آغاز تست واکسن كرونای ايرانی

واکسن موسوم به «کُوو ايران برکت» را شرکت شفافارمد با نظارت بنياد برکت ستاد اجرايي فرمان امام از ويروس کروناي غيرفعال ساخته است. اين واکسن از ويروس کشته و ضعيف‌شده به همراه ترکيبات آلومينيوم است که به اعتقاد مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت، مصونيتي بالاي 70 درصد و گاه تا 90 درصد ايجاد مي‌کند. اما در جريان آغاز فاز انساني آزمايش واکسن ايراني کرونا، وزير بهداشت گفت «تزريق به دختر دکتر مخبر پيامي بود به ملت ايران که چيزي را که قرار است به ملت ايران تزريق کنيم، خودمان باورش داريم و قبولش داريم و اگر عارضه‌اي داشته باشد ما و خانواده‌هايمان براي اولين بار با جان و دل خريداريم. اين روزي اميدوارکننده براي مردم است.» سعيد نمکي که پيش‌تر وعده داده بود که دنيا را با اين واکسن شگفت زده خواهيم کرد، معتقد است که «امکان عارضه در آن وجود دارد ما و خانواده‌هايمان با جان و دل خريدار آن هستيم، خون هيچکدام از ما سرخ تر از خون ملت ايران نيست.» اين صحبت‌هاي وزير درحالي مطرح مي‌شود که 36 هزار نفر براي فاز انساني آزمايش واکسن کروناي ايراني داوطلب شده‌اند و پذيرش داوطلبان شرايطي داشت از جمله سن افراد بين 18 تا 50 باشند و سابقه ابتلا به کرونا هم نداشته باشند. گفته مي‌شود داوطلبان در مدت کارآزمايي در يک جاي خاص نگهداري مي‌شوند چون به دليل شيوع زياد کرونا در جامعه اندازه‌گيري پادتن کرونا در خون آنها دچار اشکال نشود.
واکسن‌هاي ايراني، سابقه درخشان در جهان
اما اين نخستين باري نيست که در کشور ما يک واکسن مهم آزمايش مي‌شود و ايران از سال 1299 «انستيتو‌پاستور» داشت و يکي از شعبات شرکت فايزر ( به‌عنوان يکي از توليدکنندگان بزرگ توليد واکسن در دنيا) در ايران بوده است. پيش‌تر واکسن‌هاي آبله و آبله‌کوبي و بعد از اتمام جنگ جهاني دوم 238 ميليون کودک از 22 کشور جهان از واکسن ب.ث. ژ ساخت انستيتو پاستور ايران استفاده کردند. همچنين در پنجاه سال اول تأسيس انستيتو پاستور ايران اپيدمي‌هاي متعدد وبا در ايران اتفاق افتاد و انستيتو پاستور ايران به کارخانه بزرگ توليد واکسن وبا تبديل شد. با واکسن ساخته‌شده وبا در تهران، کمبود واکسن در انستيتو پاستور پاريس هم جبران گرديد. البته پس از دهه 70 شمسي نيز اين واکسن سازي در ايران ادامه داشته، اما تا پيش از توليد واکسن کرونا، (به دليل تحريم‌ها) بسيار ضعيف شده بود، اما حالا بسياري اميدوارند توليد واکسن کرونا در ايران، سرآغازي براي احياي يکي از بزرگترين واکسن سازي‌هاي جهان باشد. موضوعي که رئيس ستاد اجرايي فرمان امام بيشتر از همه به آن اميدوار است و وعده داد که تا دو هفته آينده ماهانه 1.5 ميليون دوز واکسن کرونا توليد کنيم. محمد مخبر همچنين افزود: «شش مسير ديگر را براي توليد واکسن دنبال مي‌کنيم.»
مجوز جهاني، فقط براي صادرات


اما يکي از موارد تامل‌برانگيز در رابطه با اين واکسن، اظهارات سخنگوي سازمان غذا و دارو است که گفته است: «توليد نهايي اين واکسن به تاييد سازمان بهداشت جهاني نيازي ندارد، هر وقت قرار شد توليد براي صادرات داشته باشيم مي‌توانيم براي اخذ مجوزهاي بين‌المللي هم اقدام کنيم!.» کيانوش جهانپور در ادامه خاطرنشان کرد: ممکن است مستندات براي سازمان بهداشت جهاني ارسال شود اما براي استفاده در کشور نيازي به مجوز WHO نيست و همه چيز با مجوز سازمان غذا و داروي ايران انجام مي‌شود. هر وقت قرار شد توليد براي صادرات داشته باشيم توليد کننده مي‌تواند براي مجوزهاي بين‌المللي از سازمان بهداشت جهاني هم اقدامات بيشتري را انجام دهد. وي درباره واردات واکسن کرونا از خارج نيز گفت: «تا اين لحظه هيچ واکسن خارجي مجوز ورود از سازمان غذا و داروي ايران ندارد و هر واکسني که بخواهد وارد شود قبلا بايد مجوز سازمان غذا و دارو را دريافت کند.»
عوارض واکسن کرونا
با توجه به اين صحبت‌ها، پيام طبرسي، رئيس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري در پاسخ به اين سوال که خود شما داوطلب تزريق واکسن کروناي ايراني هستيد يا نه، اعلام کرد: «اگر مي‌گذاشتند من هم تزريق مي‌کردم». البته او يکبار به کرونا مبتلا شده بود و به همين دليل نمي‌تواند واکسن کرونا را آزمايش کند. در ادامه طبرسي درباره عوارض اين واکسن توضيح داد: پروسه تاييد واکسن شش سال طول مي‌کشد و فقط موضوع به عارضه کوتاه مدت ختم نمي‌شود و بايد ديد که عوارض بلند مدت چه خواهد بود. حتي واکسن‌هايي که در دنيا و از سوي سازمان جهاني بهداشت تاييد شده است، کسي نمي‌تواند پيش‌بيني کند که يک يا دو سال بعد چه عوارضي برروي مردم خواهد گذاشت ولي تا دو ماه اخير هيچ عارضه‌اي در بدن افراد نداشته است. واکسن ايراني در سازمان جهاني بهداشت ثبت شده و به محض اينکه مجوز و تاييد سازمان جهاني بهداشت را بگيرد، آن زمان مي‌توان اميدوار به صادرات اين محصول دارويي بود.»
کاهش فوتي‌هاي کرونا به 30 نفر
همان‌طور که انوشيروان محسني استاندار تهران گفته است: با اتخاذ تدابير پيشگيرانه و ‌اجراي مصوبات ستاد ملي کرونا خوشبختانه تعداد فوتي‌هاي روزانه کرونا در تهران به 30 نفر کاهش پيدا کرد، اما آمار مبتلايان به کرونا در 11 ماه اخير به يک ميليون و 212 هزار و 481 نفر رسيد و از اين آمار، 6 هزار و 108 بيمار متعلق به يک روز گذشته (از دوشنبه 8 آذر تا سه شنبه 9 آذر) است. همچنين در اين يک روز، 132 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 54 هزار و 946 نفر رسيد. 5128 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند و بر اساس آخرين تحليل‌ها، 108 شهرستان در وضعيت نارنجي و 340 شهرستان، وضعيت زرد را سپري مي کنند.