابگوی افکار عمومی برای تأمین مبلغ تهیه واکسن کرونا باشد، ولی واقعیت این است که چندین ماه می‌شود که در این زمینه اقدام کردیم و مردم مطمئن باشند که لحظه‌ای غفلت نخواهیم کرد. رئیس کل بانک مرکزی درباره میزان ارز تخصیص یافته برای خرید واکسن کرونا و همچنین خرید تجهیزات و تولید واکسن داخلی افزود: اولویت اول ما تأمین ارز قطعات خط تولید واکسن داخلی است و هیچ محدودیت ارزی در این زمینه نداریم و در حال حاضر در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید 8/16 میلیون دوز واکسن تخصیص داده‌ایم و محدودیتی برای تأمین ارز نداریم و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.
پیشتر علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در حساب توئیتری خود از صادر شدن مجوز خرید واکسن کرونا خبر داد و نوشت: بالاخره پیگیری دولت، بخصوص تلاش بی‌وقفه بانک مرکزی به ثمر نشست و یک بامداد پنجشنبه، مجوز انتقال پول برای خرید واکسن کرونا از طریق یک بانک صادر شد. او یادآور شد: در این مرحله دویست میلیون یورو اختصاص یافته و بانک مرکزی به هر میزان که لازم باشد، منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا تأمین می‌کند.