دستاوردهای سفر وزیر به عراق

اردکانيان و هيات همراه ديدارهاي فشرده‌اي در زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي، تجاري، انرژي و بانکي با مقامات عراقي داشتند. در همين راستا، وزير نيروي ايران پس از ديدار با وزير تجارت عراق از فعال‌شدن کميسيون عالي مشترک همکاري اقتصادي و تجاري بين ايران و عراق در هفته‌هاي آينده در تهران بعد از وقفه شش ساله خبر داد. به گزارش ايرنا، اردکانيان در ادامه با اشاره به دستاورد گفت‌وگوهايش با مقامات عراقي در زمينه برق نيز، گفت: در خصوص پروژه‌هاي بازسازي صنعت برق عراق توافقات خوبي صورت گرفت و دو پروژه مهم در زمينه «کاهش تلفات انرژي در شبکه توزيع برق» و همچنين «بازسازي تجهيزات آسيب‌ديده برق» عراق نهايي شد. او در مورد صادرات برق و گاز به عراق و حساب‌هاي في‌مابين هم، تصريح کرد: با وجود محدويت‌هايي که در اين خصوص وجود دارد خوشبختانه وزارت برق عراق و مقامات اين کشور موفق شدند بخش قابل توجهي از مطالبات شرکت «توانير» و بخشي از مطالبات «شرکت ملي گاز» را پرداخت کنند. وزير نيرو با اشاره به ترتيبات جديد مالي ايجاد شده بعد از پايان رايزني‌هايش با مقامات عراقي افزود که با اين ترتيبات جديد اميدواريم با سرعت بيشتري از منابع مالي موجود خود در عراق براي خريد کالاهاي اساسي و ساير اقلامي که مورد نياز هست در آينده نزديک استفاده کنيم.
تامين منابع براي خريد واکسن
همچنين، وزير نيرو از اختصاص پول براي خريد واکسن کرونا از اروپا از محل منابع مالي ايران در عراق خبر داد و از آن به‌عنوان يکي ديگر از دستاوردهاي مهم اين سفر ياد کرد. او در اين باره،‌ گفت که توافقات خوبي هم براي برداشت از منابع مالي ايران در عراق با مقامات اين کشور به‌منظور پرداخت هزينه خريد واکسن کرونا از اروپا از محل منابع مالي موجود ايران در عراق صورت گرفته است. اردکانيان با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران داراي منابع مالي خوبي در خارج کشور از جمله عراق است، افزود که وزارت بهداشت کشور با رعايت مجموعه ملاحظاتي که هست درصدد خريد دوز مورد نياز واکسن کرونا از شرکت اروپايي است و هزينه آن از محل اين منابع مالي پرداخت خواهد شد. در همين زمينه، منابع رسمي پيش از اين خبر داده بودند که مقامات آمريکايي با انتقال 244 ميليون دلار براي خريد واکسن ويروس کرونا از سازوکار کواکس سازمان جهاني بهداشت، موافقت کرده‌اند.
توافق درباره معوقات گازي


احمد موسي، سخنگوي وزارت برق عراق،‌ هم اعلام کرد ايران پس از اين که روز سه‌شنبه در خصوص بدهي‌هاي معوق با بغداد به توافق رسيد، جريان معمول صادرات گاز به عراق را از روز چهارشنبه ازسرمي‌گيرد. به گزارش ايسنا، طبق بيانيه دفتر نخست وزير عراق، وزير نيروي ايران با مصطفي الکاظمي، نخست وزير عراق هم ديدار کرد و قول دولت ايران براي ازسرگيري فوري صادرات گاز که اخيرا به دليل مشکلات فني کاهش پيدا کرده بود را ابلاغ کرد.