میلیون‌ها نفر در انتظار کمک معیشتی دولت

همان‌طور که دکتر روحاني به آن اشاره کرده بود و در سايت دريافت کمک معيشتي نيز آمده است، خانواده‌هاي تحت پوشش کميته امداد، بهزيستي و افرادي که حقوق ثابت نمي‌گيرند و فاقد بيمه هستند، در اولويت پرداخت اين مبالغ کمک معيشتي هستند. چندي پيش حسين ميرزايي، سخنگوي طرح حمايت معيشتي کرونا به اين موضوع اشاره کرد که «همچنان 34 ميليون نفر مشمول دريافت کمک معيشت کرونا هستند.» با اين حال خبرنگار «آرمان ملي» براي بررسي بيشتر اين موضوع با يکي از مددکاران کميته امداد امام خميني (ره) تماس گرفت و او نيز با تاييد ادعاي مردم گفت: «از ساعت 9 و نيم تا 12 ظهر که شيفت کاري من در کميته امداد است، شاهدم که روزانه بيش از 60 زن سرپرست خانوار و مددجويان کميته امداد به دفترم مراجعه مي‌کنند که هنوز مبلغي به حساب آنها واريز نشده است. آنها در سايت و سامانه ارائه شده ثبت نام کرده‌اند و در فروردين ماه امسال، مبلغ کمک معيشتي و وام يک ميليون توماني را دريافت کرده‌اند، اما اين بار هيچ مبلغي به حساب‌شان واريز نشده و هر روز براي تعيين وضعيت به کميته امداد مراجعه مي‌کنند.» وي که تمايلي ندارد نامي از او در اين گزارش ذکر شود، در ادامه خاطرنشان مي‌کند: «افرادي را مي‌شناسيم که همسر دارند، هم حقوق بگير هستند و بيمه تامين اجتماعي دارند ولي براي آنها مبلغ کمک معيشتي واريز شده است. البته اين موضوع به ما ارتباطي ندارد و بايد دولت در اين رابطه توضيح دهد، ولي هنوز ابلاغيه‌اي از سوي دولت و ستاد ملي مبارزه با کرونا به کميته امداد مبني بر پرداخت کمک معيشتي ارسال نشده است، در صورتي که در سايت‌هاي مربوطه عنوان شده که يارانه کمک معيشتي به افرادي تعلق مي‌گيرد که تحت پوشش بهزيستي و کميته امداد امام خميني (ره) هستند، اما خيلي از مددجويان بچه‌هاي صغير دارند و فاقد خانه و بيمه هستند، ولي همچنان در انتظار دريافت کمک معيشتي دولت هستند که در تاريخ يکم آذر امسال براي آنها تعيين شده است.
27 دي‌ماه موعد واريز
اما سخنگوي طرح حمايت معيشتي کرونا در رابطه با اين افراد گفته است که بر اساس ليست تهيه شده از سوي وزارت رفاه، 8 ميليون و 900 هزار و 731 نفر از مددجويان تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي و 8 ميليون و 355 هزار و 163 خانوار شامل 25 ميليون و 75 هزار و 253 نفر کمک معيشتي دريافت خواهند کرد. نخستين مرحله از کمک‌ها در تاريخ 27 آذر ماه از سوي سازمان برنامه و بودجه به حساب خانواده‌هاي مشمول واريز شد. با توجه به اينکه تعدادي از مشمولين در تاريخ 27 آذر موفق به دريافت کمک معيشتي خود نشدند اقداماتي براي واريز سرانه 100 هزار توماني براي آنها انجام شد و رقم مورد اشاره به حساب گروهي از جاماندگان واريز شد و براي بقيه مشمولان نيز واريز خواهد شد. 9 ميليون نفر کساني بودند که تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي بوده‌اند و همه در اولويت بودند و مشمول شده‌اند. براي انتخاب 25 ميليون نفر باقي مانده شاخص‌هايي را درنظر گرفته بوديم. افراد داراي درآمد، افراد بيمه شده و غيره نيز از فهرست مشمولان حذف شدند و روي گروه‌هاي پايين‌تر متمرکز شديم. ميرزايي در پاسخ به اينکه برخي ادعا کردند افراد صاحب خانه و خودروي لوکس بسته حمايتي دريافت کرده‌اند اظهار کرد: آيا کساني که اين ادعا را مطرح مي‌کنند، مطمئن هستند که اين املاک و امکانات به نام خود آن فرد است؟ اگر اموال به نام خود فرد باشد امکان ندارد مشمول بسته معيشتي شده باشند.
عدم شناخت افراد آسيب‌پذير


با توجه به صحبت‌هاي ميرزايي، نقش کمبود بانک اطلاعاتي بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود، مخصوصا در قشر کارگر و آسيب پذير جامعه. در اين رابطه مصطفي اقليما، رئيس انجمن علمي مددکاري اجتماعي ايران به «آرمان ملي» مي‌گويد: چه کسي مي‌داند چند ميليون نفر و خانوار يارانه مي‌گيرند و از اين‌رو دهک‌هاي بي بضاعت و کارگري شناسايي نمي‌شوند. اکثر اين افراد کارمند دولت نيستند و مشاغل آزاد دارند و بانک اطلاعاتي دولت از حضور اين افراد خالي است، حال اين صد هزار تومان را به چه کسي مي‌دهيد؟ زماني‌که جامعه هدف نداريد اين طيف‌هاي آسيب‌پذير هستند که نابود مي‌شوند. حالا ميليون‌ها نفر سر‌کار نمي‌روند و بايد دامنه اينترنتي وسيعي ارائه و اعلام مي‌شد هر کسي که يارانه نمي‌گيرد به‌سرعت اطلاعات خود را ثبت کند. هزاران نفر در اين کشور از اين بي‌برنامگي آسيب مي‌بينند و آنها هيچ کجاي يارانه و حمايت کرونايي نيستند. طبقه‌اي که آسيب مي‌بينند با اين کار‌ها و طرح‌هاي قرنطينه و حمايتي دولت نابود مي‌شوند. اقليما با اشاره به کمک 100 هزار توماني دولت نيز خاطرنشان کرد: حداقل سبد معيشت خانوار 3/3نفري براي ابتداي سال 99 ميزان چهار ميليون و 940 هزار تومان بود. يعني اگر خانواري بخواهد فقط زنده بماند و روزمرگي کند، نياز به 2/2 ميليون تومان در ماه به ازاي هر نفر دارد. با صد هزار تومان کجاي اين هزينه را مي‌توان پوشش داد؟ 14 ميليون و 900 هزار بيمه شده مستقيم تامين اجتماعي داريم، فرض بگيريد از اين ميزان 50 درصد در کارخانجات و صنايع و کارگاه‌ها مشغول باشند، يعني چيزي حدود هفت ميليون نفر سر کار مي‌روند. اگر اين هفت ميليون را بر 3/3 خانوار ضرب کنيم، 30 ميليون نفر در چرخه کرونا درآمدشان قطع مي‌شود. تهيه ماسک، الکل و مواد ضد‌عفوني کننده براي خانواده‌ها محال شده است.