مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا تاکنون موفق و بدون عوارض بوده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی روز پنجشنبه در حاشیه جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسن کرونای ایرانی اظهارداشت: واکسن داخلی کرونا فاز نخست انسانی را با موفقیت آغاز کرد و نکته بسیار مهم این است که در فاز نخست عوارض حاد و شوک آنافیلاکسی برای دریافت‌کننده واکسن ایجاد نشود و بررسی در بین ۴ تا ٢۴ ساعت بعد از تزریق بسیار مهم است. خوشبختانه واکسن تاکنون ایمن بوده است و دوز بعدی ١۴ روز بعد تزریق و تا ٢٨ روز بعد ارزیابی‌ها انجام خواهد شد و ان‌شاالله نتایج موفقیت‌آمیزی خواهد داشت و در فاز نخست در طول ٢ ماه ۵٠ نفر واکسن را دریافت خواهند کرد.
تامین واکسن کرونا تا پایان سال
 برای گروه‌های آسیب‌پذیر
رئیسی درباره خرید واکسن کرونا افزود: در رابطه با خرید واکسن از طریق کوواکس اقدامات صورت گرفته و مذاکرات خوبی با کشور‌های اروپایی، هند و چین داشته ایم و امیدواریم تا پایان سال واکسن برای افراد آسیب پذیر در دسترس قرار بگیرد.


احتمال بروز پیک زمستانی کرونا
در اواخر بهمن یا اسفند
وی با بیان اینکه نگران ورود ویروس انگلیسی به کشور هستیم، گفت: ویروس پشت دروازه‌های کشور است، تجربه نشان می‌دهد ویروس‌های تنفسی با وجود همه مراقبت‌ها وارد کشور‌ها می‌شوند و باید آمادگی کامل داشته باشیم و آمادگی با عمل به توصیه‌هایی مانند پرهیز از دورهمی خانوادگی و تجمعات به ویژه در فصل زمستان است زیرا تهویه به دلیل بسته بودن پنجره‌ها کم می‌شود و می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اگر رعایت نکنیم اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه می‌توانیم شاهد پیک بعدی بیماری کرونا باشیم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهارداشت: میزان رعایت دستورالعمل‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده و میزان آن به بالای ٨۶ درصد رسیده و این موجب شده است که تعداد شهر‌های نارنجی به ۶۳ مورد برسد و بقیه شهر‌ها زرد هستند.
رئیسی با بیان اینکه در استان مازندران دچار چالش هستیم و شهر‌های این استان نارنجی و قرمز هستند، افزود: چهار شهر رامسر، سوادکوه شمالی و ساری و آمل در این استان قرمز هستند که امیدواریم با ایجاد محدودیت به وضعیتی برسیم که این شهر‌ها نارنجی و بعد زرد شوند.
وی ادامه داد: ورودی بیمارستان‌ها کاهش چشمگیری داشته و بیش از ۶٠ درصد ورودی بیمارستان‌ها و بین ۵٠ تا ۵۵ درصد مرگ و میر کرونا کمتر شده است، بیماران بستری شده نیز مانند یک ماه گذشته خیلی بدحال نیستند و این شاخص خوبی است.
 هیچ محموله‌ای از واکسن کرونا
 به مقصد ایران بارگیری نشده است
خبر دیگر اینکه، رئیس‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: تا این لحظه هیچ محموله واکسنی برای درمان کرونا به مقصد ایران از هیچ مبدایی بارگیری و ارسال نشده است.
2 واکسن ایرانی دیگر
 به فاز کارآزمایی بالینی نزدیک شدند
رئیس‌اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در وبینار بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی کشور ایران در تولید آن‌که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ تقاضای جدی برای تولید واکسن با پلتفرم‌های مختلف از جمله DNA، mRNA، ویروس غیرفعال شده و... به اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو ارسال شده که فعلا ۸ مورد از آنها پرونده فعال دارند.
به گزارش وبدا، سعیده فخرزاده افزود: یکی از واکسن‌های ایرانی کرونا وارد فاز بالینی شده، دو واکسن دیگر به فاز بالینی نزدیک شده‌اند و پنج مورد دیگر نیز پرونده را تهیه و به ما ارائه کرده‌اند تا بتوانند وارد مراحل بعدی شوند. جای خوشحالی است که این همه توانمندی و ظرفیت در این حوزه در کشور وجود دارد.  فخرزاده ادامه داد: به احتمال زیاد برخی واکسن‌های ساخت داخل چند ماه دیگر آماده تولید انبوه می‌شوند بنابراین برای تامین و واردات واکسن به کشور نیز ضابطه‌ای تدوین کردیم که اگر قرار است واکسنی را از خارج وارد کنیم، باید چه الزاماتی داشته باشد.  وی تاکید کرد: نمی‌توانیم صرفا وارد مطالعه بالینی کشورهای دیگر شویم تا زمانی که واکسن در کشور مبدا مجوز مصرف را گرفته باشد، بنابراین این شرط اول ما است که در صورتی می‌توان در مطالعه‌ای مشارکت داشته باشیم که مراحل ساخت با مشارکت طرف ایرانی انجام شده و تکنولوژی و دانش ساخت واکسن به کشور منتقل شود. در مورد واردات، واکسنی را تهیه می‌کنیم که در کشور مبدا، مجوز مصرف گرفته باشد و استفاده از آن شروع شده باشد.
رئیس‌اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: به دنبال این هستیم که واکسن‌هایی که تأییدیه‌های سازمان جهانی بهداشت یا سیستم‌های نظارتی قوی دارند را برای کشور فراهم کنیم و در کنار آن، مستنداتی از مراحل مطالعات بالینی، مطالعات حیوانی و اطلاعات کیفی آن واکسن‌ها را دریافت کنیم و پس از انجام بررسی‌های لازم و در صورت تایید، آن را برای تزریق در اختیار مردم ایران قرار دهیم.