پیام ایران به آمریکا و عراق دنبال تنش نیستیم

رسانه‌ها سفر غیر منتظره یک هیئتی عراقی به تهران خبر دادند. سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که سفر یک مقام ارشد عراقی به ایران به دعوت تهران انجام شده است.
به گزارش فرارو، سعید خطیب زاده دراین‌باره در نشست خبری خود گفت: مشاور نخست وزیر عراق به تهران سفر کرده است. این سفر به دعوت ایران صورت گرفته است و در جریان این سفر مقامات دو کشور ایران و عراق در مورد موضوعات مختلف در حوزه روابط دو کشور و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و رایزنی می کند و آخرین تحولات را مورد بررسی قرار می دهند.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: انجام اینگونه رفت و آمدها و سفرها بین ایران و عراق امری کاملا عادی و مرسوم است.
روز گذشته وبگاه میدل ایست نیوز اعلام کرد که «ابوجهاد الهاشمی» در صدر هیئتی به تهران سفر کرده است. این سفر غیر منتظره توصیف شد و گفته شد هاشمی حامل پیام الکاظمی نخست وزیر عراق به مقامات ایران است.


این سفر پس از تنش های اخیر در عراق صورت گرفته است. حمله راکتی هفته گذشته به سفارت آمریکا در بغداد با واکنش آمریکا روبه‌رو شده است. آمریکا مدعی است که ایران در این حمله نقش داشته است اما وزارت خارجه این ادعا را رد کرده است. حالا نخست وزیر عراق به دنبال کنترل وضعیت است. ساعتی پس از انتشار خبر سفر هیات عراقی باشگاه خبرنگاران به نقل از منابع عراقی نوشت: ایرانی‌ها به هیئت عراقی ابلاغ کردند که قصد تنش‌زایی در منطقه را ندارند. بغداد، تهران را به تنش با خود به‌دنبال حملات موشکی اخیر به منطقه سبز متهم نمی‌کند.
واکنش ایران به پیام مقتدی صدر
همچنین چند روز پیش مقتدی صدر رهبر جریان صدر در پیامی توئیتری نوشت: عراق عزیز قربانی درگیری‌های آمریکایی-ایرانی شده و به گونه‌ای آسیب دیده که نمی توان درمورد آن سکوت کرد.
مقتدی صدر در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: «از جمهوری اسلامی ایران -همسایه عزیز- تقاضا دارم که عراق را از درگیری های خود دور نگه دارد. اگر جایگاه و استقلال عراق و دولت آن را حفظ کند ما نیاز به هنگام سختی پشت ایران را خالی نخواهیم کرد.»
امروز سخنگوی وزارت خارجه درباره پیام مقتدی صدر گفت: «ایران همواره سیاست حسن همجواری را در پیش گرفته است و در هیچ مقطعی حاضر نشده است که اختلافاتش را در منطقه دیگری حل کند و به منطقه دیگری بکشاند ولی متاسفانه برعکس آن صادق نیست و آمریکا با اقدامات سرکشانه و شیطنت آمیز خود کشورهای مجاور ما را به پایگاه های ناامنی علیه ایران تبدیل کرده است. ما به کشورهای همسایه خود در این زمینه اعلام کرده‌ایم که به مسئولیت حاکمیتی خود در برابر این سرکشی‌ها و اقدامات شیطنت آمیز آمریکا عمل کند. ما در چارچوب یک دولت مسئول و در راستای قوانین بین الملل در دفاع از خود و منافع ملی‌مان هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهیم.»
پیام ایران
سعید خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حمله راکتی صورت گرفته به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و اظهارات وزیر خارجه و رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران در ارتباط با این حملات گفت: همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده بودیم از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی امر مردودی است. متاسفانه در گذشته اماکن دیپلماتیک ایران در عراق مورد حمله قرار گرفته است. این حملات مردود است.
او ادامه داد: اظهارات رئیس جمهوری آمریکا و وزیر خارجه این کشور نیز در ارتباط با ایران محکوم و مردود است و همانطور که پیش از این گفتیم نوع و محتوای این بیانیه‌ها و توئیت‌ها و همچنین زمان آن مشکوک و شیطنت آمیز است.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پیام ما روشن است و ما این پیام را از طرق مختلف منتقل کرده ایم، گفت: «ما به دنبال تنش نیستیم ولی از منافع و امنیت ملی ایران دفاع می کنیم و این خط قرمز ماست. پیام ها از طرف مختلف منتقل شده است که مسئولیت عواقب هرگونه شیطنت و اقدام تحریک آمیزی در منطقه بر عهده آمریکا و کسانی است که این توطئه ها را انجام می دهند.»
سایر اخبار این روزنامه