ایران در پله هفتم بالاترین تورم‌ها

گروه اقتصادی-محمدرضا حقی: سال 2020 میلادی با دست و پنجه کردن مشکلات ناشی از شیوع جهانی ویروس کووید 19 به پایان رسید و همه کشورهای جهان را با اثرات سوء اقتصادی و معیشتی حاصل از این بیماری تنها گذاشت.طبق آخرین گزارشهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول پاندمی شدن ویروس کرونا در جهان به کاهش رشد اقتصادی کشورها دامن زده است و این افول توان اقتصادی کشورها در کشورهای آسیب پذیر و توسعه نیافته بیشتر از سایر کشورهای توسعه یافته بوده است.البته طبق پیش بینی‌ها توسط نهادهای بین‌اللملی اقتصادی وضعیت اقتصادی کشورها با کاهش شیوع کرونا در دنیا بهبود خواهد یافت و سال 2021 رونق به اقتصاد کشورها بر خواهد گشت.به گزارش مردم‌سالاری، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی امسال ایران به منفی ۴.۵ درصد برسد که بخش بزرگی از این رشد منفی متاثر از عملکرد بد بخش نفتی است. با این حال این رشد منفی از نرخ‌های پیش بینی شده برای بسیاری از کشورهای منطقه و جهان کمتر است.از سوی دیگر این بانک رشد اقتصادی امسال آمریکا را منفی ۶.۱ درصد پیش بینی کرده که ۰.۹ درصد کمتر از متوسط رشد اقتصادی جهانی خواهد بود. با این حال سال اینده این رشد مجددا مثبت شد و به چهار درصد افزایش پیدا خواهد کرد. سال گذشته اقتصاد آمریکا ۲.۳ درصد رشد کرده بود.
آخرین بار چنین رشد منفی بزرگی در سال ۱۹۴۶ پس از پایان جنگ جهانی دوم رقم خورده بود که رشد اقتصادی آمریکا به منفی ۱۱.۶ درصد رسید. در سال ۲۰۰۹ اقتصاد آمریکا برای آخرین بار و به میزان ۲.۵ درصد کوچک شد اما پس از آن ۱۰ سال متوالی رشد مثبت اقتصادی را  ثبت کرد. خبرگزاری قطری الجزیره در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ پرداخت و نوشت: در ماه فوریه و پس از تایید نخستین موارد ابتلا به کووید-۱۹، ایران شروع به بستن مرزهای زمینی و هوایی خود کرد که این اقدام منجر به افزایش قیمت اقلام وارداتی شد. در ماه مارس (اسفند- فروردین) که دولت ایران دستور اعمال محدودیت‌های رفت و آمدی را با هدف کاستن از سرعت شیوع بیماری داد، فعالیت کسب و کارها در ایران دشوارتر و بودجه خانوارها نیز محدودتر شد.الجزیره در ادامه با خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌ها گفت: کارزار موسوم به فشار حداکثری با آسیب جدی به اقتصاد ایران اجرایی شد و یکی از نمودهای بارز این فشار در بازار ارز پدیدار شد.الجزیره در گزارشی از کرونا و فشار حداکثری دولت ترامپ به عنوان اصلی ترین دلایل دشواری‌های پیش آمده برای کسب و کارهای ایرانی نام برد.در این گزارش آمده است،ایران اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در خاورمیانه محسوب می شود و بیش از ۱.۱ میلیون مبتلا و ۵۲ هزار کشته از پیامدهای کرونا بوده است. در ابتدای همه گیری کرونا دولت روحانی اعلام کرد به حدود سه میلیون کسب و کار که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند کمک‌های مالی در قالب وام پرداخت خواهد کرد و طبق آخرین داده‌های در دسترس، دولت تا پایان ماه نوامبر حدود ۲۹۲ میلیون دلار وام در اختیار کسب و کارهای ایرانی قرار داده و تخمین زده شده است تا پیش از پایان همه گیری کرونا این رقم به ۴۶۴ میلیون دلار افزایش پیدا کند. تقریبا به ازای هر شاغل که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است دولت ۶۴۰ دلار وام پرداخت کرده است.  
ایران در میانه لیست 14 کشور
 دارای بالاترین نرخ تورم


اگرچه بر اساس آخرین آمار رسمی کشور ، نرخ تورم ایران حدود 45 درصد اعلام شده است اما  به گفته استیو‌هانکه، استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان‌هاپکینز در بالتیمور آمریکا نرخ تورم سالیانه ایران حدود 99درصد است.در رابطه با وقایع اخیر، استیو‌هانکه- استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان‌هاپکینز در بالتیمور آمریکا و یکی از متخصصان مطرح جهانی در حوزه هیات‌های ارزی (نهادی که وظیفه حفظ برابری ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها را بر عهده دارد) اظهار کرد: اندازه گیری من از تورم ایران تا تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰ حاکی از آن است که تورم سالانه به ۹۹ درصد رسیده است. در کشورهایی نظیر ایران نمی توان پیش بینی دقیقی از روند تورم داشت.‌هانکه در فایلی که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، کشورهای زیر را به عنوان کشورهای با تورم بالا عنوان کرده است. ( برای مقایسه بهتر، آخرین نرخ تورم اعلامی توسط نهادهای رسمی کشورهای مربوطه نیز آورده شده است).
بر اساس این گزارش،کشور ونزوئلا با حدود ۱۹۵۲ درصد تورم در صدر لیست کشورهای با تورم بالا قرار گرفته است.همچنین در این لیست کشور زیمباوه با تورم 393درصدی،لبنان با تورم 270درصدی،سوریه با تورم 230 درصدی،سودان با تورم 200 درصدی و آرژانتین با تورم سالیانه 105 درصدی پیش از ایران مقامهای دوم تا ششم را به خود اختصاص داده اند.در این لیست نرخ تورم کشورمان ایران توسط‌هانکه تا ۲۶ دسامبر سال 2020حدود 99 درصد اندازه گیری شده و این درحالیست که آخرین نرخ تورم رسمی اعلام شده در دوره یکساله حدود 32 درصد بوده است.بنابر این گزارش،در لیست 14 کشور دارای بالاترین نرخ تورم کشورهای سودان،زامبیا،ترکمنستان،لیبی، برزیل ، نیجریه و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.همچنین این عضو اندیشکده کاتو در پاسخ به این سوال که ایا فکر می کند دولت آمریکا توانسته است تبعات کرونا بر روی اقتصاد را کاهش دهد نیز گفت: نه. آن‌ها به درستی نتوانستند تبعات اقتصادی قوانین و محدودیت‌های اعمالی را به حساب آورند. متخصصان دولت پیشنهادات سردرگم کننده ای را دادند و به ندرت کسی به مساله خسارت سنگین این قرنطینه‌ها و محدودیت‌ها بر روی اقتصاد آمریکا پرداخت.
وضعیت افزایش قیمت کالاهای خوراکی
گزارش رسمی مرکز آمار ایران نشان می دهد در ماه گذشته در گروه‌های خوراکی افزایش قیمت تا بیش از ۶۰ در صد هم ثبت شده است.بنابر این گزارش،اخیرا مرکز آمار ایران طی گزارشی اعلام کرد در آذر ماه ١٣٩٩، نرخ تورم افزایشی بوده و تورم سالانه به به ۳۰.۵ درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه ۴۴.۸ و تورم ماهانه با کاهش ۱.۲ درصدی به دو درصد رسیده بود.این در حالی است که بررسی تازه ترین گزارش از تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری نشان می دهد که در  گروه «نان و غلات»، برنج ایرانی درجه یک و رشته آش با ۴.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. این در حالی است که بررسی تازه ترین گزارش از تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری نشان می دهد که در  گروه «نان و غلات»، برنج ایرانی درجه یک و رشته آش با ۴.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.در گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌«، مرغ ماشینی با۱۲.۷ درصد، ماهی قزل آلا با ٧.٥ درصد، کنسرو ماهی تن با ٥.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. 
پیش‌بینی روند تورم در سال‌جاری
با توجه به اینکه بانک مرکزی کاهش تورم در بازارها را مطرح کرده است، یک تحلیلگر اقتصادی ضمن تایید کاهش انتظارت تورمی، معتقد است که تا پایان سال جاری روند کاهشی تورم در بازارهای مختلف اقتصادی ادامه خواهد داشت.پیش از این رئیس کل بانک مرکزی از کاهش انتظارت تورمی خبر داده و معتقد بود که با تغییر قابل ملاحظه در انتظارات تورمی، امید می‌رود که با این اقدامات، التهابات و نااطمینانی‌های تورمی کاهش بیابد.
به تازگی در این زمینه نیز، بانک مرکزی اعلام کرد که آذرماه نقطه عطفی در روندهای قیمتی بود به‌گونه‌ای که نه تنها تورم نقطه به نقطه پس از هشت ماه کاهش یافت، بلکه بازارهای دارایی ثبات و کاهش قیمت را تجربه کردند.همچنین، آمار بانک مرکزی حکایت از افت قیمت مسکن تهران در آذرماه دارد؛ امری که سال‌ها بود در این ماه رخ نداده بود.صادق الحسینی - کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد که انتظارت تورمی در نیمه دوم سال جاری کم شود، گفت: حباب‌هایی که در بازارهای دارایی از جمله مسکن، خودرو، بورس، طلا و ارز ایجاد شده بود، تخلیه شد. 
بعد از انتخابات آمریکا پیش بینی می‌شد که بایدن رای بیاورد و بعد از انتخاب آن، بسیاری از فشارها از ایران برداشته شد و بیش از این نیز برداشته خواهد شد که بازارها در حال حاضر به این امر واکنش کاهشی نشان داده‌اند.وی افزود: بازار خودرو خارجی و داخلی به ترتیب بیش از ۳۰ و ۱۰ درصد تخلیه حباب داشته و بازار مسکن در مناطق شمالی شهرهای بزرگ بیش از ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. همچنین، بازار ارز از ۳۱ به ۲۵ هزار تومان رسید و به نزدیک ۲۰ هزار تومان نیز می‌رسد. بازار سرمایه نیز تخلیه حباب داشته است؛ به گونه‌ای تقریبا ۴۰ درصد از حباب‌های این بازار از بین رفته است.این کارشناس با بیان اینکه این روند تا پایان سال ادامه دارد، ادامه داد: با کاهش نرخ ارز که پیش بینی می‌شود رخ دهد، انتظارات تورمی، تورم کالاهای وارداتی کاهش پیدا خواهد کرد که این موارد موجب می‌شود تا در برخی از ماه‌های پیش رو تورم منفی هم تجربه کنیم.