اتفاق نظر داریم

جلسه سران سه قوه با محوریت تحریم‌ها واکسن کرونا و بودجه 1400 برگزار شد اتفاق نظر داریم شرق: رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه در حالی روز گذشته میهمان رئیس مجلس در بهارستان بودند که مهم‌ترین مسئله این روزهای کشور، بودجه 1400 است که از سوی دولت به مجلس ارائه شده و تا اینجای کار نمایندگان روی خوشی به آن نشان نداده‌اند. پس از پایان این نشست حسن روحانی گفت که بی‌اثرکردن تحریم‌ها و شکستن آن، لایحه بودجه 1400 و واکسن کرونا، سه محوری بود که سران قوا درباره آن گفت‌وگو کرده‌اند. او همچنین گفت که آنها در هر سه مورد اتفاق نظر داشته‌اند و نسبت به شیوه‌ها هم نظراتشان نزدیک به یکدیگر است.
تیم‌های اقتصادی دولت و مجلس درباره بودجه گفت‌وگو می‌کنند
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور گفت: «در این روزهای پایانی سال 2020 به مردم عزیز ایران می‌گویم که دو تا 20، در سالی که تمام می‌شود ملت ما کسب کرده است. البته دولت نتوانسته نمره 20 بیاورد ولی ملت ما هم در مقاومت و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضدبشری و ضدانسانی آمریکا و هم در برابر ویروس کرونا نمره 20 کسب کرده است و بحمدالله مردم با ایستادگی، هماهنگی و با اجرای پروتکل‌‌های بهداشتی، موفقیت‌های بزرگی را به دست آوردند».
روحانی با اشاره به موضوع بی‌اثرکردن تحریم‌ها به‌عنوان یکی از محورهای گفت‌وگوهای سران قوا، عنوان کرد: «همان‌طوری که رهبری معظم فرمودند اولین کار ما باید بی‌اثر‌کردن تحریم‌های غیرانسانی و غیربشری باشد که در این زمینه گفت‌وگو‌های خوبی داشتیم و در مورد شیوه‌ها و گام‌هایی که باید برداریم، نظرات مشابه است و اتفاق نظر داریم».


او افزود: «در مورد لایحه بودجه سال 1400 که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده نیز در مورد اینکه مجلس و دولت در چه مواردی می‌توانند همکاری کنند و اصلاحات احتمالی که می‌توانند در لایحه انجام دهند بحث کردیم و بنا شد تیم‌های اقتصادی دولت و مجلس در این زمینه بحث و گفت‌وگو کنند».
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به موضوع واکسن کرونا به عنوان سومین موضوع مطرح‌شده در جلسه سران قوا، گفت: «متأسفانه درمورد واکسن کرونا دوقطبی و بحث‌هایی در جامعه وجود دارد که سازنده، درست و مفید نیست. ما از چند طریق به‌ دنبال تهیه واکسن کرونا هستیم، مسیر اول تولید واکسن داخلی است که در این رابطه دو مؤسسه بزرگ و یک شرکت دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند و امیدواریم موفقیت کامل را به ‌دست آورند».
روحانی مسیر دوم را ساخت واکسن با همکاری یک کشور دیگر عنوان کرد و افزود: «در تلاش هستیم با همکاری یک کشور دیگر واکسن بسازیم».
او خرید واکسن از خارج را سومین اقدام دولت عنوان کرد و گفت: «برای خرید واکسن از سازمان بهداشت جهانی تحت چارچوب کوواکس اقدامات لازم انجام شده و در عین حال با یکی، دو کشور دیگر هم مذاکره برای خرید واکسن تولید آنها در حال انجام است و مردم مطمئن باشند که خرید واکسن خارجی با اطمینان کامل از کیفیت آن خواهد بود».
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدوارم واکسن داخلی هم همه مراحل تولید را طی کرده و با اطمینان کامل در دسترس مردم قرار گیرد، افزود: مردم مطمئن باشند که مسئولان کشور سلامت آنها را به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع مورد توجه قرار می‌دهند. دولت در ماه‌های باقی‌مانده تا پایان فعالیت خود، سلامت مردم، شکستن تحریم‌ها و معیشت مردم را با جدیت و با همکاری قوای دیگر پیگیری خواهد کرد».
برای خرید یا تولید واکسن اعتبار لازم تأمین می‌شود
رئیس مجلس هم به عنوان میزبان این نشست اولویت‌های کاری قوای سه‌گانه در سال آینده را تشریح و تأکید کرد: «بحث رفع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار دارد. مجلس تلاش می‌کند در هماهنگی با دولت بودجه‌ای را تنظیم کند که تورم‌زا نباشد و اولویت آن معیشت مردم، رسیدگی به محرومان و توجه جدی به بخش تولید باشد. موضوع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم در اولویت کار است و مبنای این کار برای رفع تحریم هم می‌تواند مؤثر باشد».
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف، افزود: «اکنون در ایام بودجه هستیم و دولت بودجه را تقدیم مجلس کرده است. بودجه سند مالی سالانه است ولی واقعیت این است که این سند مالی در واقع سند حکمرانی است که در سیاست‌های مالی هزینه و درآمد دولت را تعیین می‌کند و در سیاست پولی زندگی مردم را رقم می‌زند. بودجه برنامه سالانه‌ای است که در راستای برنامه پنج‌ساله عمل می‌کند، سعی ما این است که بودجه با هماهنگی دولت، وزارتخانه‌های اقتصادی و کارشناسان با همکاری و همفکری تهیه شود».
او با اشاره به نشست قبلی سران قوا در ریاست‌جمهوری بیان کرد: «در آن جلسه بر روی مباحث بودجه مفصل گفت‌وگو کردیم و روی مباحثی توافق و مقرر شد با وزرا و سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای ببندیم که کاهش تورم، معیشت، سلامت، رسیدگی به محرومان و مستضعفان و محرومیت‌زدایی در اولویت و مورد توجه باشد. همچنین به بحث مهم تولید تأکید شد و به دنبال آن هستیم صادرات را بر واردات غلبه دهیم تا تراز عملیاتی رشد کند. به دنبال روش‌هایی هستیم که ضمن حفظ سیاست‌ها، کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد چراکه هر چقدر کسری تراز عملیاتی بالا رود فشار بیشتری به مردم وارد خواهد شد».
قالیباف با اشاره به اینکه بحث بعدی جلسه مشترک سران قوا موضوع سلامت بوده است، تأکید کرد: اولویت ما تهیه واکسن و حمایت از آسیب‌دیدگان کروناست که می‌خواهیم در بودجه سال آینده این موارد را مد نظر قرار دهیم به طوری که اعتبار لازم برای خرید یا تولید واکسن در نظر گرفته شود. در این جلسه هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت و جمع‌بندی شد که بودجه‌ای با حداقل تورم، درآمد واقعی و پایدار برای پیشرفت و رشد اقتصادی سال آینده داشته باشیم».
همکاری دولت و مجلس در زمینه بودجه ۱۴۰۰
رئیس قوه قضائیه نیز در پایان این نشست گفت: «سخنانی که در جلسه مطرح شد نشان از این داشت که باید همکاری بین سه قوا در جهت اجرای منویات رهبری حکیم فرزانه انقلاب اسلامی باشد که حقیقتا راه را برای همه ما روشن کردند. امروز انسجام و وحدت قوا باید در جهت خواست مردم، اعتمادآفرینی و رضایت مردم و اجرای منویات رهبری باشد».
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی افزود: «یقین داریم که بودجه 1400 هم با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و تمامی آن مسائلی که در جلسه بیان شد، با همکاری و مساعدت‌ها، این مشکلات رفع خواهند شد».