خنثی کردن تحریم‌ با بومی‌سازی 85 درصد تجهیزات صنعت نفت

مجید محمدپور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید اولویت تمامی دستگاه‌های اجرایی باشد. یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی تولید داخل است. اگر می‌خواهیم رشد کنیم چاره‌ای نداریم که قوی شویم و توانمندی داخلی را ارتقا دهیم.
وی افزود: ما هر جا که قوی شدیم کسی نتوانست ما را تحریم کند. در این 85 درصدی که ما خودمان تجهیزات موردنیاز صنعت را تولید می‌کنیم آیا کشوری می‌تواند ما را تحریم کند؟ اما درخصوص آن ۱۵ درصدی که برای ساخت تجهیزات سرمایه‌گذاری نشده است قطعاً ما را تحریم می‌کنند و به ما جنس هم نمی‌دهند. این فعال اقتصادی یادآور شد: اگر مشکلات تولیدکنندگان داخلی حل شود، جوانان ما از بیکاری نجات پیدا می‌کنند و ما از بند تحریم رها می‌شویم و بنده امیدوارم که دولت و مجلس به این موضوع توجه ویژه کنند.
محمدپور در ادامه با ‌اشاره به تفاوت در نحوه واگذاری قرارداد بین کارفرمای ایرانی و خارجی توضیح داد: در این فرآیند اصلا از شرکت خارجی تضامین بانکی برای شرکت در مناقصه، پیش پرداخت، حسن انجام کار و... گرفته نمی‌شود و بعد از ساخت کالا، شرکت خارجی ابتدا تمام مبلغ قرارداد را دریافت نموده و سپس کالا را تحویل می‌دهد. حتی این شرکت خارجی در حمل محصول هم هیچ ریسکی را قبول نمی‌کند. اما همین کارفرما در برخورد با یک شرکت ایرانی بدین صورت شروط می‌گذارد که این شرکت برای حضور در مناقصه، پیش پرداخت، حسن انجام کار، تضامین بانکی ارائه دهد و زمانی هم که این جنس تحویل داده شد، باید ماه‌ها و شاید بیش از یک سال پیگیری کند تا بتواند مطالبات قراداد را وصول نماید.
وی با ‌اشاره به نقش مناطق آزاد عنوان کرد: درخصوص اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور، یکی از مشکلات ما نحوه نظارت بر مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی است. برخی از کارفرمایان بسیار راحت محصولاتشان را از طریق این مناطق وارد می‌کنند و عملا این قانون را دور می‌زنند. به طور مثال اعضای این انجمن موفق شده‌اند به سطح دانش و تکنولوژی طراحی و ساخت ۶۵ درصد از تجهیزات موردنیاز صنعت نفت کشور دست یابند و گستره این محصولات از پیچ و مهره تا مواد شیمیایی و تجهیزات سرچاهی است، ولی در کمال تعجب هنوز شاهد خرید این محصولات از خارج کشور هستیم و متاسفانه این تجهیزات را از مناطق آزاد و ویژه وارد کشور می‌کنند.
رئیس ‌انجمن سازندگان تجهیزات نفت ادامه داد: این کار قاچاق نیست بلکه خیلی رسمی و قانونی هم انجام می‌شود. متاسفانه واردات از مناطق آزاد کنترل نمی‌شود یا کارفرمایان به اسم «سایر» ثبت سفارش کرده و یا به نام «تجهیز» واردات می‌کنند و متوجه می‌شویم تعداد زیادی از اقلامی که سابقه ساخت آنها به چند دهه می‌رسد نیز در قالب این ثبت سفارش وارد کشور شده است.