هدیه به نماینده محترم ممنوع!

آرمان ملي- مطهره شفيعي: مجلس در روز گذشته مصوبه‌اي داشت که بر مبناي آن اهداي هديه به نمايندگان از سوي نهادهاي مختلف ممنوع شد. سخنگوي کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس از ممنوعيت دريافت نمايندگان مجلس از هرگونه هديه از دستگاه‌ها براساس مصوبه ديروز اين کميسيون خبر داد. سميه محمودي در تشريح دستورکار روز چهارشنبه کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي با موضوع طرح اصلاح قانون هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس با حضور سيداميرحسين قاضي‌زاده هاشمي نايب‌رئيس مجلس، اظهار کرد: ماده 3 اين طرح بعد از بحث و بررسي‌هاي صورت‌گرفته در روز گذشته و امروز به تصويب رسيد. سخنگوي کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس تصريح کرد: طبق اين ماده دستگاه‌هاي موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم به همراه سه دستگاه مستثنا شده از دادن هديه به نمايندگان ممنوع شدند. محمودي افزود: همچنين نمايندگان نيز نبايد هيچ هديه‌اي از سوي دستگاه‌ها دريافت کنند. وي در ادامه با اشاره به تعريف هديه در اين قانون اظهار کرد: هرگونه مال، امتياز، تخفيف در کالا و خدمات و اعطاي تسهيلات مازاد يا خارج از ضوابط قانوني در اين قانون تحت عنوان هديه محسوب مي‌شود.
دناپلاس‌هايي که حاشيه‌ساز شدند
هديه به نمايندگان و حتي مسئولان امر قابل تاييدي نيست؛ چراکه بعضا در قبال دريافت امتياز است که اين هدايا اهدا مي‌شوند و در کمتر مواردي است که هديه‌هاي غيررسمي براي قدرداني و تشکر از حرکت در مدار قانوني به مسئولان داده شود. شايد دليل اين تصميم نمايندگان به اتفاقي مربوط باشد که اخيرا رخ داده است که تحويل يک دستگاه خودروي دناپلاس اتومات به نمايندگان مجلس به صورت اقساط بود. آخرين روز شهريور بود که امام‌جمعه لواسان در حساب کاربري خود در توئيتر خبر داد: به هر نماينده مجلس، يک خودروي دنا به قيمت کارخانه داده‌اند و قرار است پول آن ماهانه از حساب نمايندگان کسر شود. حجت‌الاسلام سيدسعيد لواساني نوشت: «يکي از نمايندگان محترم توضيح دادند که قيمت #دناپلاس تحويلي به نمايندگان 302ميليون است که سه‌ساله از حقوق آنان کم مي‌شود؛ يعني حدودا ماهي 8ميليون و 300هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمايندگان ماهانه چقدر مي‌گيرند؟» پس از آن بود که نمايندگان به تکاپو براي توضيح تحويل گرفتن دناپلاس افتادند مانند اميرآبادي فراهاني عضو هيات‌رئيسه مجلس که گفت: «مجلس بايد در هر دوره نمايندگي دو اقدام را انجام داده و براي نمايندگان خودرو و مسکن تهيه کند، چرا که بيشتر وکلاي ملت براي رفت‌وآمد به شهرستان حوزه انتخابيه خود به خودرو نياز دارند تا بتوانند به روستاها سرکشي کرده و در جلسات شرکت کنند.» وي با بيان اينکه براساس قانون خدمات کشوري جايگاه نمايندگان مجلس با وزرا برابر است، تصريح کرد: هر کدام از وزيران چند نوع خودرو، راننده و محافظ دارند، اما وکلاي ملت مانند وزرا ساختماني براي استقرار ندارند و در هر دوره يک ساختمان جديد اجاره مي‌کنند. اميرآبادي فراهاني بيان کرد: «در دوره‌هاي قبل ما 250 خودرو در مجلس داشتيم که به تعداد آنها راننده وجود داشت، اين ماشين‌ها به‌صورت ماهانه 12ميليون تومان هزينه داشتند، بنابراين تصميم گرفتيم اتومبيل‌ها در اختيار نمايندگان قرار گيرد و نهايتا ماهي 4ميليون تومان به آنها بدهيم تا بتوانند براي خود راننده استخدام کنند که اين تصميم ماهانه 8ميليون تومان صرفه‌جويي دارد، يعني در طول 4 سال و به تعداد 290 نماينده مجموعا حدود 110ميليارد تومان در هزينه‌هاي مجلس نسبت به مجالس هشتم و نهم صرفه‌جويي ايجاد مي‌کند.»
بالاخره براي نماينده است يا مجلس؟


اظهارات اميرآبادي با اظهارات نمايندگان ديگر همخواني ندارد؛ به‌ويژه پس از اقدام يک نماينده در اهداي اتومبيل دنا به خيرين. جبار کوچکي‌نژاد، نماينده رشت در مجلس خودروي اعطايي دناپلاس مجلس را به سازمان نوسازي مدارس هديه کرد، تا خيريه‌ها پول اين خودرو را دريافت کنند. وي خودروي دناپلاس خود را براي ساخت يک مدرسه در روستاي محروم پاربيجار استان گيلان اهدا کرد. کوچکي‌نژاد در واکنش به اظهارات برخي نمايندگان درخصوص هديه وي به خيرين مدرسه‌ساز از جيب مجلس، گفت: «مجلس تاکنون هيچ قانوني ابلاغ نکرده است که اين انتقال ايراد دارد. من براي کساني که از موضوع خبر ندارند و چنين اظهارنظر‌هايي مي‌کنند، متاسفم» اظهارات سليمي، نماينده ديگر مجلس ادعاهاي اميرآبادي را زير سوال مي‌برد. عليرضا سليمي، عضو هيات‌رئيسه مجلس گفته بود: «خودروي دناپلاسي که در اختيار نمايندگان مجلس قرار گرفته جزو اموال مجلس شوراي اسلامي بوده و سند آن به نام نمايندگان نيست که بخواهند آن را به فرد يا نهادي ببخشند. بنده به اين نماينده پيشنهاد مي‌کنم که خانه يا ماشين خود را براي مدرسه‌سازي اهدا کند؛ به‌عنوان مثال مگر مي‌شود اتوبوس يا مترو را که جز اموال دولت است به کسي بخشيد؟» اين اظهارات خلاف ادعاهاي اميرآبادي است که عنوان کرده بوده خودرو در اختيار نمايندگان قرار مي‌گيرد!
کارت‌پول‌ها چه شد؟
خردادماه هم اهداي کارت هديه به نمايندگان مجلس خبرساز شد. همه چيز از پست جنجالي روح‌ا... ايزدخواه نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌ شروع شد. او در صفحه اينستاگرام خود به ماجراي کارت‌هاي هديه يک سازمان دولتي به نمايندگان تهران، اين‌گونه واکنش نشان داد: «در جلسه معارفه نمايندگان استان تهران با يکي از سازمان‌هاي دولتي استان، به هر نماينده دو عدد کارت هديه به ارزش مالي 2.7ميليون تومن (جمعا 5ميليون و 400 هزار تومان) جهت خريد از يکي از مارک‌هاي داخلي، اهدا شد. بنده و بسياري ديگر، کارت‌ها را توسط برادر مالک شريعتي به سازمان مزبور برگردانديم.» اما مشخص نشد بقيه نمايندگان کارت را پس دادند يا خير!
زمين براي حسينيه يا فروش؟!
در مورد ديگري سال 85 به تعدادي از نمايندگان وقت مجلس يک قطعه زمين 3هزارمتري در خيابان درختي سعادت‌آباد براي احداث حسينيه واگذار مي‌شود و اين افراد طبق قراردادي که با سازمان ملي زمين و مسکن داشتند، اجازه تغيير کاربري نداشتند و وزارت راه و شهرسازي اين اراضي را تنها براي ساخت حسينيه واگذار کرده بود. با اين حال، افراد مزبور اين زمين را بدون اينکه حق واگذاري داشته باشند، مي‌فروشند و مالک جديد با فرآيندهاي نامتعارف، شهرداري را ملزم به صدور پروانه ساخت مي‌کند تا اينکه وزارت راه و شهرسازي متوجه تغيير کاربري و فروش اراضي واگذارشده مي‌شود و شکايت مي‌کند!