علی‌رغم نگرانی‌ها از تناقضات رئیس جمهوری چهل و ششم آمریکا عراق پساترامپ آسوده خاطرتر است؟

عراق «پسا ترامپ» به دلایل گوناگونی به نظر می‌رسد، آسوده خاطرتر از دوره ای است که «مرد پرتقالی» (دونالد ترامپ) در کاخ سفید حضور داشت، اما این باعث نشده که سیاستمداران این کشور نسبت به تناقضات «جو بایدن» نگرانی نداشته باشند.
به گزارش ایرنا، پیام های مختلف تبریک رهبران سیاسی از طیف های شیعه، اهل سنت و کرد و دولتمردان عراق همگی گویای این واقعیت است که نوعی احساس خرسندی نسبت به حضور بایدن در کاخ سفید وجود دارد.
در همین حال منتقدان بایدن در عراق با اشاره به تناقضات رئیس جمهوری چهل و ششم آمریکا از تاثیرات این عدم ثبات سیاسی بایدن نگران هستند.
در سطح سیاسی آنچه مسلم است، رهبران و دولتمردان عراق از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل آشنایی دیرینه ای که او با اوضاع و احوال عراق دارد، در مقایسه با ترامپ که کاملا بیگانه با آن بود، استقبال کرده اند.


این وضعیت در پیام های متعدد تبریکی که این شخصیت ها برای بایدن ارسال کرده اند، کاملا واضح و آشکار است.
«برهم صالح» رئیس جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان از جمله دولتمردان عراقی بودند که برای بایدن پیام تبریک فرستادند.
در میان رهبران سیاسی نیز «نوری المالکی» رهبر «ائتلاف دولت قانون» که به مناسبت های مختلف از بایدن به عنوان دوست خود یاد کرده، در پیشاپیش فرستادگان پیام تبریک بوده است.
در میان رهبران اهل سنت، الحلبوسی علاوه بر اینکه رئیس پارلمان عراق است، به عنوان رهبر بزرگترین فراکسیون اهل سنت در پارلمان این کشور و «اسامه النجیفی» رهبر «جبهه نجات و توسعه» (رقیب سیاسی الحلبوسی) نیز برای بایدن پیام تبریک ارسال کردند.
کردهای عراق را می توان، خرسندترین طیف‌ها از حضور بایدن در کاخ سفید دانست و همواره رسانه های کرد از او به عنوان «دوست کردها» یاد کرده‌اند. بر همین اساس «مسعود بارزانی» رهبر «حزب دموکرات کردستان عراق»، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم و «مسرور بارزانی» نخست وزیر دولت این اقلیم در پیشاپیش استقبال کنندگان از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند و برای او پیام تبریک فرستادند.
بایدن بیش از ترامپ عراق را می‌شناسد
رهبران سیاسی عراق معتقدند که بایدن به دلیل تعامل نزدیک با پرونده عراق در دوره ای که سناتور در مجلس سنا قبل از اینکه معاون رئیس جمهوری در دوره دولت «باراک اوباما» شود، عراق را می شناخته است.
یکی از ایرادهای بزرگ به ترامپ اینکه در طول دوره حضور چهار ساله اش در کاخ سفید تنها یک بار آن هم به صورت «دزدانه» در آستانه سال نو میلادی در ۲۰۱۹ وارد عراق شد و از پایگاه «عین الاسد» پایگاه مهم حضور نظامیان آمریکا در غرب استان «الانبار» بازدید کرد.
این در حالی است که بایدن در دوره‌ای که معاون رئیس جمهوری اوباما بود، ۲۴ مرتبه از عراق بازدید و با اغلب رهبران سیاسی و دولتمردان عراقی دیدار کرده بود. از همین رو استقبال رهبران سیاسی و دولتمردان این کشور ناشی از احساس آنها به اشراف کامل بایدن به اوضاع عراق در مقایسه با ترامپی است که چیزی از پیچیدگی های پرونده این کشور نمی دانست.
بایدن مرد تناقض ها
بایدن از نگاه منتقدانش در عراق، مرد تناقض‌ها است و همین امر نگرانی ها را نسبت به اوضاع پساترامپ در آمریکا بیشتر کرده است.
بایدن جزو سناتورهای برجسته حزب دموکرات آمریکا است که در ۱۹۹۰ با جنگ «بوش پدر» علیه عراق مخالفت کرد، اما در دوره «بوش پسر» از حامیان اصلی اشغال عراق بود.
او نظریه پرداز طرح نگران کننده «تقسیم طایفه ای عراق» در ۲۰۰۶ است، اما بعدها از این نظر خود برگشت و مدعی شد که مدنظر او ایجاد فدراسیونی شبیه «بوسنی و هرزگوین» (۱۹۹۶) بوده است.
المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون در هفتم مرداد ماه ۹۹ در گفت وگو با یکی از شبکه های تلویزیون عراق تاکید کرد که شخصا در برهه ای که نخست وزیر بود، از بایدن درباره طرحش برای تجزیه عراق سوال کرد، اما گفته است که او (بایدن) و سیاست حزب دموکرات آمریکا قصد تجزیه عراق را ندارند و از دیدگاه هایش درباره آینده این کشور اشتباه برداشت شده است.
المالکی ادعا کرد که از بایدن خواسته است که در این خصوص به طور علنی عذرخواهی کند، اما بایدن با وجود گذشت سال ها از این قضیه هنوز، هیچ گونه ابراز پشیمانی درباره نظراتش نشان نداده است. نبود هرگونه اظهارات جدید از بایدن درباره آینده عراق به جز آنچه در ۲۰۰۶ تحت عنوان تجزیه این کشور به اقلیم های سه گانه «شیعی، سنی و کرد» سخن گفته، باعث شده است که نسبت به رئیس جمهوری چهل و ششم آمریکا تردید‌هایی وجود داشته باشد.
مساله خروج آمریکایی ها
یکی از مهمترین پرونده‌ها در روابط عراق و آمریکا، موضوع خروج نظامی آمریکایی‌ها از خاک این کشور است. طبق ادعای ترامپ انتظار می رود که تا قبل از حضور بایدن در کاخ سفید (۲۰ ژانویه ۲۰۲۱/ اول بهمن ۹۹) تعداد نظامیان آمریکا در عراق از پنج هزار به سه هزار تن کاسته شود.
بایدن برخلاف اوباما که با خروج کامل نظامیان آمریکا از عراق موافق بود، اعتقاد چندانی به ترک کامل خاک این کشور ندارد و معتقد به حضور یک نیروی کوچک از نظامیان آمریکایی در خاک عراق است.
این دیدگاه باعث شده که بسیاری در عراق به ویژه از طیف مقاومت، نسبت به آینده حضور نظامیان آمریکا در عراق در سایه حضور بایدن در کاخ سفید تردید و نگرانی داشته باشند.
به اعتقاد کارشناسان، روابط عراق و آمریکا مبتنی بر سه پرونده مهم بوده که واشنگتن در ترسیم مناسبات خود با بغداد ترسیم کرده اند.
«خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق»، «ادعای مبارزه با تروریسم» و «سلطه بر ثروت های عراق» سه رکنی است که آمریکایی ها برای ترسیم روابط خود با عراق در طول ۱۷ سال گذشته از سقوط رژیم صدام با این کشور، ترسیم کرده اند.
در مقابل عراقی ها همواره کوشیده اند که نگاه امنیتی آمریکا به این کشور را به نگاه تعامل اقتصادی پایاپای تغییر دهند که تاکنون به اعتقاد کارشناسان این تلاش‌ها به آنچه عراقی‌ها انتظار داشته‌اند، منجر نشده است.
انتظار می‌رود که عراق در سایه حضور بایدن در کاخ سفید با وجود خاطر آسوده سیاسیون عراقی از آینده کشورشان برخلاف دوره ترامپ، همچنان برای اخراج نظامیان آمریکایی از کشورشان تلاش کنند و همه تفاوت های بایدن نسبت به ترامپ سبب نشده که انگشت ها از روی ماشه های مقاومت، برداشته شود.
ترامپ در حالی که ادعا می کرد، برای تاراج ثروت ها و نفت عراق آمده و می گفت تا تاوان هزینه هایی که آمریکا در عراق کرده، دریافت نکند، از خاک این کشور عقب نشینی نمی کند، اما عملا ناچار شد به خروج ذلت بار بی‌مقابل تن دهد.
بایدن که سال ها ریاست کمیته خارجی مجلس سنا را برعهده داشته و یکی از وجوه تمایز خود از ترامپ را سیاست خارجیش می داند، بیش از هرکس دیگر می داند که عراقی ها به هیچ وجه حضور نظامی آمریکا را بر نمی تابند و تنها خواهان روابط متعارف با مرکزیت توسعه روابط اقتصادی هستند، نه چیز دیگر.
سایر اخبار این روزنامه
چرا بازیگران علاقه بسیاری برای ورود به عرصه موسیقی دارند؟ ناخنکی به دنیای نُت! شهاب زمانی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یا کمرنگ کردن «جمهوریت» حاشیه‌سازی‌های مجلس یازدهمی‌ها تمامی ندارد طرح‌های عجیب و غریب در 200 روز تاوان کاهش مبادلات تجاری را چه کسانی می‌پردازد؟ تجارت بدون FATF لنگ می‌زند علی‌رغم نگرانی‌ها از تناقضات رئیس جمهوری چهل و ششم آمریکا عراق پساترامپ آسوده خاطرتر است؟ «ابتکار» تاثیر بازگشت احتمالی قیمت به پلتفرم‌های آنلاین را بررسی کرد شکست یک سیاست دستوری؟! اولین واکسن انسانی ایران تزریق شد وزیر نیرو: بعد از ۶ سال وقفه کمیسیون همکاری عراق و ایران فعال می‌شود استاندار تهران خبر داد کاهش فوتی های روزانه کرونایی در استان تهران به ۳۰ نفر حکم مزایده به دیوار ساختمان چسبانده شد ویلموتس فدراسیون فوتبال را خانه خراب کرد مجلس از پاسخ‌های دژپسند درباره هفت تپه قانع نشد وزیر اقتصاد کارت زرد گرفت رئیسی: آمریکا را مصداق بارز تروریسم دولتی می‌دانیم