تماس آیت‌الله رئیسی با همتای عراقی و تأکید بر لزوم تعقیب قضایی قاتلان سردار سلیمانی

  سرویس سیاسی-آیت‌الله رئیسی، رئیس ‌قوه قضائیه دیروز در تماس تلفنی با «فائق زیدان» رئیس ‌شورای عالی قضائی عراق، ضمن تشکر از مراجع قضائی این کشور برای پیگیری مستمر پرونده ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و سایر همراهان آنها، امنیت ملی ایران و عراق را در هم تنیده و غیرقابل تفکیک خواند و عنوان کرد: ما امروز شاهد اراده جدی ایران و عراق برای مبارزه مشترک با عوامل تنش‌زا و امنیت‌زدا هستیم.
رئیس ‌قوه قضائیه اقدام تروریستی سال گذشته را با هدف متوقف کردن ایران و عراق در مسیر پیشرفت و توسعه دانست و با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم، اظهار کرد: امروز ما آمریکا را مصداق بارز تروریسم دولتی می‌دانیم.
آیت‌الله رئیسی اختلاط خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی را تضمین‌کننده پیوند راهبردی و ناگسستنی میان دو کشور ایران و عراق دانست و تصریح کرد: اجرای بدون تبعیض و بدون استثنا عدالت، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران درخصوص مجازات آمران، مباشران و قاتلان اقدام تروریستی سال گذشته در بغداد است.
رئیس‌ قوه قضائیه، آمریکا را دشمن مشترک ملت‌های ایران و عراق دانست و با تاکید بر اینکه همکاری ایران و عراق باید به پیگرد قانونی نسبت به کسانی که در جنایت بزرگ تروریستی سال گذشته نقش داشتند بیانجامد، عنوان کرد: اجرای مصوبه پارلمان عراق درخصوص خروج آمریکایی‌ها، تضمین‌کننده امنیت کشور عراق خواهد بود.


آیت‌الله رئیسی با تاکید بر این نکته که کشورهای منطقه توانایی تأمین امنیت بدون دخالت‌های بیگانگان را دارند، گفت: حضور آمریکا در منطقه جز ناامنی هیچ دستاوردی نداشته و عامل آشفتگی و اخلال در امنیت منطقه بوده است.
عزم عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی
همچنین در این تماس تلفنی «فائق زیدان» بر اجرای بدون تبعیض عدالت در پرونده ترور شهیدان سلیمانی، ابومهدی و سایر همراهان آنها تاکید کرد و با بیان اینکه اختلاط خون این شهیدان بر وحدت دو کشور ایران و عراق افزوده است، گفت: ما شاهد برگزاری مراسم سوگواری دو شهید در کشورهای عراق و ایران هستیم و می‌بینیم که عکس‌های دو شهید در این مراسم‌ها در کنار هم قرار داده می‌شود که این مسئله خود نشان دهنده وحدت و سرنوشت مشترک دو کشور است.
وی با تاکید بر لزوم اجرای عدالت درخصوص پرونده ترور فرماندهان مقاومت بدون هیچ‌گونه تبعیض، ادامه داد: همچون شما معتقدیم مرتکبین، آمرین و افرادی که اطلاعات این جنایت را افشا کرده باشند باید مجازات شوند و این مسئله در قانون کشور عراق وجود دارد. در عین حال، هم اکنون دولت عراق به سمت عملی کردن مصوبه پارلمان درباره اخراج نیروهای آمریکایی در حال حرکت است.
رئیس ‌شورای عالی قضائی همچنین با ‌اشاره به ضرورت تأمین امنیت منطقه توسط کشورهای حاضر در آن، گفت: نیازی به حضور نیروهای بیگانه برای تأمین امنیت احساس نمی‌شود.
آیت‌الله نوری همدانی مطرح کرد؛
 شهید سلیمانی، شهید فاطمی بود
همچنین، آیت‌الله نوری همدانی طی پیامی به مناسبت بزرگداشت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و فرارسیدن ایام عزاداری فاطمیه تاکید کرد: باید در تعظیم این ایام بکوشیم زیرا حضرت فاطمه(س) سبب خلقت بود و او بود که نبوت و امامت را حفظ کرد و شهادت او بود که بشریت را تا قیامت به مظلومیت علی(ع) توجه داد و قبر بی‌نشان اوست که نشانه حرف‌های ناگفته اوست و مظلومیتش آن چنان بود که همسرش کنار قبرش نجوا می‌کند، اما شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی که بنده او را شهید فاطمی می‌دانم؛ او عاشق زهرای مرضیه بود و هیچگاه از یاد و خاطرش نمی‌رفت و همچنین مقید به اقامه عزای آن بانو بود و مکتبش و هدفش فاطمی بود و همواره همان مسیر دفاع از حق و حقیقت و ولایت را که از حضرت فاطمه الگو گرفته بود طی می‌کرد. در پیام مرجع تقلید شیعیان آمده است: آنچه موجب سعادت شهید سلیمانی بود، اخلاصش، ایمانش، استقامت و صبرش، جهاد و شجاعتش بود و سازش با انسان ظالم را محال می‌دانست و تواضع در مقابل مظلوم برایش افتخار بود و در دفاع از حق هیچ ملاحظه نمی‌کرد، کشور به کشور می‌رفت و حق را تبیین می‌کرد و هیچ شأن و منزلتی در راه حفظ دین و کیان اسلام ناب برای خودش قائل نبود و به راستی از فاطمه الگو گرفته بود و مزد کارش را با شهادت در ایام فاطمیه دریافت کرد.
آیت‌الله نوری همدانی تأکید کرد: همه باید تلاش کنند تا این کشور فاطمی و علوی و حسینی را حفظ و نگذارند دست‌های خیانت‌کار به این کشور دست‌اندازی کنند و مسئولان باید تلاش کنند این کشور فاطمی و علوی شود و خون شهید سلیمانی و هزاران شهید دیگر که تربیت‌یافتگان فرهنگ علوی هستند پایمال نشود و شهید سلیمانی دست داد تا اسلام ناب بماند، تا تشیع حفظ شود، تا فاطمیه و عاشورا و غدیر را از ما نگیرند، تا مردم در آسایش و امنیت زندگی کنند و کسی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی ما دست‌اندازی نکند و فرهنگ جهاد و شهادت زنده ماند و به صدا و ندای هر انسان مظلومی پاسخ مثبت داده شود و مرز جغرافیایی ملاک نشود.
وزیر ارشاد خبر داد؛
درج نام شهید سلیمانی در تقویم‌ها
 سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به ایرنا گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سالروز شهادت ایشان (۱۳ دی) در تقویم‌های رسمی کشور را تصویب کرده و نام این شهید از سال 1400 در تقویم رسمی کشور درج می‌شود.
نشان افتخاری فداکاری ارتش
به شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا شد
علاوه‌بر این، بر اساس گزارش مهر، نشان افتخاری فداکاری ارتش با تصویب شورای عالی نشان‌های ارتش به شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی تعلق گرفت.
نشان فداکاری بالاترین نشان داخلی ارتش است که در سال ۹۹ به پاس رشادت ۱۱۸۴ دانشجوی دانش‌آموخته شهید دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش به تصویب فرماندهی معظم کل قوا رسید که در واقع نماد ایثار و از خودگذشتگی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در راه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
این نشان به پاس ایثار و فداکاری سردار حاج قاسم سلیمانی، از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت افتخاری به ایشان تعلق گرفت.
پیش از این نیز نشان فداکاری به شهیدان گرانقدر، امیر سرلشکر «ولی‌الله فلاحی»، امیر سپهبد «سید محمدولی قرنی»، امیر سپهبد «علی صیاد شیرازی»، امیر سرلشکر «منصور ستاری» و امیر سرلشکر «سیدموسی نامجوی»، امیر سرلشکر «مسعود منفرد نیاکی»، امیر سرلشکر «حسن آبشناسان»، مرحوم امیر سرلشکر «محمد سلیمی» و مرحوم امیر سرلشکر «قاسمعلی ظهیرنژاد» اعطا شده است.
واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد
به نام «شهید سلیمانی» نام‌گذاری شد
خبر دیگر آنکه، روز گذشته در حاشیه برگزاری دوازدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، مجتمع دانشگاهی ولایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس ‌دانشگاه آزاد اسلامی به نام «سرباز ولایت، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» نامگذاری شد.
نمایشگاه عکس «فرمانده من» برگزار شد
همچنین معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با همکاری و مشارکت دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها همزمان با نخستین سالگرد شهادت سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اقدام به برگزاری نمایشگاه عکس با عنوان نمایشگاه «فرمانده من» کرد.
در این نمایشگاه گزیده‌ای از مسابقه عکس‌های تشییع باشکوه سردار شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» در معرض دید عموم به نمایش گذاشته شد.
«یک و بیست» ویژه برنامه سالگرد حاج قاسم در شبکه افق شد
گفتنی است ویژه برنامه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با عنوان «یک و بیست» از سه‌شنبه این هفته روی آنتن شبکه افق می‌رود.
این برنامه شامل روایت‌هایی از زندگی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است که با حضور اقشار مختلف مردم، هنرمندان، مستندسازان، مداحان و شاعران، همرزمان شهید و خانواده شهدا هر شب ساعت 18:30 روی آنتن می‌رود.
۵۰۰ ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی
مراکز استانی در رثای حاج قاسم
همچنین، ویژه برنامه‌های مختلفی با محوریت سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و نقش وی در گفتمان مقاومت از شبکه‌های استانی صداوسیما با مدت زمان ۵۱۷ ساعت روی آنتن می‌روند.
محسن رضایی: سردار سلیمانی جبهه مقاومت را متحول کرد
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در برنامه مردی بیرون از قاب با ‌اشاره به سالگرد شهادت سردار دل‌ها گفت: سردار سلیمانی به طور اساسی تحولی در جبهه مقاومت به وجود آورد. ظرفیت و قابلیت او نامحدود بود که تا آخرین لحظه عمرش آن را بالفعل می‌کرد و وسعت ظرفیت پیدا می‌کرد.
حداد عادل: سردار سلیمانی به یک «جهان‌مرد» تبدیل شد
غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در یادداشتی در رثای حاج قاسم نوشت: «سلیمانی به‌راستی «نابغه» بود. او در مکتب انقلاب رشد کرد و به یک «جهان‌مرد» تبدیل شد. مردی برخاسته از یک روستای دورافتاده که توانست باایمان و هوش و خرد خود توطئه‌های قدرت‌های بزرگ و اهریمنی را در جهان اسلام خنثی کند و ژنرال‌های پنج ستاره آمریکایی را از تدبیر و شجاعت خود به حیرت وادارد.»
صفار هرندی: تن دشمنان هنوز
از دست پرورده‌های سردار سلیمانی می‌لرزد
همچنین، محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت در آئین گرامیداشت حماسه ۹ دی در کرمان با بیان اینکه سردار سپهبد شهید سلیمانی این چهره شاخص مقاومت، فردی است که نظام بین‌الملل اسلامی و شیعی را به راه انداخت، تصریح کرد: دشمنان گمان می‌کنند که با ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی کار ایران اسلامی به اتمام رسیده ضمن اینکه مستکبران همچنان تنشان از دست پرورده‌های حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت می‌لرزد و هراس دارند؛ آمریکا امروز خودش را از همیشه کوچک‌تر می‌بیند و این حرف ترامپ است.