آزمایش واکسن کرونا در حالی انجام شد که ایران با تحریم‌های آمریکا رو‌برو است

گام بلند ایران در ساخت واکسن داخلی کرونا علیرغم فشار تحریم‌ها و انجام نخستین تست انسانی آن‌که ثمره تلاش شبانه‌روزی جوانان دانشمند و مستعد ایران اسلامی است در مرکز توجه رسانه‌های مختلف جهان قرار گرفت و اغلب آنها این رویداد را با انتشار تصاویری از مراسم انجام تست انسانی گزارش دادند. آزمایشی که ایران را علیرغم فشارهای تحریمی آمریکا و مشکلات ناشی از آن برای تامین نیازهای دارویی و بهداشتی، در زمره معدود کشورهایی قرار‌داد که خود برای تولید واکسن اقدام کرده و تا این مرحله پیش رفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری «رویترز» در بازتاب این رویداد با تیتر «ایران آزمایش انسانی اولین واکسن کووید-۱۹ داخلی را آغاز کرد» در گزارشی به جزئیات مراسم آزمایش واکسن ایرانی بر روی داوطلبان پرداخت.
این خبرگزاری با انتشار تصویری از دختر رئیس‌ستاد اجرایی فرمان امام(ره)که نخستین داوطلب این آزمایش بود، نوشت: «در تلاش برای افزایش اعتماد عمومی به واکسن، اولین داوطلبان دریافت واکسن مقامات این نهاد و دختر رئیس‌آن بودند.»
شبکه خبری «الجزیره» هم ضمن بازتاب خبری انجام نخستین آزمایش انسانی واکسن کرونا در ایران، نوشت: «این آزمایش در حالی انجام شد که ایران توانسته شمار فوتی‌های ناشی از کرونا را به کمترین میزان در سه ماه برساند و همچنین در حالی بوده که این کشور با مشکلات واردات میزان کافی واکسن به دلیل تحریم‌های آمریکا رو‌به‌روست.»


«علی‌هاشم» خبرنگار الجزیره انگلیسی و ستون‌نویس پایگاه خبری «المانیتور» آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «احترام به دانشمندان ایرانی که با وجود تحریم‌ها و فشارها قادر به آغاز آزمایش‌های انسانی واکسن کووید-۱۹ خود هستند. تنها چند کشور در سراسر جهان به چنین مرحله‌ای رسیدند. مهم نیست که آنها موفق شوند یا شکست بخورند، این شهامت ادامه دادن است که مهم است.»
خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» هم به گزارش خصوصیات این واکسن پرداخت و نوشت: «این واکسن با نام «کووایران» اصطلاحاً واکسن غیرفعال شده است به این معنا که از ویروس کرونایی ساخته شده که با مواد شیمیایی ضعیف یا کشته شده است، مشابه نحوه ایمن‌‌سازی در مقابل فلج اطفال.مقامات ایرانی انتظار دارند این واکسن تا اواخر بهار ۲۰۲۱ در دسترس عموم قرار بگیرد.»
پایگاه اینترنتی شبکه روسی «آرتی» هم نوشت: «داوطلبان در ایران اولین دوزهای واکسن تولید داخلی را روز سه‌شنبه دریافت کردند.»
شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» در این خصوص گزارش داد اولین مطالعه درباره ایمنی و اثربخشی واکسن کرونا در ایران آغاز شد و ده‌ها نفر قرار است این واکسن تولید داخلی را دریافت کنند.
خبرگزاری «فرانسه» ضمن بازتاب این رویداد، با بیان جزئیاتی نوشت: تلویزیون دولتی ایران تصاویری از آزمایش واکسن بر روی دو مرد و یک زن در حضور وزیر بهداشت و معاون علمی رئیس‌جمهور این کشور را پخش کرد و به نقل از رسانه‌های ایرانی گزارش داد این واکسن قرار است به ۵۶ داوطلب دیگر هم در دو نوبت به فاصله دو هفته تزریق شود و نتیجه ۲۸ روز بعد از تزریق دوم اعلام خواهد شد.
خبرگزاری رسمی دولتی چین «شینهوا» هم از ورود واکسن ایرانی کرونا به فاز آزمایش انسانی خبر داد.
همچنین به گزارش خبرگزاری میزان، پایگاه «نشنال پست» نیز در گزارشی به مرحله نخست آزمایش انسانی ویروس کرونای ساخت محققان ایرانی‌اشاره کرد و به نقل از وزیر بهداشت، نوشت: «پیام این اقدام این است که ما خود را جدا از مردم نمی‌بینیم و ابتدا خانواده‌های خود را برای آزمایش واکسن آورده ایم.»
خبرگزاری «بلومبرگ» نیز در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: «ایران روز سه شنبه نخستین مرحله آزمایش بالینی واکسن توسعه یافته در داخل را با هدف قرار‌دادن آن در دسترس عمومی تا فصل تابستان، آغاز کرد.»
بسیاری از رسانه‌ها مانند «واشنگتن پست»، «مینت» و... نیز به آغاز مرحله نخست آزمایش واکسن کرونای ایرانی پرداختند.
بازتاب تولید واکسن ایرانی کرونا در رسانه‌های اسپانیا
تولید واکسن ایرانی کرونا در رسانه‌های اسپانیا بازتاب گسترده داشت.
به گزارش ایسنا، تلویزیون سراسری اسپانیا، خبرگزاری‌ اروپاپرس، خبرگزاری افه و روزنامه پر تیراژ آ.ب.ث، خبر ساخت و تزریق واکسن ایرانی کرونا را بازتاب دادند و با اعلام اینکه نخستین دریافت‌کننده آن، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی می‌باشد از قول «مخبر» رئیس ‌این ستاد اعلام کردند که فعلا حداقل ۶۰ هزار ایرانی داوطلب دریافت این واکسن هستند و اینکه واکسن جدید دیگری به نام کوویران coviran نیز منطبق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی در حال ساخت و تهیه است.
درد ضدانقلاب و رسانه‌های معاند
 از تزریق واکسن‌ ایرانی
اما در شرایطی که تولید و انجام نخستین تست واکسن ایرانی کرونا آن هم تحت شدیدترین تحریم‌ها تحسین و حیرت بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا را در پی داشته است، رسانه‌های فارسی‌زبان معاند پس از آغاز تست اول واکسن کرونای ایرانی، دور جدیدی از هجمه‌های خود را آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ایران اینترنشنال» پس از این اتفاق تاریخی که کشورهای منطقه حتی نمی‌توانند به این تکنولوژی نزدیک شوند، برای خوشامد صاحبان سعودی خود، بحث «رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم تست واکسن کرونای ایرانی» را تیتر کرد.
این رسانه حتی برای کم‌رنگ جلوه دادن این دستاورد پزشکی، رونمایی از این واکسن را شتاب زده خواند.
مخبر، رئیس‌ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در اقدامی ستودنی و مسئولانه، دخترش را به عنوان اولین مورد برای آزمایش واکسن کرونای ایرانی انتخاب کرد (مخبر و همسرش هردو به کرونا مبتلا بودند و نمی‌توانستند در این تست شرکت کنند)، موضوعی که اگر در کشور دیگری اتفاق افتاده بود با تحسین همین رسانه‌ها رو‌به‌رو می‌شد و آن را چماقی بر سر مردم ایران می‌کردند. اما رادیو فردا رسانه آمریکایی برای این اتفاق شجاعانه تیتر «نخستین تست واکسن ایرانی کرونا روی یک زن آزمایش شد» را انتخاب کرد تا به مخاطب القا کند که از یک زن استفاده ابزاری شده است.
BBC فارسی هم تنها چند خبر کوتاه به این دستاورد بزرگ اختصاص داد. این رسانه انگلیسی سعی کرد تا وانمود کند مردم نسبت به واکسن ایرانی بی‌اعتمادند و همه خواهان دریافت واکسن آمریکایی هستند.  شبه رسانه‌هایی مانند من وتو نیز برای اینکه موضوع آغاز تست واکسن کرونای ایرانی را به حاشیه ببرند، این دستاورد را فقط ادعای رسانه‌های حکومتی نامیدند.
البته رسانه‌های غیر رسمی و کاربران ضدانقلاب هم از این موفقیت دانشمندان ایرانی شوکه شدند و از روی دستپاچگی شایعاتی از جمله واکسن زدن نمایشی و تزریق واکسن از روی چادر(که دروغی بیش نبود) را به میان کشیدند.
تناقضات غیر حرفه‌ای
برخی تناقضات این رسانه‌های معاند نیز جالب توجه است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبه‌‌رسانه سعودی ایران اینترنشنال، پیش از این در مطلبی عنوان کرده بود: بخشی از اروپایی‌‌ها به‌دلیل سرعت تولید و تأیید واکسن‌‌های کرونا تمایلی به واکسیناسیون ندارند؛ این شبه‌‌رسانه سعودی با استناد به گزارش رویترز، به‌نقل از مدیر واحد تحقیقات بالینی دانشگاه آکسفورد آورده است: «ما بعدها به تولید پیشرفته سال 2020 نگاه می‌کنیم و خواهیم گفت که آن لحظه، لحظه‌‌ای بود که علم واقعاً یک جهش رو به جلو داشت و باید به این پیشرفت سریع علم، اعتماد کرد».
شبکه سعودی، حالا همزمان با آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از عبارت «رونمایی شتاب‌‌زده از تست انسانی واکسن ایرانی کرونا» برای انعکاس خبر ساخت واکسن ایرانی کرونا استفاده کرده است!
این شبکه، عدم تمایل اروپایی‌‌ها به‌دلیل بی‌‌اعتمادی به واکسن تازه ساخته‌‌شده (که البته بخشی از این بی‌‌اعتمادی به‌دلیل نوپدید بودن ویروس و جدید بودن واکسن‌‌های کرونا طبیعی است) برای واکسینه‌شدن را «سرعت در تولید و تأیید واکسن کرونا» نامیده، اما با نادیده‌گرفتن داوطلب‌شدن هزاران نفر از ایرانی‌‌ها برای تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، آغاز این تست را «شتاب‌‌زدگی در رونمایی از واکسن ایرانی کرونا» خوانده است! ادعای بی‌‌پایه و اساسی که نشان‌‌دهنده ناراحتی شدید بیگانگان از پیشرفت ایران در واکسن‌‌‌سازی حتی با وجود تحریم‌‌های ظالمانه است.
ادعای این شبه‌‌رسانه سعودی مبنی بر شتاب‌‌زدگی ایران در رونمایی از این واکسن، در حالی اتفاق افتاده که در دهم تیرماه سال جاری، سعید نمکی وزیر بهداشت با بیان اینکه «در ساخت واکسن مدل‌‌های حیوانی را پاس کرده‌‌ایم»، گفته بود: «در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.»
همچنین پیش از این و قبل از آغاز واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و راه‌‌ افتادن هشتگ‌‌ها و هجمه‌‌ها علیه ایران، تعداد زیادی از مقامات بهداشتی کشور از آغاز فاز انسانی واکسن ایرانی کرونا خبر داده
بودند.
بی‌‌بی‌‌سی فارسی نیز که پیش از این سعی کرده بود با ربط‌دادن بحث واکسن کرونا به FATF، موضوع سلامت را به سیاست گره بزند، در گزارشی متناقض و همزمان با آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، خواستار کنار گذاشته شدن برخوردهای احساسی و سیاسی درباره مسئله واکسن ایرانی کرونا شد!
وزیر بهداشت: گرفتار خباثت رسانه‌های بیگانه
و معاند هستیم
تلاش رسانه‌های معاند برای تشکیک و سیاه‌نمایی علیه موفقیت دانشمندان ایرانی در تولید واکسن کرونا یادآور اظهارات چند روز پیش وزیر بهداشت است که گفته بود:«علاوه‌بر تحریم‌ها، گرفتار نوعی خباثت رسانه‌ای هم هستیم. تا یک دستاورد بزرگ در کشورمان خلق می‌شود، بلافاصله میزگردها، پنل‌ها و بحث‌های آنچنانی در رسانه‌های بیگانه و معاند تشکیل می‌شود که می‌خواهند در مردم، تشکیک ایجاد کنند البته مردم با چشم خودشان می‌بینند که تخت‌های بیمارستانی دارد خالی می‌شود و مرگ و میر کاهش می‌یابد. »
سعید نمکی با بیان اینکه متاسفانه رسانه‌های بیگانه و معاند در شیپور تشکیک می‌دمند و تمام قدرت رسانه‌ای خودشان را برای تخریب دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به کار می‌گیرند، اظهارداشت: البته این عادت امروز آنها هم نیست. گناه ما این است که می‌خواهیم روی پای خودمان بایستیم، ماسک، لوازم حفاظتی، واکسن و دارو ‌بسازیم و نمی‌خواهیم که شما آنها را بدهید ما با شما چه کرده‌ایم که اینگونه خباثت می‌کنید و در حق ما ظلم روا می‌دارید؟»
خوشحالی مردم از ساخت واکسن ایرانی
اما آغاز تست واکسن ایرانی کرونا، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. بسیاری از کاربران فضای مجازی نیز با هشتگ «واکسن می‌‌‌سازیم» این دستاورد ایران را مایه افتخار ایران و ایرانی دانسته‌‌اند.