روایت جلسه مهم با سردار سلیمانی درباره خاتمی

بامداد جمعه 13 دي‌ماه 1398 در حمله موشکي هلي‌کوپتر‌هاي آمريکايي به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس به شهادت رسيد. شخصيتي که چهره ملي بود و همه افراد با هر گرايشي او را دوست داشتند. اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور خاطرات ناگفته‌اي از منش سردار سليماني داشت، با جماران در ميان گذاشته که در ادامه آمده است:
تلاش براي رفع اختلافات ميان شخصيت‌ها
جهانگيري گفت: شاهکار سردار سليماني در رفتارش با مردم اين بود که با مردم با «صداقت» رفتار مي‌کرد. خيلي آدم صادقي بود. فردي مثل سردار سليماني وقتي در يک سخنراني عمومي مي‌گويد: اگر موي يک دختري بيرون است يا اگر فردي طرفدار آن خط است، بخواهيم همه را کنار بزنيم چه کسي مي‌ماند؟! اينها فرزندان ما هستند. باور داشت به اينکه وقتي در موضع حکومت قرار گرفته، نمي‌تواند مردم را طبقه‌بندي و دسته‌بندي کند و عده‌اي را از صحنه انقلاب کنار بگذارد و عده‌اي را داخل بياورد. تلاش براي بهبود رابطه دولت و سپاه از ديگر برنامه‌هاي سردار سليماني بود که جهانگيري چنين درباره آن توضيح داد: بعد از سال 92 از مقطعي ايشان دنبال اين بود که گفت‌وگويي داشته باشيم که رابطه دولت و سپاه به نقطه مطلوبي برسد. رابطه خودش با آقاي رئيس‌جمهور خيلي خوب بود. يعني رابطه ايشان با آقاي دکتر روحاني خيلي صميمانه بود ولي چون با من راحت‌تر بود، اين کار را دنبال مي‌کرد. جهانگيري درباره راهکارهاي سردار سليماني براي رفع برخي اختلافات گفت: اين اواخر يک وقت با ايشان خيلي مفصل راجع به اختلافات برخي شخصيت‌ها، به‌طور خاص در مورد آقاي خاتمي صحبت کردم که تا چه زماني مي‌توانيم اين وضعيت را ادامه بدهيم. ايشان خيلي علاقه‌مند بود که کمک کند. وي توضيح داد: اول آذرماه سال گذشته به دفتر ايشان رفتيم و يکي ديگر از دوستان و مسئولان بالاي امنيتي کشور هم حضور داشت. خيلي بحث کرديم و قرار شد کارهايي انجام دهم که کردم اقداماتي هم بايد دوستان امنيتي انجام مي‌دادند و نهايتا يکسري اقدامات هم سردار سليماني بايد انجام مي‌داد. وي درباره تلاش‌هاي خودش در موضوع خاتمي گفت: يک‌بار در سال 95 خدمت مقام معظم رهبري مفصل صحبت کردم. در واقع از نظر خودم، جمع‌بندي ايشان راجع به آقاي خاتمي از سال 95 که با من صحبت کردند، از چيزهايي که دوستان ديگر صحبت مي‌کردند کاملا متفاوت بود. بعضي از بزرگان نقل مي‌کردند که مقام معظم رهبري نظرات خاص و تندي دارند. وي افزود: من رفته بودم از طرف جريان اصلاحات صحبت کنم، ويژگي‌هايي از آقاي خاتمي گفتم، تعبير مقام معظم رهبري اين بود که «من آقاي خاتمي را روحاني تميزي مي‌دانم که نه آلودگي مالي دارد و نه آلودگي اخلاقي». البته انتقاداتي هم داشتند و گفتند. ما فکر مي‌کرديم که مي‌توانيم اينها را حل و فصل کنيم. جهانگيري خاطرنشان کرد: فکر مي‌کنم دو هفته بعد از آن جلسه به سردار سليماني گفتم کارهايي را که بايد انجام مي‌دادم انجام داده‌ام. ايشان گفت برمي‌گردم و حضوري صحبت مي‌کنيم که سازوکار ديگري طراحي کنيم. البته بعد از آن ديگر جلسه‌اي نداشتيم. قبل از سفر آخر تلفن زد و با هم صحبت کرديم و گفت از نظر من همه مسائل تمام شده است؛ اگر برگرديم آخرين جلسه را مي‌گذاريم و ان‌شاء‌ا... به سمت يک حل جدي مي‌رويم. جهانگيري گفت: سردار سليماني هيچ اختلافي با آقاي خاتمي نداشت و اتفاقا آقاي خاتمي را دوست مي‌داشت.
رابطه هميشگي سردار با آيت‌ا... هاشمي


جهانگيري درباره ارتباط سردار سليماني با آيت‌ا... هاشمي هم گفت: «هر وقت با حاج قاسم راجع به آقاي هاشمي صحبت مي‌کردم، نوعي علاقه ويژه نسبت به آقاي هاشمي مي‌ديدم. ايشان با آقاي هاشمي ارتباط داشت و در اين سال‌ها مرتب مي‌رفت و گزارشاتي که بايد به آقاي هاشمي مي‌داد را مي‌داد. يعني هيچ‌وقت ارتباطش با آقاي هاشمي قطع نشده بود. ممکن بود به برخي از روش‌ها يا حرف‌ها انتقاد داشته و آنها را در صحبت‌هاي خصوصي اشاره مي‌کرد ولي هيچ‌وقت تصور اين نبود که رابطه‌اش با آقاي هاشمي قطع شود. در قضيه فوت آقاي هاشمي اين رابطه خودش را نشان داد که حاج قاسم به‌سرعت خودش را رساند و در جماران حضور پيدا کرد. اينجا مرتب به مجمع تشخيص مي‌رفت و با ايشان ارتباط برقرار مي‌کرد و گزارش مي‌داد. گاهي اوقات به من مي‌گفت که من رفتم راجع به اين مسائل با آقاي هاشمي صحبت کردم.»
نقش سردار سليماني در نامه به خاتمي
نامه فرماندهان سپاه به خاتمي موضوع ديگري بود که جهانگيري درباره آن توضيح داد: فرماندهان و مجموعه سپاه در دوره آقاي خاتمي رابطه خيلي خوبي با دولت داشتند.
ادامه صفحه 6