فرصت واکسن کرونا برای مسئولان

تعدادی از کارشناسان در گفتگو با خبرنگار «آفتاب یزد» بر این امر تاکید داشتند که تزریق عادلانه واکسن فرصتی طلایی برای ترمیم اعتماد
بین دولت و اقشار مستضعف و کم درآمد جامعه است!
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: همه چیز از یک مطالبه عمومی شروع شد. درخواست تامین واکسن مورد نیاز مردم ایران پس از کشف آن توسط شرکت‌های صاحب نام دارویی در جهان در کنار تولید واکسن توسط متخصصین داخلی. در واقع پس از خسارات سنگین اجتماعی و به ویژه اقتصادی شیوع کرونا در کشورهای مختلف دنیا، حال کشف واکسن آن که اعلام خبر کارآیی آن توسط شرکت‌های داروسازی فایزر و مُدرنا و سپس دانشگاه آکسفورد در انگلستان در کمتر از یک هفته گذشته قیمت جهانی نفت را به بالاترین حد در ۸.۵ ماه گذشته رسانده و بورس‌های جهان را سبز پوش کرده است؛ قاعدتا تزریق فراگیر و زودهنگام آن می‌تواند ضمن کاهش استرس پیامدهای جانی عزیزان مردم موجب این پرسش شود که« آیا ایجاد امکان پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌تواند موجب بهبود سریع اقتصاد جهانی شود؟» کما اینکه قیمت جهانی نفت پایه برنت طی یک هفته گذشته از ۴۳ دلار تا ۴۶ دلار در جریان معاملات روز دوشنبه صعود کرده و اوج قیمتی بی‌سابقه‌ای را طی ۸.۵ ماه گذشته رقم زده است. همزمان با امیدواری حاکم بر بازار نفت، شاخص قیمت سهام ۵۰ شرکت برتر فعال در ۱۱ کشور عضو منطقه یورو به بالاترین حد از هفته پایانی فوریه گذشته تا کنون رسیده است.
علایمی که نشان از رفع سریع رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا در بازارهای مالی دارد. اگرچه در این وادی کارشناسان مسئولی مانند اکسل وبر، مدیرعامل بانک سرمایه‌گذاری یو‌بی‌اس(UBS) معتقد است که بازگشت به سطح تولید ناخالص داخلی قبل از وقوع بحران کرونا حداقل یک سال طول می‌کشد. آقای وبر همچنین تصریح می‌کند که رسیدن نرخ بیکاری و رشد اقتصادی به سطح پیش از شیوع بیماری کووید-۱۹ به یک تا دو سال زمان نیاز دارد و تبعات فقر و نابرابری حاصل از شیوع جهانی ویروس کرونا تا مدت‌ها بر دوش اقتصاد جهانی سنگینی خواهد کرد.


> کمک ۹ تریلیون دلاری واکسن کرونا به اقتصاد جهانی
البته در وصف اهمیت خرید و تزریق فراگیر واکسن به اقشار هدف و خارج کردن این بیماری از وضعیت اپیدمی می‌تواند منجر به تحولی بزرگ در اقتصاد جهان شود، کما اینکه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است پیشرفت دارویی در ریشه کنی کرونا می‌تواند تا ۹ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه کند.
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: کرونا اولویت اصلی اقتصاد جهان است و اولویت حال حاضر باید بازگرداندن اقتصاد به ریل رشد و تقویت بنیان‌های اقتصادی قرن ۲۱ باشد. این نهاد با اشاره به اوج‌گیری مجدد شمار مبتلایان در جهان اعلام کرده است تا زمانی که همه‌گیری در همه جا شکست داده نشود، رشد اقتصادی در هیچ جا به دست نخواهد آمد. وضعیت فعلی نشان می‌دهد که وضعیت دشوار و غیر مطمئن است. به بیان دیگر صندوق بین‌المللی پول که پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی امسال جهان به طور متوسط منفی ۴.۴ درصد خواهد بود در سال آینده به ۵.۲ درصد افزایش خواهد یافت. به گفته این نهاد، رسیدن به یک راهکار دارویی در ریشه کنی کرونا می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ میزان تولید ناخالص داخلی جهان را حدود ۹ تریلیون دلار افزایش دهد. این نهاد با هشدار نسبت به خطر لغو سیاست‌های مالی حمایتی فعلی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی از ضرورت تداوم رویکرد حمایتی سخن گفته و افزوده است: اگر هر کشور کار خودش را در مقابله با کرونا انجام دهد، مخارج کرونا حدود دو سوم افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به این مهم و مطالبه مردم در فضای مجازی و رسانه‌ای که مخاطبان رسانه‌ها نظیر با رسانه‌های طرف مطالعه خود در میان می‌گذارند و این امر در تماس آنها با روزنامه آفتاب یزد نیز به شکل کم سابقه‌ای در تماس‌های مردمی و تلفنی با همکاران واحد دریافت پیامهای مردمی در میان گذاشته شده است؛ اهمیت خارق‌العاده برای مدیرانی که مردم مداری را در شعارهای خود لفظ قلم کرده‌اند ایجاد کرده است. تا جایی که مسئولان با امکان تولید واکسن در داخل ایران اما حریف مطالبات گسترده نیستند و با تولید واکسن مناسب اما به طور قطع با توجه به امکان محدود این تولید پاسخگوی کامل نیست و حق انتخاب نیز برای مردم نیز امکان داشته باشد. در این وادی البته مباحث متعددی مطرح شده و می‌شود که با وجود خبرهای متفاوت حاکی از مصمم شدن دولت برای اجابت خواسته عمومی از بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به سلامت آنهاست.
اما در این میان روز گذشته برخی منابع روزنامه «آفتاب یزد» از تهیه واکسن کرونا خارجی با برخی وجوه آزاد شده در کره‌جنوبی خبر دادند؛ اما از آنجا که ایران به شدت بابت عدم واریز 8 میلیارد دلار طلبش گلایه‌مند است بتوان از بخش اندکی از منابع هنگفتی بلاک شده در این کشور که از بدهی نفتی به ایران است با مجوز آزاد شود تا ایران با مکانیسمی که موجب مخدوش شدن فرایند وضع شده تحریم‌ها نیز نگردد، برای خرید واکسن هزینه کند.
در واقع البته این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته برای تهیه نیازهایش در راه مبارزه با کرونا بسیار سراغ کره‌جنوبی رفته‌ است. خرید رپیدتست، تست پی‌سی‌آر، ماسک و لباس‌های پروتکت، الگوبرداری از شیوه غربالگری و بیماریابی کره‌جنوبی و قرنطینه بیماران خفیف از جمله این موارد بوده است. در واقع با وجود طلب ایران از کره جنوبی دست بر قضا، این کشور در ماجرای کرونا، عملکرد شگفت‌آوری داشته است و ایران هم از این فرصت برای برطرف کردن نیازهایش استفاده می‌کند. هرچند اعدادی که برای کرونا از طرف کره‌جنوبی برای ایران خرج می‌شود، به نیم میلیارد دلار هم نمی‌رسد. اما تامین این نیاز از سوی کره‌جنوبی از سویی می‌تواند موجب خرسندی بیشتر دولت و همچنین کاستن از حجم انتقادات فراوان افکار عمومی علیه آنچه بی‌مبالاتی یا مماشات دولت در قبال سلامت و همچنین پیامدهای اقتصادی تداوم حضور کرونا در ایران بر خلاف کشورهایی که یا برای واکسینه کردن دست به کار شده‌اند و یا به زودی آغاز می‌کنند خواهد شد. البته پیش از این عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز از واهمه بلوکه شدن پول آزاد شده ایران از کره جنوبی حرف زده بود. مهمترین ترس ایران خرید واکسن کرونا از شرکت‌های آمریکایی است؛ فایزر و مُدرنا تنها شرکت‌های غربی هستند که تزریق عمومی واکسن کرونا را شروع کرده‌اند و هر روز هم خبرهای شروع تزریق واکسن کرونای این 2 شرکت منتشر می‌شود. هرچند که کشورهای خاورمیانه و همسایه ایران، اولویت تزریق واکسن را بر نوع چینی آن گذاشته‌اند؛ ترکیه پیشقراول استفاده از واکسن چینی کروناست و تاکنون ۵۰ میلیون دوز از واکسن سینوواک چین را خریده است و به زودی تزریق عمومی را شروع می‌کند. امارات، بحرین، عربستان و عمان هم در همین راه هستند. حال با این شرایط و فارغ از 150 هزار دوز واکسن اهدایی «فایزر» به مردم ایران باید دید تعامل کره‌جنوبی، در زمینه انسانی تامین بخشی از واکسن‌های مورد نیاز وارداتی در کنار واکسن‌های در دست تولید و عرضه ایرانی و همچنین چینی به چه سرانجامی خواهد رسید!؟ اگرچه تعدادی از کارشناسان در گفتگو با خبرنگاران گروه اقتصادی «آفتاب‌یزد» بر این امر تاکید داشتند که در صورت تزریق واکسن مضاف بر کادر درمان و اقشار آسیب‌پذیر، فرصتی طلایی برای ترمیم اعتماد بین دولت و اقشار مستضعف و کم‌درآمد جامعه که حتی دلواپس همین محدود واکسن‌های اهدایی «فایزر» برای اقشار خاص و دارای ارتباطات خاص قلمداد می‌کنند، فراهم خواهد شد! به بیان دیگر مردم مستضعف از حاکمان انتظار ندارند که واکسن‌های با ضریب اطمینان بالاتر نظیر فایزر صرف واکسینه شدن مسئولان و سرمایه‌داران کشور شود و آنها در معرض واکسینه واکسن‌های تولید داخلی قرار داشته باشند!
در واقع به تعبیر برخی صاحبنظران نیز پس از یک سال و اندی درد استرس ابتلا به کووید 19 و از دست رفتن عزیزان برخی قربانیان این ویروس منحوس در اسفند 98 و درازای سال 1399 شاید واکسیناسیون مردمی و مسئولانه دولت و همچنین همکاری دولت مستقر و در حال استقرار آمریکا بتواند این دو کشور را پیش از بازگشت جو بایدن به برجام، وارد فاز دیپلماسی واکسن کرونا بین دو کشور در سال 1400 نیز بکند! اگرچه در صورت تزریق واکسن دو شرکت آمریکایی به مردم مستضعف ایران این دیپلماسی دوسویه خواهد بود.
آغاز تزریق آزمایشی واکسن کرونای ایرانی
فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا دیروز با تزریق روی یک زن ایرانی با موفقیت انجام شد. به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) روز گذشته فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونا آغاز شد. این کارآزمایی روی تعدادی از افراد داوطلب در یکی از هتل‌های تهران به عنوان تست انسانی شروع شد. اولین زن ایرانی که این واکسن را دریافت کرد دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود و پس از آن تست بعدی روی علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد. مهندس خلیلی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام، نیز سومین تزریق واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام را انجام داد. طیبه مخبر، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اولین داوطلب دریافت واکسن کرونای ایرانی در گفتگو با خبرنگاران گفت: امیدوارم این فرآیند علمی به این نتیجه برسد، من هم مثل بقیه مردم هستم. خوشحالم، نه فقط از اینکه به عنوان اولین نفر واکسن را تزریق می‌کنم. امیدوارم نتیجه این جریان سلامتی مردم باشد. درهمین راستا وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه بنده این افتخار را داشتم که به عنوان یک ایمونولوژیست، سال دل در گرو ارتقاء واکسن‌سازی این کشور دارم، گفت: این انسانی که اولین تزریق واکسن کووید-۱۹ بر رویش انجام شد، کسی نبود جز دختر دکتر مخبر-رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بود. این پیامی بود به ملت ایران که چیزی را که قرار است به ملت ایران تزریق کنیم، خودمان باورش داریم و قبولش داریم و اگر عارضه‌ای داشته باشد ما و خانواده هایمان برای اولین بار با جان و دل خریداریم. خون هیچ کدام مان را سرخ‌تر از خون ملت ایران نمی‌دانیم و جان افراد خانواده مان را عزیزتر از فقیرترین و زحمتکش‌ترین فرد در دورترین نقاط محروم این کوی نمی‌دانیم.