زبان گویای حق بود

سرویس سیاسی جوان آنلاین: رهبر انقلاب اسلامی در پیام تسلیت درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی خود را «سوگوار این برادر قدیمی و عزیز» دانستند و به بازماندگان تسلیت گفتند. ایشان درگذشت این «حکیم مجاهد» را برای حوزه‌های علمیه و حوزه معارف اسلامی یک «خسارت» دانستند. در همین حال، تصویر اقامه نماز رهبر انقلاب در حیاط بیت رهبری بر پیکر آیت‌الله مصباح یزدی منتشر شد. تصویر و خبری که می‌گفت سحرگاه ۱۳ دی پیکر آیت‌الله فقید به بیت برده شده و هنگام سحر بر پیکرشان نماز به امامت رهبری و با حضور پنج فرد دیگر اقامه شده است. کرونا اجازه نداد که شاگردان و ارادتمندان و خانواده آیت‌الله این نماز را پشت سر رهبری اقامه کنند. با این حال، توجه رهبر انقلاب به این موضوع، گرچه در شرایط دشوار کرونایی قابل توجه است.
در متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی که به مناسبت درگذشت عالم ربانی علامه محمدتقی مصباح یزدی صادر شد، آمده است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه علمیه و حوزه معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه میدان‌هایی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است.


اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم، به خاندان گرامی و فرزندان عالم و صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه علمیه تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسئلت می‌نمایم.
آغاز راه از کلاس علامه طباطبایی و آیت‌الله بهجت و امام (ره)
محمدتقی مصباح یزدی درس‌های مقدماتی طلبگی را از یزد آغاز کرد و بعد راهی نجف شد. مشکلات مالی و درآمد کم کارگری پدرش اجازه نداد که او و خانواده‌اش، هم که با او راهی نجف شده بودند، در آنجا بمانند و به قم آمد. پای درس امام خمینی نشست تا وقتی که به دلیل تبعید امام، ارتباط درسی‌اش با ایشان قطع شد و کار تحقیقی در حوزه‌های مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى را پی گرفت. علاوه بر امام خمینی، او تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا را نزد علامه طباطبایی و ۱۵ سال هم فقه را در محضر آیت‌الله بهجت آموخت.
تألیفات ایشان در زمینه فلسفه و کلام و مباحث اجتماعی و حکومتی اسلام بسیار است و از جمله می‌توان به خداشناسی، کیهان‌شناسی، انسان‌شناسی، راه و راهنماشناسی، قرآن‌شناسی، اخلاق در قرآن، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، حقوق و سیاست در قرآن، آموزش فلسفه، شرح نهایه الحکمه، شرح جلد اول اسفار الاربعه، شرح جلد هشتم اسفار الاربعه، دروس فلسفه اخلاق، خودشناسی برای خودسازی، بر درگاه دوست، نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم، آموزش عقاید، قرآن در آیینه نهج البلاغه و نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه اشاره کرد. تأسیس مؤسسات علمی و آموزشی و تربیت شاگردان بسیار نیز بخش اعظم فعالیت علمی و فرهنگی ایشان است.
سابقه مبارزه سیاسی در زمان شاه
گرچه برخی تلاش می‌کنند سابقه فعالیت آیت‌الله مصباح علیه حکومت پهلوی را نادیده بگیرند و از رزومه ایشان پاک کنند، اما این سابقه غیرقابل کتمان است. او دبیری جلساتی را بر عهده داشت که آیت‌الله شهید بهشتی برای مباحثه پیرامون «حکومت اسلامی» در زمان پهلوی و از سر آینده نگری برای تشکیل دولت اسلامی تأسیس کرده بود. دیگر از فعالیت‌های ایشان در مبارزه با استبداد، همکاری با نشریه مخفی «بعثت» و سپس تأسیس نشریه انقلابی «انتقام» بود. نشریه انتقام با انگیزه مبارزه با دستگاه طاغوت، و گسترش اندیشه‌های امام (ره) و حمایت از روحانیت، با همکاری برخی از علاقه‌مندان به امام (ره) و با مدیریت استاد مصباح چاپ می‌شد.
برخی دیگر از فعالیت‌های استاد بر ضد رژیم پهلوی به اختصار ذکر می‌شود: تنظیم شکوائیه به زبان انگلیسی و ارسال آن به سازمان ملل و کمیسیون حقوق بشر؛ ایراد سلسله سخنرانی‌های «حکومت اسلامی» در کتابخانه مسجد خیابان ایرانشهر تهران؛ مشارکت در تدوین اساسنامه اولین تشکل سازمان یافته مبارزاتی روحانیت، موسوم به تشکل یازده نفری؛ چاپ مخفیانه اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های امام (ره) و مشارکت در تهیه ده‌ها نامه و اعلامیه در محکومیت رژیم شاه و حمایت از امام (ره)
تلاش علمی علیه شبهات دینی اصلاح‌طلبان
در دولت اصلاحات و وقتی روزنامه‌های زنجیره‌ای تلاشی ویژه برای شبهه‌افکنی در مسائل اسلامی و اعتقادی داشتند، در برابر این سیل شبهات ایستاد و با سخنرانی و مکتوبات اجازه نداد جوانان تازه پا گذاشته در راه سیاست، اعتقادات خود را در خطر ببینند، در این مسیر البته سیبل ترور شخصیت و توهین رسانه‌های اصلاح‌طلب شد، ولی اندکی هم عقب ننشست. به همین دلیل است که رهبری می‌فرمایند: «اگر خدای متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا، این شخصیت عزیز و عظیم القدر، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر کرده است.»