حاشیه های حضور قالیباف، ضرغامی و احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ بررسی شد سودای پاستور این سه نفر

گروه سیاسی- انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 می تواند از جهات بسیاری متفاوت و منحصر به فرد باشد. اصولگرایان هرچند عرصه را خالی برای رقابت می دانند اما با این حال توافق نهایی در خصوص یک کاندید همچنان در هاله‌ای از ابهام است. ضمن اینکه برخی چهره ها نیز به عنوان کاندیداهای مستقل می توانند بازی رقابت را متفاوت از قبل کند.
با این همه اما غیر از سردار حسین دهقان که رسماً اعلام حضور کرده است سه نفر هستند که شاید حضورشان با جنجال بیشتری در سپهر سیاسی همراه باشد. سه نفری که البته هر کدام از یک خاستگاه سیاسی می آیند اما شاید بعید باشد که بتوان هر کدام از آن ها را برای حمایت دیگری متقاعد کرد. عزت الله ضرغامی، محمد باقر قالیباف و محمود احمدی نژاد.
در این گزارش به احتمال حضور این سه نفر در رقابت های انتخاباتی پرداخته خواهد شد.
محمد باقر قالیباف در رویای رسیدن به پاستور


قالیباف سه بار بخت خود را برای حضور روی صندلی ریاست قوه مجریه امتحان کرد که البته در بار سوم به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت. با این همه اما تحرکات او سفرهای استانی اش که در قالب رئیس مجلس توجیهی ندارد نشان از عزم او برای حضور در رقابت های ریاست جمهوری 1400 است.
با این همه اما برخی اصولگرایان متعقدند محمد باقر قالیباف گزینه مناسب تری برای انتخابات است. امروز در حالی برخی طیف‌های اصولگرا از ریاست جمهوری نظامی‌ها حمایت می‌کنند که مدیریت ۱۲ ساله قالیباف بر شهرداری تهران، یک نمونه عالی از چنین تجربه‌ای است. آیا مدیریت یک نظامی بر شهرداری تجربه‌ای کاملا موفق و بی‌عیب و نقص بوده است؟ هرچند برخی از اصولگرایان قالیباف را مدیری سختکوش، خستگی ناشناس، پیگیر و جهادی معرفی می‌کنند، اما رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در کارنامه مدیریتی خود نقاط مبهم و پرسش برانگیز زیادی به جا گذاشت که هنوز هم به درستی به آنان پاسخ داده نشده است. از عجایب سیاست در ایران این است که فردی با ابهامات بزرگ در کارنامه مدیریتی خود سمت‌های بالاتری را هم کسب می‌کند.
اما قالیباف در همه این دوره‌ها چهره‌های متفاوتی از خود نشان داده است. وقتی که قالیباف سال ۸۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، هنوز طبقه متوسط بر ساحت‌های اجتماعی و سیاسی ایران سیطره داشت و عصر، عصر مدرنیسم و نوگرایی بود. طبیعتاً قالیباف نیز با عکس‌های شیک، با لباس کاپیتانی و کنار هواپیمای ایرباس، سعی کرد خود را مردی از جنس زمانه نشان دهد. اما خب، دست برقضا، یک ضد‌مدرنیسم پیروز این رقابت شد.
قالیباف در سال ۹۲ خود را مدیری‌ جهادی معرفی کرد که در میانه سیاست ایستاده است؛ مدیری عملگرا که عملگرایی‌اش بر جناح بندی‌ها ارجحیت دارد. وقتی به سال ۹۶ رسید، دیگر یک مدیر اصولگرا، با تب تند مردم‌گرایی و ساده زیستی و دل نگرانی برای فقرا ظاهر شد. حالا از لباس کاپیتانی سال ۸۴ کت و شلوار سال ۹۲، رسیده بود به کاپشن احمدی نژادی. حالا هم در مقام رئیس مجلس، محاسن صورت را بلند کرده و هیبت دیگری به خود گرفته است. اما بیراه نیست اگر بگوییم همه این تغییر ظاهر‌ها و تغییرات رفتار فردی، همراستا بود با جابه‌جایی‌های سیاسی او در میان بازیگران قدرت. هرچه بود، اصلی‌ترین مشخصه قالیباف طی همه این سالها، تعلیق بود؛ تعلیق محض. اصولگرایی که پیوند سیاسی نداشت، مدیری که نیرو نداشت و حالا شخصیتی که هنوز بر صندلی ریاست مجلس قرار نیافته است. به این ترتیب اصلا عجیب نخواهد بود اگر قالیباف بخواهد بار دیگر بخت خود را برای دستیابی به صندلی ریاست جمهوری بیازماید. چه، در زمین سیاستی که هموار نیست، بخت اصلی‌ترین برگ برنده است.
محمود احمدی نژاد تایید صلاحیت می شود
داستان محمود احمدی نژاد را همه می دانند. رئیس جمهوری که البته نسبت به عملکرد او در دورانی که بیشترین درآمدهای نفتی تاریخ را دارا بود نقدهای بسیاری است. با این همه اما او در دوران پسا ریاست جمهوری اش مواضع عجیب و غریب زیادی گرفت. او یک بار در سال 96 رد صلاحیت شد اما عده ای هنوز معتقدند او این بار تایید می شود.
احمد خورشیدی آزاد گفت: دلیل بنده برای تایید صلاحیت آقای احمد‌ی‌نژاد از سوی شورای نگهبان این است که مقام معظم رهبری قبل از اینکه به این بی‌اندیشند که نام چه کسی از داخل صندوق رای بیرون خواهد آمد به مشارکت حداکثری توجه دارند.
احمد خورشیدی آزاد، دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰گفت: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تفاوت هایی با انتخابات های ریاست جمهوری قبل دارد که مهم ترین تفاوت آن مسئله «مشارک‌»‌ است.
وی ادامه داد: به دلیل انباشتگی مشکلات معیشتی و اقتصادی به نظر می رسد نرخ مشارکت در انتخابات کاهش پیدا می کند، به طوری که در بررسی های ما عنصر «رای نمی دهم» در نظرسنجی ها از سایر گزینه ها خیلی بالاتر است.
خورشیدی آزاد ادامه داد: یعنی وقتی در سوالی مطرح می‌شود که اگر در انتخابات ۱۴۰۰ افراد زیر تایید صلاحیت شوند به کدام یک رای خواهید داد، گزینه «رای نمی‌دهم» ضریب بیشتری نسبت به سایر گزینه ها دارد که در انتخابات‌های ریاست جمهوری قبل چنین واقعیتی کمتر دیده می شد.
وی ادامه داد: آقای احمدی نژاد هم گرچه اعلام کرده‌اند در این خصوص «موضعی نگرفته‌اند» اما به اعتقاد بنده به خاطر اینکه اکثریت مردم خواهان او هستند و حضور ایشان مشارکت حداکثری را ایجاد می کند و او می تواند دولت کارآمد و پرتلاش و جوان و پرنشاط تشکیل دهد که مشکلات کشور را حل کند، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰شرکت می‌کند و هم تایید صلاحیت می‌شود.
احمد خورشیدی آزاد گفت: دلیل بنده برای تایید صلاحیت آقای احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان این است که مقام معظم رهبری قبل از اینکه به این بی اندیشند که نام چه کسی از داخل صندوق رای بیرون خواهد آمد به مشارکت حداکثری توجه دارند.
وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ رئیس دولت اصلاحات در حالی برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت می‌شود که چند ماه قبل از انتخابات از وزارت ارشاد دولت آقای هاشمی رفسنجانی کنار گذاشته شده بود.
خورشیدی آزاد گفت: ایشان که به عنوان وزیر مورد قبول نبود در انتخابات ریاست جمهوری ۷۶ به عنوان رئیس جمهوری مورد تایید قرار گرفت که علت آن این بود که نظام جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد که در این برهه آقای خاتمی می تواند مردم را به پای صندوق های رای بیاورد. و در شرایط فعلی نیز آقای احمدی نژاد می تواند مردم را به پای صندوق‌های رای بیاورد و بلکه مهمتر اینکه دولت به درد بخور تشکیل دهد، زیرا راهبرد نظام مقدس اسلامی این است که هم مشارکت بالا باشد و هم دولت قوی و کاربلدی تشکیل شود که بتوانیم از این مرحله عبور کنیم که قطعا عبور هم خواهیم کرد.
دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی گفت: در سال ۸۴ آقای احمدی نژاد اصلا در منوی نظام جمهوری اسلامی نبود و آنها بر روی آقای قالیباف کار می کردند اما وقتی تصمیم گیران مشاهده کردند حضور آقای احمدی نژاد باعث افزایش مشارکت بود ایشان را تایید کردند که در نهایت رقابت نهایی بین آقای احمدی نژاد و آقای هاشمی رفسنجانی شکل گرفت.
وی ادامه داد: خیلی روشن است که اولویت نظام در انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری که برد بین المللی دارد و نشان دهنده مشروعیت است، مشارکت حداکثری است.
شبیه‌ترین کاندیدایِ انتخابات ۱۴۰۰ به احمدی نژاد زیر میز می‌زند؟
اسمش با صدا و سیما پیوند خورده؛ کافی است نامی از عزت‌الله ضرغامی به میان بیاید تا ناخودآگاه ذهن به سمت ساختمان جام جم و مدیریت ۱۰ ساله او که همزمان با ۸ سال سکانداری محمود احمدی‌نژاد بود، متمایل شود. البته ضرغامی این روزها به گونه‌ای در دنیای مجازی ظاهر شده است که هر بار با مواضع او رو به رو می‌شویم از خودمان می‌پرسیم آیا ده سال تصدی او بر صدا و سیما خواب‌زدگی ما بوده است؟!
خبرآنلاین می‌نویسد: ضرغامی خرداد سال ۱۳۸۳ یعنی یکسال پیش از آنکه محمود احمدی‌نژاد سکان ریاست صدا و سیما را به عهده گرفت و تا ۱۷ آبان ۹۳ دوران پر حاشیه‌ای را در تاریخ ساختمان شیشه‌ای خیابان جام جم به یادگار گذاشت. البته «سرتیپ دوم ضرغامی» که این روزها از چایی خوردن با اصلاح‌طلبان عکس منتشر می‌کند و در فضای مجازی صحبت‌های روشنفکرانه منتشر می‌کند در دوران ریاستش به هیچ کدام از این صحبت‌ها اعتقادی نداشت. در همان دوران بود که تمدید ریاست جمهوری هم‌قطارش در دهمین انتخابات مهم‌تر از رعایت بی‌طرفی و اصل مردمی بودن صدا و سیما داشت برای همین در مناظرات انتخاباتی که از سال ۸۸ کلید خورد ۲۰ دقیقه وقت اضافه برای محمود احمدی‌نژاد لحاظ کرد و در همان مناظره‌ها وقتی کاندیدای همفکرش انگشت اتهام را به سمت شخصیت‌هایی مانند هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق نوری گرفت و مطالبی را مقابل چشمان میلیون‌ها بیننده به زبان آورد با لبخندی که «نه خانی آمده و نه خانی رفته است» از کنار موضوع رد شد و هیچگاه فرصتی برای دفاع به آنها داده نشد که نشد.
عزت الله ضرغامی برای اولین بار نیست که عزم رسیدن به خیابان پاستور را کرده است او چهار سال پیش در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هم پا در راه وزارت کشور گذاشت و برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد اما مهر رد صلاحیت شامل حالش شد و مجبور شد دور رقابت را با دستان خالی ترک کند. البته دلخوری‌های ضرغامی از یاران و همقطارانش وقتی با بی‌اعتنایی آنها مواجه شد بیشتر شد و از همان روز بود که تیغ تند انتقاداتش را شامل حال جریان اصولگرا هم کرد و حتی کار به زدن زیر میز هم رسید.
«در نظام مدیریت کشور، «راز بقا» در سکوت و همراهی است. «راز رشد» در تئوریزه‌کردن منویات اصحاب قدرت و «راز حذف» در مشاوره صادقانه و کارشناسانه! دولت آینده باید زیر میز این بازی بزند»؛ این جمله‌ای است که چند هفته پیش ضرغامی آن را در حساب کاربری‌اش در توئیتر به اشتراک گذاشت و هرچند برخی آن را انتقاد و مخالفت با دولت تعبیر کردند اما به نظر می‌رسد این چاقوی دو لبه اشاره‌ای هم به ائتلاف اصولگرایان دارد. البته این اولی بار نیست که ضرغامی صراحتا از اصولگرایان و معاملات بین خودشان گلایه می‌کند او یک بار دیگر هم در مراسم روز دانشجوی ۱۶ آذر انتخابات ۱۴۰۰ را پایان عمر پدر خوانده‌ها دانست.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر بهداشت: ثابت می‌کنیم واکسن ایرانی ارجح است پیمان مولوی مالیات بر تراکنش‌های بانکی یا تشویق به اقتصاد غیر رسمی؟ تقاضای خرید به شدت کاهش یافته است مردم قدرت خرید لوازم خانگی ایرانی را هم ندارند اختلافات بر سر متناسب‌سازی مستمری‌ها در تامین اجتماعی هنوز ادامه دارد دعوای ۴۰۰ هزار تومانی مدیریت بحران مقصران حادثه در ارتفاعات شمال تهران را معرفی کند نجات؛ چالش مهم تهران در بحران مناسباتی که به زنجیر ترامپ متصل است فرود در روابط عربستان و آمریکا ؟ حاشیه های حضور قالیباف، ضرغامی و احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ بررسی شد سودای پاستور این سه نفر حسن روحانی: تصویب لایحه بودجه نشانه عزم و اراده برای حل معضلات مردم است رئیس تشخیص مصلحت نظام: موضوع fatf پیچیده است و جوسازی ها اثری ندارد ممنوعیت‌های سفر تغییر کرده است؟ ظریف در چهارمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران: ایران همواره کنشگری فعال در طول تاریخ بوده است مخبر در بازدید از شهرک دارویی شفا‌فارمد خبر داد