رئیس دولت اصلاحات بر پیکر این بانوی پرهیزکار نماز خواند

جماران: سرکار حاجیه منصوره خانم صدر؛ خواهر صبور و ‌مجاهد "امام موسی صدر" در حسرت دیدار یوسف گم گشته اش، امام موسی صدر چشم از جهان فرو بست.
صبح دیروز رئیس دولت اصلاحات، در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی بر پیکر این بانوی پرهیزکار نماز خواند و سپس پیکر با حضور تعداد معدودی از اعضای خاندان صدر، صادقی و خاتمی به خاک سپرده شد.
حاجیه خانم منصوره صدر، فرزند آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر و خواهر امام موسی صدر بود.
پدر آن مرحومه آیت‌الله العظمی سید صدرالدین صدر در زمان تحصیل خود در نجف اشرف، حرکت‌های مترقی و نوجویانه را در عراق رهبری می‌کرد. نام او هنوز با نهضت ادبی آن کشور همراه است. وی پس از مهاجرت به ایران در شهر مقدس مشهد سکونت گزید. اندکی بعد به دعوت مرجع عالیقدر و بنیانگذار حوزه علمیه قم، فرزانه دوراندیش حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی، به منظور معاونت و جانشینی معظم له به شهر قم هجرت کرد و پس از سال‌ها تلاش و خدمت، در‌‌ همان جا دار فانی را وداع گفت. کتاب ارزشمند و معروف (المهدی) از آثار باقی مانده اوست.


عالم جلیل القدر سید صدرالدین صدر، از بزرگ‌ترین مراجع تقلید عصر خود به شمار می‌آمد. وی همزمان و همراه با دو عالم فرزانه دیگر آیت‌الله العظمی سید محمد تقی خوانساری و آیت‌الله العظمی حجت، پیش از زعامت آیت‌الله العظمی بروجردی، رهبری شیعیان جهان را به عهده داشت و در حوزه علمیه قم خدمات علمی، مذهبی، اجتماعی، درمانی و بهداشتی شایان توجهی از خود به یادگار گذاشت و شاگردان زیادی را نیز تربیت نمود.
خاندان صدر از بزرگترین خانواده‌های شیعی در دو سده اخیرند؛ که در ایران، عراق و لبنان، زیسته‌اند. جد پدری موسی صدر، سید اسماعیل صدر جانشین میرزاحسن شیرازی مرجع مطلق زمان خود، و نیای مادری‌اش حسین طباطبایی قمی، جانشین سیدابوالحسن اصفهانی،رهبر قیام علیه رضاشاه بود.
مرحومه حاجیه خانم صدر همسر مرحوم حجت الاسلام دکتر علی اکبر صادقی و مادر همسر جناب آقای دکتر سید محمدخاتمی رییس جمهوراسبق است.
درایام فاطمیه همیشه مراسم عزاداری در این بیت شریف برقرار بود و چه سعادتمند اینکه مرگ هردوی این بزرگواران در ۸۵ سالگی و درایام فاطمیه رقم خورد.
آفتاب یزد نیز این مصیبت را به خاندان معزز صدر، صادقی و خاتمی تسلیت عرض می نماید.