عراق مدیون جانفشانی سردار سلیمانی است

هادی العامری، رئیس سازمان بدر عراق نیز در جریان نشست صلح عشایری در استان صلاح‌الدین گفت: سردار قاسم سلیمانی به‌خاطر آزادی عراق از لوث داعش، جانفشانی کرد.
به گزارش تسنیم به نقل از شفق نیوز، وی بیان داشت: حاج قاسم اقدام بزرگی برای آزادسازی عراق انجام داد و توجه وی به عراق بیش از ما بود و همواره بر ضرورت اقدام برای آزادسازی عراق از لوث تروریست‌ها تاکید می‌کرد. حاج قاسم جانش را به‌خاطر عراق در معرض خطر قرار داده و همواره در خطوط مقدم نبرد بود و در راه عراق به شهادت رسید.
العامری تاکید کرد: اگر دشمن ما را با شهادت می‌ترساند ما با شهادت بر دشمن پیروز می‌شویم.
همچنین، حجت‌الاسلام صدرالدین قپانچی، امام جمعه نجف اشرف، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را در صدر تروریست‌های جهان دانست و گفت که عراق مدیون مبارزه شهیدان «حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» فرماندهان عملیات پیروزی بر گروه تروریستی داعش است و شهادت آنها ما را از ادامه راه تا پیروزی یا شهادت باز نخواهد داشت.


به گزارش ایرنا، وی همچنین عملیات ترور فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس را که آمریکا علنا آن را مرتکب شد، محکوم کرد و ترامپ را پیشتاز تروریست‌ها در سطح جهان توصیف کرد.
امام جمعه نجف اشرف از دولت عراق خواست تا در قبال تصمیم ترامپ برای عفو چهار نیروی شرکت بدنام امنیتی خصوصی «بلک واتر» آمریکا که ۱۴ غیرنظامی عراقی را در میدان النسور بغداد در سال ۲۰۰۷ میلادی به قتل رساندند، موضع‌گیری کند.
نوری المالکی: فروش به‌موقع سلاح در زمان حمله داعش
لطف بزرگ جمهوری اسلامی به عراق بود
نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق در گفت‌وگو با العالم با اشاره به اقدامات سردار شهید سلیمانی در عراق در راستای مبارزه با داعش، اظهار داشت: حاج قاسم و حاج ابومهدی المهندس بسیاری از نقشه‌هایی را که قرار بود در منطقه اجرا شوند، متوقف کردند. به عبارت دیگر، حاج قاسم سلیمانی، رحمت‌الله‌علیه، با ادامه مبارزه و پشتکار در جهادش توانست بسیاری از نقشه‌ها را که برای تغییر هویت منطقه طراحی شده بودند، نقش بر آب کند.
وی گفت: من در اینجا سوریه را مثال می‌زنم؛ برنامه‌ریزی شده بود تا سوریه را با طرح و توطئه‌هایی که در آنها اسرائیل، کشورهای عربی و آمریکا مشارکت داشتند، ساقط شود و با سرنگونی نظام سوریه تحت رهبری دکتر بشار اسد، قصه تمام نمی‌شد و پروژه به پایان نمی‌رسید بلکه بعد از سقوط نظام دمشق، گروه‌های تروریستی النصره و القاعده وارد خط می‌شدند تا بتوانند در لبنان، عراق و اردن فعالیت داشته باشند و با نقش‌آفرینی اسرائیل، بحران بزرگی در منطقه شکل می‌گرفت.
المالکی با اشاره به اینکه موضع حاج قاسم سلیمانی و دیگر همرزمانش این بود که از سوریه حمایت و دفاع کند و آنها مقاومت کنند، افزود: من بدون هیچ ترس و لکنتی می‌گویم که اگر احتمال سقوط نظام سوریه را بدهیم ارتش عراق را وارد خواهیم کرد و در سوریه خواهیم جنگید. چرا؟ زیرا سقوط نظام دمشق باعث آشفتگی در سرتاسر منطقه خواهد شد. حاج قاسم بارزترین الگو در مقابله با هرگونه تلاش‌ برای سرنگونی نظام سوریه بود و او این نقش را در عراق و در لبنان و در یمن نیز ایفا می‌کرد بنابراین، طبیعی بود که آمریکا حاج قاسم سلیمانی را هدف قرار دهد؛ به زبان ساده می‌گوییم زیرا که حاج قاسم «طرح‌های آنها را تخریب کرد». حتی برخی کشورهای عربی طرح و توطئه‌هایی را برنامه‌ریزی و هزینه‌هایی پرداخت می‌کردند تا از مهم‌ترین و شاخص‌ترین رهبران مانند حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر برادران عراقی‌مان که جهاد می‌‌کردند و الگو بودند، خلاص شوند.
نخست‌وزیر اسبق عراق با بیان اینکه صراحتا ما از دولت آمریکا خواهان سلاح و تجهیزات و ابزارهای ذخیره شدیم، ادامه داد: برخی سلاح‌های آمریکایی مانند ابرامز را در اختیار داشتیم؛ اما این تانک‌ها فاقد تجهیزات بودند. تلاش کردیم تا تجهیزات را از مصر خریداری کنیم؛ اما آنها نپذیرفتند زیرا آمریکا خرید این سلاح را مشروط کرده بود که تجهیزات آن‌ها را فقط با موافقتشان بدهند. در واقع ما ذخایر نداشتیم و حتی هلیکوپتر و جنگندهای اف-۱۶ را نیز با تاخیر یک سال به ما دادند و با این تدابیر توان ما را تضعیف کردند. ما سلاح داشتیم؛ اما سلاح ما در آن حد نبود که با چنین حمله‌ای که از حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار بود، مقابله کند. از این رو به هر قیمتی به دنبال سلاح بودیم. به لهستان و بلغارستان رجوع کردیم و بر خرید سلاح توافق کردیم؛ با این حال، سلاح آنها با تاخیر به دست ما می‌رسید و ما در شرایط اضطراری بودیم. درگیری‌ها در مرزهای بغداد و سامرا و کربلا بود. ما بر خرید سلاح توافق کردیم؛ اما سلاح در زمان مناسب به دست ما نمی‌رسید از این رو با حاج قاسم سلیمانی توافق کردیم که ایران این سلاح‌ها را در اختیار ما بگذارد. از ایران سلاح خریداری کنیم و این نقطه قوت و لطف بزرگ جمهوری اسلامی و به‌ویژه حاج قاسم است.
وی افزود: هنگامی که آن اتفاق افتاد، او در بغداد بود و پرسید چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم. به او گفتم که سلاح در اختیارمان بگذارید. به ما سلاح بفروشید؛ اما فورا سلاح می‌خواهیم. این مرد و نیز رهبری جمهوری اسلامی هیچ کوتاهی نکردند. چنانچه امروز بر سر سلاح توافق می‌کردیم، فردا این سلاح به دست ما می‌رسید. مانند بلغارستان و لهستان و آمریکا و دیگر کشورها نبود که به یک سال زمان نیاز داشتیم تا سلاح را به دست ما برسانند؛ اما اگر امروز با ایران توافق می‌کردیم و فردا سلاح اعم از سلاح‌های سبک و متوسط و برخی سلاح‌های سنگین، به دست ما می‌رسید و مستقیما وارد خط نبرد می‌شدند و اگر این سلاح‌ها به کارشناس نیاز داشته باشند، کارشناسان به همراه سلاح‌ها می‌آمدند و به میدان‌های نبرد می‌رفتند تا روند استفاده از این سلاح و یا آموزش مبارزان و مجاهدان را مدیریت کنند. این نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم است که نباید فراموشش کنیم. آنها با فراهم کردن سلاح از انبارهای خودشان، این امکان را برای نیروهای ما فراهم کردند تا به مقابله با
داعش بپردازند.
المالکی بیان داشت: همچنین آنگاه که در مسئله جنگنده با مشکل مواجه شدیم و آمریکا از اعطای سلاح لازم امتناع می‌کرد، من به روسیه رفتم و از پوتین درخواست سلاح کردم. پوتین گفت که کارگاه‌های ما متوقف شده و به زمان نیاز داریم تا برای شما هلیکوپترهای پیشرفته بسازیم. از او خواستم تا جنگنده‌هایی از انبار ارتش روسیه به ما بدهند و آنها نیز ۴۴ هلیکوپتر پیشرفته میل ۳۵ و میل ۲۸ به عراق ارسال کردند.
نخست‌وزیر اسبق عراق خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با هدایت و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای(حفظه‌الله) به ما کمک کرد. ما جنگنده در اختیار نداشتیم. هلیکوپتر داشتیم؛ اما جنگنده‌هایی که بتوانیم با آنها پایگاه‌های داعش در صحرا را هدف بگیریم در اختیار نداشتیم. از جمهوری اسلامی ایران از طریق حاج قاسم سلیمانی درخواست کردیم تا جنگنده‌های سوخو به ما بدهند. ایرانیان به سرعت ۸ جنگنده به ما دادند پس از آنکه ما این جنگنده‌ها را خریداری کردیم. این جنگنده‌ها به موشک، ذخایر و تمام تسلیحات مجهز بودند. خلبانان عراقی به ایران رفتند و با این جنگنده‌ها به کشور بازگشتند و مستقیما به میدان نبرد رفتند تا مواضع داعش را هدف بگیرند. اگر این جنگنده‌ها نبودند، اوضاع ما بسیار دشوار می‌شد. حتی روسیه نیز تعدادی جنگنده سوخو به ما داد.
تزیین خیابان‌های عراق
به تصاویر سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از تلویزیون آفاق از نینوا، در آستانه نخستین سالروز شهادت فرماندهان شهید سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست تروریست‌های آمریکا، خیابان‌های موصل و نینوا به تصاویر این دو شهید بزرگوار مزین شده است.
تصاویر بزرگی از این شهیدان در کوچه‌ها، خیابان‌ها، محلات و سردر برخی خانه‌ها در بصره نیز نصب شده است.
یک شهروند عراقی در مصاحبه با خبرنگار آفاق گفت: در آستانه سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی، جمعی از جوانان موصل و نینوا اقدام به تزیین خیابان‌ها به تصاویر این دو شهید برجسته کرده‌اند و امیدواریم که بتوانیم به راه آنها ادامه دهیم.
شهروند دیگری اظهار داشت: برای نشان دادن وفاداری خود به این دو شهید بزرگوار، هزاران تصویر از آنها در خیابان‌ها نصب کرده ایم.
خبرنگار آفاق در ادامه گفت: فرماندهان شهید با مجموعه‌ای از ارزش‌ها توانستند جوانانی پرورش دهند که قادر به جانفشانی و فداکاری بدون ترس از دشمن و ترسیم آینده هستند.
یک شهروند عراقی نیز بیان داشت: به عنوان فرزند نینوا و در پاسخ به فداکاری‌های فرماندهان شهید، در حال مزین کردن خیابان‌های این استان به تصاویر فرماندهان خود هستیم، فرماندهانی که همواره در اذهان ما و اذهان آزادگان جهان خواهند ماند.