این انفعال خوب نیست

انفعال و سکوت هسته مرکزی اصلاح طلبان و عدم تعیین یک ساز وکار مشخص، همه جانبه و مطمئن جهت تصمیم‌گیری در مورد چگونگی مواجهه با انتخابات 1400 هر روز زیان بیشتری را متوجه این جریان می‌کند.
طی چند روز اخیر صداهای ناکوک بسیاری از منتسبان به اصلاحات شنیده شده که با مرام اصلاح‌طلبی همخوانی ندارد و تکرار این موضوعات باعث می‌شود بیش از پیش به پایگاه اجتماعی این جریان ضربه وارد شود.
فی‌المثل اظهارات یک فعال سیاسی- اقتصادی منتسب به اصلاح‌طلبی در حمایت از کاندیدای نظامی درانتخابات 1400 شائبه‌های فراوانی را ایجاد کرده و بحث‌های فراوانی را هم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به وجود آورده که قطعا ناشی از همان انفعالی است که عرض کردم.
اگر اصلاح‌طلبان تاکنون مشخص و محرز کرده بودند که در انتخابات 1400 چه سیاستی دارند و کمیته ای تشکیل شده بود که در مورد چنین اظهاراتی موضع‌گیری کند قطعا منویات یک شخص منتسب به اصلاح‌طلبی نمی‌توانست موضع اصلاح‌طلبان تلقی شود.اکنون در محافل از سکوت هسته مرکزی اصلاحات اینگونه استنباط می‌شود که گویا اصلاح‌طلبان نیز بدشان نمی‌آید به هر دستاویزی قدرت را حفظ کنند ولو حمایت از یک کاندیدای نظامی جوان!


بهرحال هسته مرکزی اصلاحات نباید بیش از این معطل بماند. ضمن آنکه نباید فراموش کرد تشکیل یک سازو کار تصمیم‌گیری به منزله ورود به انتخابات و تصمیم به شرکت در آن نیست بلکه صرفا بناست جامعه بداند در برهه فعلی اصلاح‌طلبان چگونه فکر می‌کنند و چگونه می‌خواهند عمل کنند.
البته در مورد نحوه ورود به بحث انتخابات هم می‌شود از ساز وکارهای دموکراتیک سود برد و مردم را در این مهم دخالت داد.یعنی همانطور که اصلاح‌طلبان از ایده رفراندوم رئیس‌جمهور حمایت می‌کنند و می‌گویند لازم است در مسائل مهم مملکتی مردم نیز دخیل باشند و بر سر موضوعاتی مثل اف ای تی اف نظر دهند در این مورد هم چه بهتر که به نوعی مردم دخیل باشند.هرچند پیش‌تر پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شد از جمله ایده پارلمان اصلاحات اما متاسفانه به مرجله عمل نرسید. اکنون می‌شود به فکر تعیین چنین سازوکاری بود تا هم شکاف ایجاد شده بین مردم و اصلاح‌طلبان از بین برود و هم نظر جامعه در تصمیم پایانی این جریان ظهور وبروز جدی 
داشته باشد.
با دست روی دست گذاشتن و فاصله گیری بیشتر از مردم جریان اصلاحات نمی‌تواند امتیازی بگیرد. اگر هم بیم نزدیک شدن به جامعه به دلیل کارنامه دولت فعلی وجود دارد بهرحال باید این شکاف از یک نقطه‌ای ترمیم شود و همین انتخابات 1400 می‌تواند نقطه آغاز باشد.مردم صداقت و شفافیت حس کنند جذب می‌شوند اگر فاصله‌ای وجود دارد به دلیل فقدان و جدایی از مرام اصلاح طلبی است و این‌ها قابل جبران و قابل رفع است.
 *حقوقدان و استاد دانشگاه