محتوای اعلام نشده سفر اردکانیان

عراق بيش از 5 ميليون يورو به ايران ‌ بدهكار است محتوای اعلام نشده سفر اردکانیان  شرق: مقامات عراقي مدعي هستند كه ايران صادرات گاز را به دليل بدهي زياد اين كشور به ايران را محدود كرده و اين مسئله فشار بر دولت عراق را بيشتر مي‌كند. اردكانيان به‌زودي به عنوان رئيس هيئت مشترك اقتصادي عازم عراق خواهد شد و صديقه ببران، مدير‌كل روابط‌ عمومي وزارت نيرو، مفاد سفر او را محرمانه توصيف مي‌كند. اما سيدحميد حسيني، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، مي‌گويد اگر قصد ايران ورود فشار به عراق بود، صدور گاز را در تابستان متوقف مي‌كرد. او با اشاره به سرماي بي‌سابقه در كشور، كاهش افت فشار ناشي از مصرف را عامل كاهش صادرات گاز به عراق مي‌داند. به گفته حسيني، ايران دست‌كم پنج ميليارد يورو از عراق طلب دارد كه 400 ميليون يوروي آن را وصول كرده و به تدريج پول گاز در حال تبديل‌شدن به مواد غذايي براي ايران است. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق به رویترز می‌گوید: درحالی‌که تا دو هفته پیش ایران روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می‌کرد، اما حالا به خاطر عدم پرداخت پول گاز خریداری‌شده از سوی عراق، این میزان به یک‌دهم کاهش یافته است. ایران همچنین رسما به مقامات عراقی اعلام کرده که قصد دارد پنج میلیون مترمکعب روزانه کنونی را به سه میلیون مترمکعب کاهش دهد. ‌او اضافه می‌كند: به خاطر نبود گاز شش‌هزار‌و 550 مگاوات از ظرفیت تولید برق این کشور از دست رفته است.‌ بر اساس گزارش رویترز، كاهش صادرات گاز ایران به عراق می‌تواند فشار بیشتری به دولت مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر این كشور وارد کند.
‌وصول 400 میلیون یورو  از  مطالبات
سید‌حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، در گفت‌وگو با «شرق» درباره حجم مطالبات ایران از عراق بیان می‌كند: همتی، رئیس كل بانك مركزی، اعلام كرده است بیش از پنج میلیارد یورو مطالبات داریم كه عمدتا مربوط به صادرات گاز و برق است. چون این معاملات مرتب در حال انجام است و كم و زیاد می‌شود، رقم دقیق را نمی‌توان گفت. ‌او ادامه می‌دهد: عراق در سفر قبل اردكانیان، مسئول كمیسیون اقتصادی مشترك بین دو كشور، حدود 
400 میلیون دلار از مطالباتش را پرداخت كرد. این مطالبات عمدتا به پروژه‌های شركت مپنا پرداخت شد. در حال حاضر هم شروع به خرید موادغذایی از محل منابع ایران به عراق كرده‌اند و اولین محموله‌ها به‌زودی وارد می‌شود. ‌سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت می‌گوید: عراق اقداماتی را برای تسویه بدهی‌های خود انجام داده، اما كمی كند است. در حال‌ حاضر ما مواد غذایی مورد نیاز خود را از كشورهای مدنظرمان خریداری می‌كنیم و حواله پول، توسط كشور عراق انجام می‌شود. او اضافه می‌كند: از محل مطالبات گاز ایران در عراق، 700 هزار تن ذرت خریدیم.


‌كاهش صادرات گاز  طبیعی است
به اعتقاد حسینی، كاهش صدور گاز از ایران كاملا طبیعی است؛ زیرا خوراك نیروگاه‌های كشور هم كاهش یافته است.
او اضافه می‌كند: عمده مصرف انرژی عراق مربوط به فصل تابستان است؛ زیرا كولر گازی استفاده می‌كنند و مصرف برقشان افزایش می‌یابد. اگر می‌خواستیم به این كشور فشار بیاوریم، باید در تابستان اقدامی انجام می‌دادیم.‌سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت ادامه می‌دهد: امسال سرمای كم‌نظیری در تهران داشتیم؛ زیرا دما در جمعه گذشته در تهران به منفی شش درجه رسید كه دمایی بی‌سابقه بود و قطعا مصرف گاز داخل به 660 میلیون مترمكعب رسیده است. مجبور شدند گاز نیروگاه‌ها را قطع كنند و آنها نیز مازوت مصرف می‌كنند. برخی صنایع از سوخت‌های دیگری استفاده می‌كنند؛ بنابراین به نظر می‌آید علت اصلی افت صادرات، كاهش فشار گاز لوله اصلی باشد. ‌او تأكید می‌كند: البته این شرایط بهانه خوبی شد كه فشاری بیاید و در عراقی‌ها تحركی ایجاد كنند؛ اگرچه شركت ملی گاز اعلام كرده سیاست ایران این نبوده است كه بخواهد از این ابزار استفاده كند.
‌درج شرط كاهش صادرات در  قراردادهای جدید
به گفته حسینی در برخی قراردادهای جدید صدور گاز، درج می‌شود كه ایران در سه‌ماهه زمستان ممكن است نتواند گاز صادر كند.‌ او می‌گوید: نمی‌دانم در قرارداد جدید عراقی‌ها این مسئله قید شده است یا نه. عراقی‌ها اعلام كرده‌اند كه تولید برقشان شش‌هزارو 100 مگاوات كاهش پیدا كرده است.‌ سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت عنوان می‌كند: نیروگاه‌های بغداد مخصوصا نیروگاه صدر با گاز ایران كار می‌كرد كه به ‌دلیل افت صادرات، دچار خاموشی شده است. ‌او ادامه می‌دهد: اردكانیان برای اجلاس مشترك دو كشور به عراق سفر خواهد كرد و تشكیل این اجلاس، بسیاری از مسائل مشترك بین دو كشور را حل خواهد كرد.‌ او می‌گوید: كمیسیون مشترك ایران و عراق شش سال است كه تشكیل نشده و با پذیرش مسئولیت كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و عراق توسط وزارت نیرو، این كمیسیون به‌زودی تشكیل خواهد شد. صدیقه ببران، مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو، درخواست خبرنگار «شرق» برای دریافت اطلاعات درباره مفاد سفر اردکانیان به عراق را با یک کلمه «محرمانه» پاسخ می‌دهد.