تقاضای خرید به شدت کاهش یافته است مردم قدرت خرید لوازم خانگی ایرانی را هم ندارند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است؛ تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی در گرانی‌های پی در پی لوازم خانگی هیچ نقشی ندارند و تنها مورد اتهام گران فروشی قرار می‌گیرند در حالی که بر هیچ کسی پوشیده نیست امروز وضعیت تولید بسیار گران تمام می‌شود و تولید کننده، فروشنده و مردم سه ضلع زیان دیده از سیاست‌های اجرایی هستند.
به گزارش اقتصاد۲۴، لوازم‌ خانگی در مسیر رشد قیمت‌ها قرار گرفته تا جایی که مردم به دلیل کاهش قدرت مالی از خرید کالای مورد نیاز خود منصرف شده‌اند و ترجیح می‌دهند خرید لوازم خانگی را به تعویق بیندازند، شاید معجزه‌ای در بازار باعث کاهش قیمت‌ها شود.
درپی نوسانات بازار ارز که از اواخر سال گذشته تاکنون کم و بیش ادامه داشته است، بازار برخی محصولات همچون لوازم خانگی با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو شد که متقاضیان این محصولات با ابراز گلایه از گرانفروشی فروشندگان فعلاً از خرید لوازم خانگی دست کشیده اند.
درپی بروز این مشکلات بازار همچنان با التهاب قیمتی مواجه است و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز چندین بار به پرونده تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی ورود کرده و با آن‌ها برخورد کرده است، اما با وجود چالش‌ها و مشکلات فراوان بین تولیدکنندگان و فروشندگان که هر یک تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند، مشخص نیست که عامل اصلی گرانی است یا گرانفروشی!


هرچند این بلاتکلیفی تنها در صنعت تولید لوازم خانگی مشاهده نمی‌شود بلکه بیشتر صنایع کشور با پدیده گرانی تولید مواجه شده اند و هر روز بر مشکلاتشان افزوده می‌شود، اما از سوی دیگر ضربه این التهابات به صنعت وارد نمی‌شود بلکه واحد‌های صنفی نیز باید ضرر و زیان‌های عدم فروش محصولات گران را بپردازند. فعالان این صنف معتقدند علت گرانی اخیر لوازم خانگی متاثر از تغییرات قیمت ارز است و بلاتکلیفی قیمت‌ها در سایر بازار‌ها از جمله مواد اولیه باعث شده همچنان با افزایش قیمت‌ها در انواع محصولات لوازم خانگی روبه‌رو باشیم. البته روند افزایش قیمت‌ها در محصولات داخلی به رقابت با اجناس وارداتی پرداخته در حالی که مردم دیگر قدرت خرید لوازم خانگی ایرانی را هم ندارند.
از سوی دیگر تکلیف تولیدکنندگان لوازم خانگی هم مشخص نیست چراکه چندین ماه است معطل دریافت ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه هستند.
البته به گفته فعالان این صنعت واحد‌های تولیدی به سختی مشغول تولید هستند و باید تاوان با هماهنگی دستگاه‌های دولتی را بدهند.
تقاضای خرید لوازم خانگی به شدت کاهش یافته است
در همین رابطه اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد۲۴ اظهار داشت: شرایط بازار لوازم خانگی خوب نیست و گرانی، تقاضا در این بازار را به شدت کاهش داده است. این در حالی است که در بازار گرانفروشی لوازم خانگی وجود ندارد بلکه گرانی کالا و مواد اولیه وضعیت این بازار را برهم ریخته است.
وی ادامه داد: متاسفانه اتحادیه در حوزه لوازم خانگی هیچ اظهار نظری در خصوص تولید و قیمت گذاری ندارد و اجازه ورود به این دو مقوله را به این اتحادیه نمی‌دهند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی و سازمان حمایت دو متولی اصلی تولید و قیمت گذاری لوازم خانگی هستند که باید پاسخگوی گرانی‌های اخیر در بازار باشند.
این فعال صنفی یادآور شد: اما طبق اظهارات انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اگر مواد اولیه از بورس بازی و دلالی خارج شود می‌تواند تاثیری بر کاهش قیمت‌ها داشته باشد.
پازوکی گفت: زمانی که تنها ۳۰ درصد از مواد مورد نیاز تولید لوازم خانگی، خارجی است، قطعاً نرخ مواد اولیه داخلی ملاک تعیین قیمت نهایی محصولات خواهد بود. درحالی که بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، مواد پلاستیک و مس که در تولید لوازم خانگی نقش کلیدی دارد از منابع داخلی تامین می‌شود، پس چرا تولیدکنندگان حوزه لوازم خانگی باید با قیمت گران مواد اولیه را خریداری کنند؟!
وی گفت: حالا اگر مواد اولیه مورد نیاز به موقع و با قیمت مناسب و ثابت به کارخانه‌ها برسد مطمئن باشند که تولیدکنندگان لوازم خانگی با سه شیفت بدون وقفه تولید می‌کنند و هیچ نگرانی برای تامین بازار داخلی و حتی صادرات را نخواهند داشت.
این فعال صنفی یادآور شد: تولید کالا‌های ایرانی در رقابت با سایر کالا‌های خارجی هیچ کمبودی و کاستی ندارند و می‌توانند جایگزینی برای کالا‌های خارجی باشند.
پازوکی گفت: یخچال، فریزر، پکیچ، کولر، بخاری و سایر لوازم خانگی تولید داخل حرف‌های زیادی در بازار صادراتی و ارزآوری دارند البته اگر شرایط برای تولید فراهم شده باشد و از قدرت تولید کنندگان به دلیل گرانی مواد اولیه کم نکنند.
مواد اولیه را با قیمت مناسب به تولید نمی‌رسانند
به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، اگر مواد اولیه به قیمت دست تولیدکننده برسد قطعاً محصول تولید شده به قیمت وارد بازار عرضه و توزیع کننده خرد می‌رسد و در این زمان می‌توان شاهد تعادل در نرخ و عرضه مناسب در بازار بود.
پازوکی در پاسخ به این سوال که واکنش بازار به مشکلات مطرح شده چگونه بوده است؟ گفت: کارخانه‌های لوازم خانگی بدون وقفه در حال تولید هستند و تولید در این مدت کاهش نداشته، اما آمار فروش لوازم خانگی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و گران شدن تولید، بسیار اُفت داشته است.
این مقام صنفی با تاکید بر اینکه باید بازار به سمتی برود که اقشار مختلف جامعه بتوانند از تولیدات لوازم خانگی ایرانی بیش از حال حاضر استفاده کنند گفت: بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز و چالش‌های گرانی تولید بسیار ملتهب شده و این موضوع می‌تواند شرایط را برای مردم جهت خرید لوازم خانگی سخت‌تر و گاهاً به نقطه صفر برساند.
به گفته پازوکی، در حالی حقوق ها ثابت می‌ماند که قیمت‌ها هر روز افزایش می‌یابد؛ زمانی که خانواده‌ای با هزینه چند ده میلیونی قیمت یخچال روبرو می‌شوند تا چه میزان قدرت خرید خواهند داشت؟!
بازار لوازم خانگی تاکنون چنین رکودی را تجربه نکرده است
این فعال صنفی در پایان با تاکید بر اینکه گرانی تولید، بازار لوازم خانگی را چنان دچار بحران کرده که تاکنون چنین رکودی را تجربه نکرده است، گفت: حالا دولت با پاسکاری علت گرانی محصولات بین تولید کننده و فروشندگان خُرد، قصد پوشاندن دلیل اصلی گرانی لوازم خانگی را دارد. تولید کننده و فروشندگان لوازم خانگی در گرانی‌های پی در پی لوازم خانگی هیچ نقشی ندارند و تنها مورد اتهام گران فروشی قرار می‌گیرند در حالی که بر هیچ کسی پوشیده نیست امروز وضعیت تولید بسیار گران تمام می‌شود و تولید کننده، فروشنده و مردم سه ضلع زیان دیده از سیاست‌های اجرایی هستند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر بهداشت: ثابت می‌کنیم واکسن ایرانی ارجح است پیمان مولوی مالیات بر تراکنش‌های بانکی یا تشویق به اقتصاد غیر رسمی؟ تقاضای خرید به شدت کاهش یافته است مردم قدرت خرید لوازم خانگی ایرانی را هم ندارند اختلافات بر سر متناسب‌سازی مستمری‌ها در تامین اجتماعی هنوز ادامه دارد دعوای ۴۰۰ هزار تومانی مدیریت بحران مقصران حادثه در ارتفاعات شمال تهران را معرفی کند نجات؛ چالش مهم تهران در بحران مناسباتی که به زنجیر ترامپ متصل است فرود در روابط عربستان و آمریکا ؟ حاشیه های حضور قالیباف، ضرغامی و احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ بررسی شد سودای پاستور این سه نفر حسن روحانی: تصویب لایحه بودجه نشانه عزم و اراده برای حل معضلات مردم است رئیس تشخیص مصلحت نظام: موضوع fatf پیچیده است و جوسازی ها اثری ندارد ممنوعیت‌های سفر تغییر کرده است؟ ظریف در چهارمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران: ایران همواره کنشگری فعال در طول تاریخ بوده است مخبر در بازدید از شهرک دارویی شفا‌فارمد خبر داد