موهبت توسعه اینترنت

اینجا کلپورگان است، روستایی در دل سیستان و بلوچستان با سابقه چند هزار ساله در سفالگری، حالا به یمن ارتباطات پایدار
و پرسرعت ثابت و همراه و باجه پست و پست بانک، بیکاری وجود ندارد و سفالهایش نه تنها در ایران بلکه به همه دنیا عرضه می‌شود
آفتاب یزد - گروه شبکه: چندی پیش محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات طی یک لایو اینستاگرامی عنوان کرده بود که برای اتصال روستاهای سیستان و بلوچستان به شبکه مخابرات و اینترنت به این استان به مدت 10 روز سفر خواهد کرد. او گفته بود:« تصمیم گرفته‌ام برای اینکه اتصال روستاهای سیستان و بلوچستان که پروژه بزرگی است روی ریل بیفتد و کار خوب پیش برود در استان مستقر شوم. پس‌از بازگشت نیز یکی از معاونان وزارتخانه به‌طور دائم تا اتمام پروژه در استان مستقر خواهد بود. امیدوارم با یک برنامه عملیاتی بتوان کاری کرد که تا پایان اردیبهشت‌ماه کل محرومیت در حوزه ارتباطی استان سیستان و بلوچستان ازبین برود.» اکنون او در سیستان و بلوچستان است و راستای تحقق وعده خود گام‌هایی را بر می‌دارد. نکته اینجاست که هنوز مدت زمان کمی (4روز) از حضور آذری جهرمی در این استان می‌گذرد اما توانسته با اتصال اینترنت برخی روستاهای سیستان و بلوچستان به اشتغال مناطق محروم کمک به سزایی کند و رضایت آنها را به دست بیاورد.
> از برقراری اینترنت تا تجهیز روستاها به باجه پست‌بانک


از سوی دیگر آذری جهرمی در جریان سفر خود، از پست‌بانک استان سیستان و بلوچستان دیدن کرد و از مدیر پست‌بانک استان خواست که برنامه‌ای برای تجهیز تمام روستاهای با جمعیت ۱۵۰۰ نفر به باجه پست‌بانک یا دستگاه خودپرداز تدوین و ارائه کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: «برقراری اینترنت در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستان و بلوچستان تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.» به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری‌جهرمی افزود:« ۲۷ درصد روستاهای
بالای ۲۰ خانوار سیستان و بلوچستان دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند.»وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «۱۲۰۰روستای باقی مانده تا اردیبهشت سال آینده به اینترنت متصل می‌شوند و سرعت بخشیدن به این کار دلیل این سفر ۱۰ روزه به سیستان و بلوچستان بوده است.» وی بیان کرد: «این پراکندگی جمعیت سبب بالا رفتن توسعه زیرساخت‌ها شده و با توجه به اینکه اپراتورها حاضر به پرداخت این مبلغ نیستند، دولت هزینه توسعه زیرساخت‌های مخابراتی را پرداخت می‌کند.»
> دیگر سفالمان در دستمان نمی‌ماند
اما همانطور که عنوان شد اقداماتی که آذری جهرمی در راستای اتصال اینترنت در این استان انجام داده است توانسته تا حدودی معضل بیکاری را در روستاهای سیستان و بلوچستان بر طرف کند و از این بابت مردم این دیار خوشحال هستند. به تازگی ویدئویی از روستای کلپورگان در سیستان و بلوچستان که سابقه چند هزار ساله در سفالگری دارند در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد مردم آنجا از وجود اینترنت راضی هستند چرا که می‌توانند از این طریق کسب و کارشان را رونق ببخشند. یکی از اهالی کلپورگان در این ویدئو می‌گوید:«روستای سفالگری کلپورگان نزدیک به دو سال است که ثبت جهانی شده است اما از زمانی که به این روستا اینترنت آمد فروش سفالمان خیلی بهتر شده است چرا که اگر سفارشی داشته باشیم به راحتی می‌توانیم تصاویر سفالهایمان را در اختیار مشتریان قرار دهیم. به آینده امیدوار هستیم و با وجود اینترنت دیگر سفالهایمان روی دستمان نمی‌ماند.» یکی دیگر از اهالی می‌گوید:«الحمدلله به خاطر اینترنت چند خانوار از شهر دوباره به روستا بازگشته‌اند و اینجا کار می‌کنند» اما یکی از کاربران اهل سیستان و بلوچستان نیز در این مورد گفته است:« اینجا کلپورگان است، روستایی در دل سیستان وبلوچستان با سابقه چندهزارساله در سفالگری، حالا به یمن ارتباطات پایدار و پرسرعت ثابت و همراه و باجه پست و پست بانک، بیکاری وجود ندارد و سفالهایش نه تنها در ایران بلکه به همه دنیا عرضه می‌شود.»
> واکنش کاربران
اما به طور کلی حضور آذری جهرمی در سیستان و بلوچستان با واکنش مثبت کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.
یکی از کاربران در این باره گفته است:«به امید تحولی اساسی در استان سیستان و بلوچستان و تشکر از زحمات شما. ان‌شاءالله.... روستاهای دلگان و بخش جلگه فراموش نشه»
دیگری نوشت:« اینترنت که بردین اگه بتونید آب سالم آشامیدنی هم براشون ببرید خیلی خوب میشه شما که تو جمع مسئولان هستید صدای این بنده خدا هارو بهشون برسونید»
کاربران دیگر نوشته اند:«ان شاء الله نتایج خوبی حاصل شود وزیر جوان، ما به این سفر خوشبین هستیم »، «حاجی ان‌شاءلله که موفق باشی به بلوچستان خوش آمدی مطمئن باش این مشکلو حل کنی دعای کل بلوچستان بدرقه شما هستش و عاقبت بخیر میشی مطمئن باش»، «ممنونم به شهر ما اومدی ما مردمان ساده و بدون کلک هستیم.کارهای خوب به یادمون میمونه و تنها کاری که از دستمان برمیاد دعا خیر برای شما است».