نیابت قضائی به ۶ کشور برای پیگیری پرونده سردار سلیمانی

حسین امیرعبداللهیان خبر داد‌ نیابت قضائی به 6 کشور برای پیگیری پرونده سردار سلیمانی ایسنا: روز گذشته نشست خبری اعلام برنامه‌های بنیاد مکتب حاج قاسم برگزار شد. حسین امیرعبداللهیان، سخنگوی ستاد سالگرد مردمی سردار سلیمانی در این نشست، گفت: «اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد سلیمانی عزیز با ورود به ایام شهادت حضرت فاطمه (س) هم‌زمان شده است. سردار سلیمانی در حسینیه خودشان در زادگاهشان کرمان همیشه مراسم عزاداری این ایام را برگزار می‌کردند». او با بیان اینکه زینب سلیمانی به نمایندگی از خانواده شهید، فعالیت‌های گسترده‌ای را برای مراسم سالگرد دنبال می‌کنند، افزود:‌ «شروع رسمی برنامه‌های نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با دیدار خانواده محترم شهید، اعضای ستاد سالگرد و اعضای بنیاد مکتب شهید سلیمانی و دیدار با مقام معظم رهبری صورت گرفت. برنامه‌های سالگرد در بازه زمانی ۱۰روزه اجرا خواهد شد. این برنامه‌ها تا ۲۷ دی‌ماه که هم‌زمان با نقطه عطف خطبه تاریخی مقام معظم رهبری که با تقدیر از سردار سلیمانی و شهدای مقاومت و نامیدن ایشان و همرزمانشان به عنوان «سربازان بدون مرز» همراه بود، ادامه خواهد داشت». امیرعبداللهیان با اشاره به برنامه مهم فراخوان «مرد میدان» عنوان کرد:‌ «از همه ملت و دوستداران شهید سلیمانی می‌خواهیم تا با اشتراک‌گذاری خاطرات خود، به پربارشدن گنجینه روایت مرد میدان کمک کنند. این فراخوان از روز شنبه اعلام شده و دوستداران شهید سلیمانی می‌توانند هم از طریق فضای مجازی و هم تلفن گویا دلنوشته‌ها، اشعار و عکس‌ها و آثار خود را در اختیار سایت قرار دهند. در این بازه زمانی مراسم‌ها در ایران ادامه پیدا خواهد کرد. اقشار مختلف اعم از کارگری، کارمندی، دانشگاهیان و فرهنگیان و همچنین هنرمندان و ورزشکاران و سایر دوستداران سردار سلیمانی با اجرای برنامه‌های مختلف در بزرگداشت یاد و خاطره این شهید نقش‌آفرینی خواهند کرد».
سخنگوی ستاد بیان کرد: «به دلیل شرایط کرونایی و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عموم برنامه‌ها به شکل مجازی برگزار می‌شود اما تعداد محدودی از برنامه‌ها به‌صورت حضوری خواهد بود. برخی از برنامه‌ها به‌صورت میدانی در شهرها، روستاها و مراکز استان‌ها و همچنین در کشورهای منطقه به‌خصوص در محور مقاومت انجام خواهد شد. همایش‌ها و کنگره‌هایی در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی تدارک دیده شده که تأکید می‌کنم ویژگی خاص این برنامه‌ها مردمی بودن آن است».
امیرعبداللهیان، طرح سپاه و بسیج برای پایش سلامت مردم در دوران کرونا را یکی از برنامه‌های ستاد برگزار نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی خواند و افزود: «همچنین در طرح کمک مؤمنانه، تاکنون دوهزار نفر از زندانیان قتل غیرعمد که توانایی مالی نداشتند آزاد شدند که در روزهای آینده مرحله دوم و سوم این کمک‌ها نیز انجام خواهد شد».
او همچنین از رونمایی کتاب خاطرات خودنوشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» خبر داد و گفت: «قرار است کتاب خاطرت شهید سلیمانی که شامل خاطرات شهید از سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷ است، به هفت زبان زنده دنیا ترجمه شود. این کتاب هم به‌صورت تحریری و هم به دست خط سردار به‌عنوان بخش دوم کتاب، به انتشار در خواهد آمد». امیرعبداللهیان عنوان کرد: «کتاب دیگری تحت عنوان «سربازنامه» اثر افشین علا از آثاری است که منتشر خواهد شد. در سطح بین‌المللی برنامه‌های مردمی در یمن، لبنان، فلسطین و عراق در حال انجام است. یک جایزه بین‌المللی در جریان سالگرد با یک برنامه ویژه با عنوان جایزه «ایثار سردار سلیمانی» در نظر گرفته شده است و به افرادی تعلق می‌گیرد که در تراز مقاومت باشند». سخنگوی ستاد همچنین از برگزاری یک کنگره بین‌المللی در روز ۱۲ دی‌ماه در تهران خبر داد و افزود: «مسئولان و شخصیت‌های بلندپایه داخلی و خارجی در این مراسم حضور داشته و سخنرانی خواهند کرد. در شهر زادگاه شهید سلیمانی در استان کرمان هم شاهد برنامه‌های متنوعی خواهیم بود که به مدت ۱۰ روز اجرا خواهد شد». او با بیان اینکه امکان زیارت آنلاین مزار شریف شهید سلیمانی فراهم شده است، گفت: «دوست‌داران و زائران راه دور حاج قاسم از بعداز ظهر یکشنبه(دیروز) می‌توانند به‌صورت ۳۶۰ درجه مزار شریف سردار مقاومت را زیارت کنند».


امیرعبداللهیان تأکید کرد: «علیرغم اینکه در فضای مجازی محدودیت‌هایی برای استفاده از عکس و نام سردار سلیمانی ایجاد شده است، اقداماتی در حال انجام است. با وجود تلاش قوه قضائیه برای برخورد با عاملان ترور شهید سلیمانی، امیدوار هستیم زودتر شاهد مجازات آنها باشیم. به شش کشور نیابت قضائی داده شده است و دستگاه قضائی با جدیت در حال پیگیری این پرونده است. آمران و عاملان اصلی ترور سردار شهید سلیمانی به ۴۸ نفر افزایش پیدا کرده که امیدواریم در کوتاه‌مدت شاهد صدور حکم قضائی این افراد باشیم».
او همچنین در رابطه با جزئیات پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: «بازپرس ویژه پرونده ترور سردار سلیمانی اقداماتی را با مقامات عراق انجام دادند اما قوه قضائیه اصرار دارد این پرونده بدون خدشه و در نهایت دقت مراحلش انجام شود. مقامات دولتی عراق همکاری خوبی با قوه قضائیه داشتند و این پرونده به جدیت در حال پیگیری است».