بیشتر نقاط کشور سفیدپوش شدند ایرانِ برفی

در این روزها، همزمان با آغاز فصل زمستان، سامانه‌ای بارشی بیشتر نقاط کشور را سفیدپوش کرده است. اما به سبب بارش برف، وزش کولاک و افت دما برخی از راه‌های ارتباطی بسته شده و در رفت و آمد اختلال ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور و با فعالیت سامانه بارشی، انتظار می‌رود با تدوام بارش‌ها دمای هوا در برخی نقاط 10 تا 12 درجه کاهش خواهد یافت.
بر این اساس بیشتر مناطق کشور افزایش سرعت وزش باد و کاهش دما را تجربه کرده‌اند. این سامانه در شمال شرق کشور؛ خراسان رضوی و خراسان شمالی فعال بوده و به تدریج از مرزهای شرقی کشور خارج خواهد شد. در مناطق سردسیر و مرتفع، برف و در سایر مناطق بارش‌ها به شکل برف و باران رخ می‌دهد. با توجه به بارش برف، باران و وزش باد دستگاه‌های امدادی و اجرایی استان‌ها برای پیشگیری از حوادث احتمالی در آماده‌باش کامل هستند.
به سبب این بارش‌ها در محدوده آزادراه‌ها، تمام راه‌ها لغزنده است که می‌طلبد رانندگان با سرعت مطمئنه رانندگی و از توقف در حاشیه جاده‌ها خودداری کنند. همراه داشتن تجهیزات زمستانی، لباس گرم و غذای کافی از دیگر توصیه‌های پلیس راه به رانندگان جاده‌های کوهستانی است. رانندگان همچنین رعایت فاصله طولی وسیله نقلیه، عدم تغییر مسیر ناگهانی در محدوده آزادراهی و روشن کردن چراغ مه‌شکن در موقع مه‌آلود بودن هوا را باید مد نظر قرار دهند. به دنبال کاهش دمای هوا و یخ‌زدگی، استفاده از کودهای مناسب جهت کاهش تنش سرمایی، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارعا، عدم انجام آبیاری، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف از جمله توصیه‌های کشاورزی به بهره‌برداران در روزهای پیش رو است.


رنگ‌آمیزی تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب‌سوختی ناشی از بارش برف، تهویه و تنظیم دما و سوخت سالن‌های سر بسته پرورش محصولات و طیور از دیگر توصیه‌های هواشناسی است.
کاهش ۱۰ درجه‌ای دما در کردستان
بر اساس خبرهای رسیده و با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه‌ها و خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی، هوای این استان در روز آینده تا ۱۰ درجه روند کاهشی دارد و سردتر می‌شود. از لحاظ دمایی به تدریج شاهد کاهش هشت تا ۱۰ درجه‌ای دما در سطح استان خواهیم بود که منجر به یخبندان شدید شبانگاهی و صبحگاهی به خصوص در نواحی شمالی و شرقی می‌شود.
بارش سنگین برف و کولاک در جاده کرج - چالوس
رئیس پلیس راه البرز هم از بارش سنگین برف و کولاک در جاده کرج - چالوس در محدوده این استان خبر داد. این بارش سنگین برف در محدوده کندوان بوده و بقیه محور نیز در حال بارش است. به دلیل بارش برف سنگین تردد وسیله نقلیه در جاده کرج - چالوس فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
همه مسیرهای ارتباطی خراسان تحت تاثیر برف و کولاک
بارش برف در جاده‌های تربت حیدریه-باغچه، کاشمر-نیشابور، بردسکن-سبزوار، قوچان-درگز، گناباد-فردوس محدوده کلات و همچنین حوزه راهداری شهرستان‌های زاوه، فریمان و تربت جام موجب لغزندگی سطح این جاده‌ها شده است.
بارش باران نیز راه‌های ارتباطی نیشابور، فیروزه، بردسکن، بجستان، فریمان، سرخس، خواف، رشتخوار، جغتای، باخرز و بخش احمد آباد مشهد و آزادراه مشهد‌-‌باغچه را تحت تاثیر قرار داده است.
اداره کل هواشناسی خراسان رضوی هم اعلام کرده است: بارش برف و باران شدت گرفته و بر وسعت آن افزوده می‌شود. بر این اساس با تداوم این سامانه جوی، در بیشتر مناطق خراسان رضوی بارش‌ها به صورت باران و برف و در جاده‌های کوهستانی به صورت کولاک رخ خواهد داد و در نیمه جنوبی استان نیز جاری شدن رواناب پیش‌بینی شده است.
تردد در جاده‌های کوهستانی مازندران بدون زنجیر چرخ امکان‌پدیر نیست
پلیس راه و راهداری مازندران اعلام کرده‌اند که به خاطر تداوم بارش برف در جاده‌های کوهستانی استان تردد در این مناطق فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. بارش برف همچنین سبب کندی تردد در جاده‌های کوهستانی استان شد که گاهی با توقف موقتی برای بازکردن جاده همراه بوده است.
رئیس پلیس راه مازندران با اعلام این که در حال حاضر تمامی جاده‌های استان باز است و تردد در آنها جریان دارد، گفت که با توجه به بارش برف نسبتا سنگین، تردد خودروها در جاده‌های کوهستانی بدون زنجیرچرخ امکان‌پذیر نیست.
بارش برف و باران در جاده چالوس و آزادراه قزوین- رشت
مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل ‌و نقل جاده‌ای با اشاره به بارش برف و باران در محور چالوس و آزادراه قزوین- رشت، اعلام کرد: تردد روان در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت برقرار است.
کاهش دما تامنفی ۱۲ درجه درلرستان
بنا به گفته مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: دمای هوا در لرستان امروز کاهش می‌یابد و در همه نقاط دما به صفر و زیر صفر می‌رسد و برای نقاطی تا ۱۲- درجه نیز پیش‌بینی می‌شود.
بارش برف و گذر سخت خودروها در جاده‌های کوهستانی اردبیل
بارش برف پس از نزدیک به ۲ روز با اینکه در مناطق شهری استان اردبیل کاهش و یا متوقف شده است، اما گزارش‌ها از تداوم آن در جاده‌های کوهستانی همراه با وزش باد و کولاک حکایت داشته و داشتن زنجیرچرخ برای تردد خودروها الزامی است. مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل اعلام کرد رانندگان باید برای گذر از جاده‌های استان زنجیرچرخ به همراه داشته باشند و ماموران پلیس راه نیز اجازه تردد به خودروهای فاقد زنجیر چرخ در این راه‌ها را نمی‌دهند.
در این حال بارش برف در اغلب شهرستان‌های استان اردبیل اختلال در تردد داخل شهری را نیز موجب شده و با وجود تلاش ماموران شهرداری خیابان‌ها و معابر مملو از برف است.
هشدار ریزش بهمن در راه‌های کوهستانی تالش
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تالش با اعلام بارش ۵۰ سانتیمتر برف در ارتفاعات، نسبت به احتمال سقوط بهمن در حومه روستاهای کوهستانی آق اولر، ریک، شکردشت و مریان هشدار داد و رانندگان را به خودداری از سفرهای غیرضروری توصیه کرد.
بسته شدن راه ۷۳ روستای زنجان
بارش برف و کولاک شدید راه ۷۳ روستا در استان زنجان را مسدود کرده بود با تلاش راهداران ۶۱ روستا بازگشایی شد و تردد در آنها جریان دارد .به گفته رییس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در زمان حاضر تردد در چهار مسیر کوهستانی این استان فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.
تردد در گردنه حیران آستارا تنها با زنجیرچرخ
به گفته رئیس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای آستارا ارتفاع برف در مناطق کوهستانی به ۳۰ سانتی‌متر رسیده اما مسیرهای ارتباطی این شهرستان، با تلاش راهداران باز است و تردد در گرنه‌ حیران به زنجیر چرخ نیاز دارد. راهداران با امکانات و تجهیزات لازم در حال نمک پاشی و برف روبی مسیرهای برف گیر آستارا هستند و با توجه به یخبندان گردنه حیران، خودروها باید به زنجیر چرخ و تجهیزات ایمنی مجهز باشند. گردنه حیران از مسیرهای ارتباطی استان‌های گیلان و اردبیل، همواره از حجم بالای تردد برخوردار است.
همدان تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد زیر صفر سرد می شود
درپی خروج سامانه بارشی از آسمان استان، کمینه دمای هوا در بیشتر مناطق به ۱۲ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد. بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، آسمان استان همدان صاف تا قسمتی ابری، همراه با مه‌آلودگی هوا و یخ‌زدگی سطح معابر پیش‌بینی می‌شود. هوای سرد تا انتهای هفته آینده در استان حاکم است هر چند به تناوب می تواند یک تا ۲ درجه نوسان داشته باشد.
بسته شدن محور شاهرود به گرگان
در پی بارش شدید برف و کولاک در مسیر کوهستانی توسکستان‌، راه شاهرود - گرگان تا اطلاع بعدی بسته شد .به گفته فرمانده انتظامی شاهرود ،تردد در جاده شاهرود به آزادشهر از محور خوش ییلاق تنها با بستن زنجیر چرخ امکان دارد و از عبور خودروها بدون زنجیر جلوگیری می‌شود. کریمی ادامه داد: راه شاهرود به رامیان در محور جنگل اولنگ نیز به دلیل ایمن نبودن مسیر و لغزندگی همچنان بسته است و تردد در آن انجام نمی‌شد.
قشم پنج درجه سردتر می‌شود
تا دوشنبه وزش باد شدید موسوم به باد نَعشی و پنج درجه کاهش دما در این شهرستان پیش‌بینی می‌شود. به گفته رئیس هواشناسی قشم روز شنبه شدت باد به ۴۵ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج دریا نیز به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد.
بارش برف و کولاک ۱۰۸ راه روستایی قزوین را بست
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: بارش برف و کولاک شدید در این استان ۱۰۸ راه روستایی را در این استان مسدود کرده است. جواد حق‌لطفی با اعلام این خبر افزود: بیشتر محورهای روستایی مسدود شده مربوط به الموت، آوج و طارم هستند و عملیات بازگشایی آنها نیز پیش آغاز شده است.
حق لطفی ادامه داد: با وجود بارش برف و کولاک، با همت راهداران استان قزوین هم اکنون تمام راه‌های اصلی استان باز است و تردد در آنها جریان دارد و راه‌های روستایی مسدود شده نیز به زودی بازگشایی می‌شوند.