مقاومت از تهران شروع می‌شود و به صنعا می‌رسد

سرویس سیاسی-مراسم یادبود سالروز شهادت سردار سلیمانی و شهید المهندس در صنعاء پایتخت یمن با حضور مقامات این کشور برگزار شد.
در این مراسم شمس الدین شرف‌الدین، مفتی یمن و عبدالعزیز بن حبتور، وزیر خارجه دولت نجات ملی این کشور و همچنین حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن حضور داشتند و سخنرانی کردند.
شهید سلیمانی و شهید المهندس
طرح استعمار را شکست دادند


«شمس الدین شرف‌الدین» مفتی یمن در این مراسم گفت: اقدام یمن در بزرگداشت اولین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس، دو شهید امت اسلامی، بیانگر یکپارچگی سرنوشت و موضع امت ماست.
مفتی یمن ادامه داد: شهید سلیمانی و شهید المهندس توانستند، به عزم مجاهدان عراق، بلاد شام و فلسطین جان ببخشند و طرح استعمار را در نطفه خفه کنند.
شمس الدین شرف‌الدین در ادامه اظهاراتش گفت: درست در زمانی که رژیم‌های عربی از یاری فلسطین شانه خالی کردند، سلیمانی برای یاری رساندن به مجاهدان قدس حاضر بود. اعلام وفاداری به صهیونیست‌ها از طرف برخی رژیم‌ها، بازگشت از روش رسالت است.
نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن
مقاومت از تهران آغاز می‌شود
و به یمن می‌رسد
«عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت صنعاء نیز گفت: [شهید] سلیمانی و [شهید] المهندس زندگی خود را در راه فلسطین و مسجد الأقصای شریف وقف کردند. مردم یمن همزمان با گرامیداشت یاد فرماندهان شهیدشان، [در این روز] از تمام سمبل‌های امت اسلامی یاد می‌کنند.
نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن افزود: صف‌بندی ما در برابر هژمونی استعمار برای آزادسازی و استقلال ضروری است. سازشکاران منطقه موضع و روابط مخفیانه خود را با جنبش صهیونیستی آشکار ساختند. آنها مانع ادامه راه مبارزه برای آزادسازی فلسطین نخواهند شد.
بن حبتور در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: مقاومت از تهران آغاز می‌شود؛ از بغداد به دمشق، بیروت، غزه و از آنجا به صنعاء می‌رسد. این مقاومت، مقاومت شریکان در مبارزه است و چون تبعیت کشورهای کوچک عربی نیست.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن؛
در کنار مردم یمن ایستاده‌ایم
همچنین «حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: «یمن امروز قلب تپنده جبهه مقاومت و دست بالای محور مقاومت و امید جهان است. محور مقاومت با شهادت فرماندهان حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس تضعیف نشده و شواهد این موضوع بسیار است
حسن ایرلو همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم یمن ایستاده و تجاوزها را برنمی‌تابد و از راه‌حل سیاسی عادلانه در یمن حمایت می‌کند.
به گزارش فارس، سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت:‌ آمریکا باید بداند که [زمان] حضورش در منطقه به پایان رسیده است آن هم در حالی که جبهه مقاومت با قدرت و اراده‌ای پولادین به راه خود ادامه می‌دهد. کابوس سلیمانی تا ابد به دنبال آمریکایی‌ها خواهد بود. قرار دادن نام من در فهرست تحریم آمریکا نگرانی استعمارگران از تلاش‌های دیپلماتیک در یمن را نشان می‌دهد.
نامه رهبر جنبش انصارالله یمن
در وصف «شهید حاج قاسم سلیمانی»
همزمان با فرارسیدن سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن در یادداشتی که برای خانواده شهید سلیمانی ارسال کرد، به وصف صفات متعالی این فرمانده بزرگ محور مقاومت پرداخت.
در نامه رهبر جنبش انصارالله یمن آمده است: شهید حاج قاسم سلیمانی در این مسیر هرگز خسته نشد و هر چه می‌گذشت فعالیت و تأثیر وی بیشتر می‌شد و درجات ایمان و ایثار را یکی پس از دیگری طی می‌کرد.
الحوثی افزود: حاج قاسم، شجاعت علی(ع) و فداکاری حسین(ع) و اراده و ایثار عباس (ع) را وام گرفته است. این مجاهد شجاع، دانش آموخته مکتب سید الشهدا (ع) است و ایشان در جهاد، فداکاری، شجاعت و تواضع مثال زدنی خود، حسینی بود.
رهبر جنبش انصارالله یمن افزود: حاج قاسم (رضوان الله تعالی علیه) در تاریخ جاودانه شد. کما اینکه ایشان همراه با پیامبر اکرم محمد(ص) و سایر پیامبران و صدیقین، شهدا و صالحین مورد رحمت و کرامت همیشگی خداوند قرار گرفت.
عضو ارشد حماس: این «شهید سلیمانی» بود که موشک‌های کورنت را
وارد نوارغزه کرد
«اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با اشاره به نقش‌آفرینی شهید سلیمانی در حمایت از مقاومت فلسطین در جنگ ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه (موسوم به نبرد فرقان)، گفت: شهید سلیمانی در جریان این نبرد لحظه به لحظه با مقاومت فلسطین همراه بود.
این عضو ارشد حماس همچنین سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان درخصوص ارسال موشک‌های کورنت از سوریه به حزب‌الله و حماس با وساطت شهید سلیمانی را تأیید کرد و گفت: شهید سلیمانی تصمیم گرفت موشک‌های کورنت به نوارغزه فرستاده شوند و این اتفاق هم افتاد.
برگزاری مراسم در تاجیکستان
مراسم بزرگداشت اولین سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) با حضور سفیر، اعضای سفارت و نهادهای کشورمان و جمعی از ایرانیان مقیم عصر شنبه ۱3 دی‌ماه در سالن سعدی سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه برگزار شد.
در این مراسم، سفیر ایران در تاجیکستان، در وصف مجاهدت‌های سردار رشید اسلام و ایران سخنرانی کرد. همچنین نماهنگ‌های زیبایی از زندگی و اقدامات ارزشمند سپهبد شهید قاسم سلیمانی پخش شد.
عراق؛ ادامه مراسم‌های گرامیداشت
شهیدان سلیمانی و المهندس
با محوریت اخراج آمریکا
مراسم و آیین‌های گرامیداشت شهیدان سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و «حاج ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد‌الشعبی» عراق با محوریت لزوم اخراج‌اشغالگران آمریکایی در مناطق مختلف این کشور ادامه یافت.
به گزارش ایرنا، مراسم گرامیداشتی به همین مناسبت با حضور شماری از اقشار مردم و مسئولان کشوری و لشکری و شخصیت‌های دینی و عشایری و فرماندهان الحشد‌الشعبی در منطقه «الکریعات» در شهر بغداد برگزار شد.
تشییع پیکر نمادین
شهیدان سلیمانی و المهندس
اهالی شهر «مدائن» عراق نیز با برگزاری مراسمی یاد و خاطره شهیدان سلیمانی و المهندس را گرامی داشتند و تاکید کردند که راه شهدا را الحشد‌الشعبی و فرزندان مقاومت ادامه خواهند داد.
شهر کربلای معلی نیز شاهد مراسم تشییع نمادین پیکرهای فرماندهان شهید و شهدای الحشد‌الشعبی که در حمله هوایی آمریکا به پایگاه آنها در منطقه «القائم» در یکسال پیش شهید شدند، بود.
شهر «سفوان» در جنوب بصره نیز اولین سالگرد فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس را با حضور گسترده اقشار مردم برگزار کرد که به دست تروریسم آمریکا به شهادت رسیدند.
سخنرانان در این مراسم بر ادامه راه شهیدان و حرکت در مسیر پیروزی‌های بیشتر بر استکبار جهانی تاکید کردند.
عشایر و مقامات استان دیالی در شرق عراق، مراسم اولین سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را برگزار کردند.
منطقه «بلدروز» در ۳۰ کیلومتری شرق شهر «بعقوبه» در استان دیالی عراق نیز شاهد برگزاری مراسم مشابهی با حضور چهره‌های سرشناس و شیوخ و بزرگان عشایر بود.
منطقه «المقدادیه» در استان دیالی نیز به نوبه خود مراسمی را برای یادبود شهیدان سلیمانی و المهندس برگزار کرد و شرکت کنندگان در آن بر ادامه راه این شهدا تاکید کردند.
در این مراسم که شماری از شیوخ عشایر، مسئولان کشوری و لشکری از جمله فرماندهان و اعضای سازمان الحشد‌الشعبی و نیروهای امنیتی عراق در کنار اقشار مختلف مردم حضور داشتند، جانفشانی و دلاوریهای شهیدان سلیمانی و المهندس ارج نهاده شد.
«هادی العامری» رئیس ‌«ائتلاف الفتح» عراق در سخنانی، گوشه‌ای از شخصیت والای شهیدان سلیمانی و المهندس را تشریح کرد و ثبات عراق را در خروج نظامیان آمریکا از کشورش و منطقه دانست و گفت: ملت عراق باید صدای واحد خود را برای اخراج‌اشغالگران از کشورشان فریاد بزنند.
وی افزود: شهیدان سلیمانی و المهندس در همه نبردها علیه تروریسم شرکت کرده و به پیروزی رسیدند.
العامری همچنین خواهان مشارکت همگان در راهپیمایی روز یکشنبه برای وفاداری به شهیدان شد.
اهالی بخش «آمرلی» در استان صلاح الدین نیز با گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید کردند که ‌اشغالگران را از کشورشان بیرون خواهند راند.
این مراسم با حضور چند فرمانده الحشد‌الشعبی و نمایندگان پارلمان، استاندار صلاح‌الدین و رئیس ‌پلیس این استان و فرمانده عملیات کرکوک برگزار شد.
شهر «الشعله» در استان بغداد نیز به نوبه خود شاهد برگزاری آیین گرامیداشت شهیدان سلیمانی و المهندس بود و مردم ترور این فرماندهان را محکوم و بر لزوم بازخواست عاملان و آمران آن تاکید کردند.
این آیین با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولان محلی و نیروهای نظامی و الحشد‌الشعبی و شخصیت‌های دینی و عشایری برگزار شد و شرکت کنندگان یاد و خاطره شهیدان سلیمانی و المهندس را گرامی داشته و بر ادامه راه آنها تاکید کردند و گفتند که ترور این فرماندهان باعث توقف راه آنها نخواهد شد
مراسم مشابهی نیز در شهرهای «الدبولی» در استان «واسط» و «الرمیثه» در استان «المثنی» و شهرهای استان «الدیوانیه» عراق برگزار شد و شرکت‌کنندگان به طور جداگانه یاد و خاطره شهیدان سلیمانی و المهندس را گرامی داشته و حضور آمریکا را خطری برای کشورشان دانستند و خواهان اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر خروج آنها از عراق شدند.
رژه نیروهای بسیج مردمی
در شهرهای آزادشده سوریه
نیروهای بسیج مردمی در نبل و الزهرای سوریه در سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت رژه رفتند.
این دو شهر که سالها در محاصره تروریست‌ها بود که 5 سال پیش با تدبیر و فرماندهی سردار شهید سلیمانی آزاد شد.
مدیر بخش اطلاع‌رسانیِ حشد شعبی:
اسامی متهمان پرونده ترور
شهید «سلیمانی» اعلام می‌شود
«مهندالعقابی» مدیر بخش اطلاع‌رسانی «حشدالشعبی» عراق سخنانی را درخصوص متهمان پرونده ترور شهیدان «سلیمانی» و «المهندس» مطرح کرد.
وی در این خصوص گفت: طی روزهای آینده اسامی متهمان در پرونده شهیدان سلیمانی و المهندس که سال گذشته در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط ایالات متحده آمریکا به شهادت رسیدند، اعلام می‌شود.
مدیر بخش اطلاع‌رسانی حشد شعبی همچنین اظهار داشت: در پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس ۴۰ متهم وجود دارند که برخی از آنها آمریکایی و برخی از آنها عراقی هستند. رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد.
برگزاری مراسم در ترکیه و موریتانی
در مراسم دیگری که در سرکنسولگری ایران در استانبول برگزار شد، شهروندان ترکیه از شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان نجات بخش مردم عراق و سوریه یاد کردند.
مردم موریتانی هم آیین یادبود سالگرد شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان را برگزار کردند.
شرکت‌کنندگان در این آیین که به دعوت حزب الرفاه موریتانی برگزار شد، از قهرمانی‌های سردار سلیمانی در نابودی داعش و حمایت از قضیه فلسطین تمجید کردند.
رئیس ‌جماعت اهل تسنن عراق:
شهید سلیمانی برای تقریب مذاهب
تلاش می‌کرد
دکتر «شیخ خالد الملا» رئیس‌جماعت اهل تسنن عراق در یادداشتی برای خبرگزاری تسنیم به تبیین دیدگاه اهل تسنن در قبال شخصیت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و نیز اهتمام ویژه ایشان به اهل تسنن و روابط خوب سردار با مردم این مناطق‌ اشاره کرد و نوشت: اهل تسنن عراق و سوریه شهید سلیمانی را یکی از شخصیت‌های تاریخی می‌دانند که به آنان در رهایی از چنگال گروهک‌های داعش کمک کرد.
در یادداشت شیخ خالد الملا آمده است: برخی گمان می‌کنند حاج شهید سلیمانی فقط به موضوع جهاد و مبارزه با آمریکا و اسرائیل و مزدورانشان در منطقه توجه داشت اما واقعیت این است که شهید سلیمانی حامی خط مذهب و مشی عقیدتی و فکری میانه‌روی بود و طرح تقریب بین مذاهب اسلامی و وحدت مسلمانان را پیگیری می‌کرد طرحی که بنیان آن را امام‌خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی پایه‌گذاری کرد و آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران از این طرح حمایت کرد