سرانجام فاجعه رخ نمود...

آرمان ملي: طي چند وقت اخير، دو هزار درخت در پارک ملي کرخه براي ايجاد سيل‌بند قطع شده است. براي تکميل اين طرح سه هزار درخت ديگر منطقه حفاظت‌شده کرخه نيز قرار است قطع ‌شود تا يک سيل‌بند ماسه‌اي با استفاده از رمل‌هاي غرب کرخه ساخته شود. کارشناسان منابع طبيعي از شوش تا تهران در پاسخ به اين سؤال مي‌گويند: «در هيچ کجاي دنيا». آيا قطع درختان جنگل انبوه باعث سست شدن خاک و شدت سيل نمي‌شود؟ پاسخ اين کارشناسان که ترجيح مي‌دهند نامي از آنها به ميان نيايد، مثبت است. پس بر چه اساسي زيستگاه گوزن ايراني تخريب شده تا يک سيل‌بند ماسه‌اي که احتمالا با سيل شسته رُفته مي‌شود، ساخته شود؟ دوستي مدير منابع طبيعي شوش، پارک ملي کرخه را خارج از حيطه وظيفه سازمان جنگل‌ها مي‌داند و اعتقاد دارد که محيط زيستي‌ها بايد به اين پرسش‌ها پاسخ بدهند. او مي‌گويد: «البته مديريت بحران شهر و استان هم هيچ مشورتي با آنها براي ساخت سيل‌بند نکرده‌اند تا آنها راهکار کارشناسي بدهند.» محمد الوندي، رئيس پارک ملي کرخه هم از مخالفت محيط زيست با احداث سيل بند در منطقه پارک ملي خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «ستاد بحران استان براي قطع درختان پارک ملي کرخه مجوز محيط‌ زيست را ندارد.» اميد بن‌عباس، مديرکل مديريت بحران خوزستان هم مي‌گويد: «مديريت بحران خوزستان درخصوص صدور مجوز براي احداث سيل‌‌بند در منطقه حفاظت شده کرخه نقشي ندارد.»
بيش از 2000 درخت قطع شده است؟
فعالان محيط زيست شوش احتمال مي‌دهند بيش از دو هزار درخت در وسعتي 2 هزار متري قطع شده باشد. الوندي رئيس پارک ملي کرخه مي‌گويد: «ما هر 20 متر مربع را يک درخت يا نهال حساب کرده‌ايم. تاکنون 4 هکتار تخريب شده که 2 هزار نهال و درخت را شامل مي‌شود. اگر طرح ادامه يابد 5 هکتار ديگر هم تخريب مي‌شود.» براساس اين حساب و کتاب بيش از 4 هزار درخت قطع مي‌شود تا تپه‌ماهورهاي غرب کرخه تخريب شوند، با کاميون در مسير درختان قطع شده ماسه ريخته و با غلتک سفت شوند. سيل بند با هدف جلوگيري از ورود سيل به روستاي دوار ساخته مي‌شود. آيا اين ديواره ماسه‌اي مي‌تواند از ورود سيل جلوگيري کند؟ آيا با توجه به عدم چسبندگي ماسه‌ها خود به عاملي براي دفن زمين‌هاي کشاورزي زير خاک در زمان سيل تبديل نمي‌شود؟ رضا خيرآبادي، فعال محيط زيست شوش مي‌گويد: «براي ايجاد چسبندگي آهک به ماسه اضافه شده است اما هيچ اطميناني وجود ندارد که تخريب نشود و جنگل و اراضي کشاورزي زير خاک دفن نشوند.» مجري طرح بنياد مسکن در پاسخ به اين سؤال الوندي رئيس پارک ملي کرخه مي‌گويد: «به محيط زيست گفته شده است که اگر سيل بخواهد از ديواره 3 متري بالا بزند بخشي ازسيل‌بند را تخريب و سيل را به سمت سيل‌بندهاي ديگر هدايت مي‌کنند.»
تخريب زيستگاه گوزن زرد ايراني


رئيس پارک ملي کرخه با اشاره به تخريب‌ بخشي از درختان و پوشش گياهي منطقه حفاظت‌شده کرخه به منظور احداث سيل بند، گفت: تاکنون حدود 2 هزار درخت و نهال اين منطقه قطع شده است. محمد الوندي در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص تخريب‌ بخشي از درختان و پوشش گياهي منطقه ‌حفاظت‌شده کرخه به منظور احداث سيل‌بند، اظهار کرد: احداث سيل‌بند براي حفاظت از دو روستاي دوار و دبات و همچنين بخشي از اراضي کشاورزي براي پيشگيري از آبگرفتگي اين نقاط در زمان بالا بودن دبي رودخانه کرخه، پروژه‌اي است که در منطقه حفاظت‌شده کرخه آغاز شده است. وي افزود: پروژه اين سيل‌بند حدود 6 کيلومتر طول دارد که در منطقه حفاظت‌شده کرخه واقع شده است. طبق برآوردهاي انجام‌شده، با اجراي اين پروژه 11 هکتار از اين منطقه تخريب مي‌شود.