مگر موسیقی را می‌توان حذف کرد؟


آفتاب یزد - گروه شبکه: نقاشی‌های دیواری از جمله آثاری هستند که جلوه و زیبایی خاصی به هر شهر یا منطقه‌ای می‌بخشد. اما گاهی با دستکاری یا حذف قسمتی از طرح اولیه آن که در ذهن‌ها ثبت شده، نه تنها زیبایی‌های آن نقاشی را از بین می‌بریم بلکه ناراحتی‌های زیادی را هم سبب می‌شویم مثل اتفاقی که در نقاشی‌های دیواری جزیره هرمز رخ داده است. ماجرا از این قرار است که فشارهای برخی نهادهای محلی جزیره هرمز، باعث شد سازهای بومی از نقاشی‌هایی که اخیراً بر روی دیوارهای هرمز دیده می‌شد پاک شود. اقدامی که با واکنش‌های انتقادی بسیاری روبه رو شده است. گفتنی است که موسیقی بومی یکی از مهمترین المان‌های آیینی هرمزگان است.
> مخالفت مسئولان دلیل حذف سازها
در این راستا رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: «سازهای محلی به دلیل مخالفت مسئولان محلی از نقاشی‌های دیواری جزیره هرمز پاک شدند.» منوچهر دانشمند در گفتگو با ایرنا اظهار داشت:« این مسئولان برای توجیه سخن خود استدلال‌های غیر منطقی مطرح کردند، این درحالی است که سازهای محلی جزیی از هویت موسیقیایی هرمزگان و نمادهای فرهنگی مردم این اُستان هستند.» رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان ادامه داد: «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با اجرای این نقاشی‌ها تلاش داشت هویت موسیقیایی هرمزگان و ریشه دار بودن این مردم را به گردشگرانی که از اقصی نقاط ایران و سایر کشورها به این جزیره وارد می‌شوند معرفی کند.» ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) که در جزیره هرمز درحال اجرای نقاشی دیواری برای آشنایی گردشگران با فرهنگ هرمزگان است سازهای دهل، پی‌په و جفتی را نیز به تصویر کشید اما پس از مدت کوتاهی آن‌ها را حذف کرد. معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم به ایرنا اظهار داشت: «می‌توان گفت سابقه حضور دُهل در هرمزگان با توجه به ارتباط فرهنگی و اقتصادی این منطقه با تمدن عیلامی به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد.» عباس نوروزی ادامه داد: «دهل، پی په و جفتی جزو نمادهای فرهنگی هویتی محسوب می‌شوند که باید برای نسل‌های آینده حفظ و معرفی شوند تا ارتباط بین نسل‌های گذشته، کنونی و آینده برقرار بماند.» وی ادامه داد: «نوازندگی نی، جفتی،قنبر و راستگو ثبت ملی شده اما سایر سازهای هرمزگان که ارزش بالایی نیز برای ثبت ملی دارند هنوز ثبت نشده‌اند.»
> واکنش کاربران


این موضوع نیز با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «قابل‌تامل است که شهرداری و شورای شهر هرمز که باید مدافع فرهنگ بومی هم باشند، مخالف وجود سازهای موسیقی در نقاشی دیواری هستند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «این دیوار نگاره‌ها مگه در راستای شهر خالق سازهای بومی نیست پس چرا حذفش کردن».
کاربری دیگر نوشت:« خوبه که یه جوری حذفش کردن که اثرش مونده و امیدوارم اگه مردم این واقعه رو فراموش کردن با دیدن این آثارِ سانسور، براشون یادآوری بشه تا دفعه بعدی با سازهای محلی به استقبال مسئولین نرن و برنامه هاشون رو رونق و جلوه ندن ».