اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر آیت‌الله مصباح یزدی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ علمیه و حوزه‌ معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ دینی و نگارش کتب راهگشا و در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار و در حضور انقلابی در همه‌ میدان‌هایی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلندمدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم، به خاندان گرامی و فرزندان عالم و صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ علمیه تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای / ۱۳ دی 1399


نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت الله
سحرگاه شنبه پیکر آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی(ره) عضو فقید مجلس خبرگان رهبری به حیاط دفتر مقام معظم رهبری منتقل شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای بر پیکر ایشان نماز خواندند.
پس از آن، پیکر آیت الله مصباح یزدی به شهر ری منتقل شد و در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بر دستان مردم ولایتمدار تهران و شاگردان و دوستدارانش تشییع شد.
در این مراسم که آیت‌الله ری‌شهری، آیت‌الله صدیقی، سعید جلیلی و جمعی از علما و روحانیون هم حضور داشتند، پیکر مطهر این عالم ربانی در حرم مطهر تشییع و سپس گرد مضجع حرم حضرت سیدالکریم و امام‌زادگان مدفون در این آستان طواف داده شد. آیت‌الله محمدی ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) هم بر پیکر آن فقیه عارف اقامه نماز کرد و در ادامه، آیت‌الله صدیقی یکی از شاگردان برجسته آن عالم ربانی، به ایراد سخنانی کوتاه در تبیین شخصیت ایشان پرداخت.
به گزارش ایسنا، خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: آیت‌الله مصباح یزدی(ره) شخصیتی بود که هم مجتهد و هم جهادگر بود؛ هم معلم اخلاق و هم متخلق به اخلاق الهی بود؛ ایشان یک انسان عرشی بود که در تمام عمر با برکت خود، لحظه‌ای از جبهه اجتهاد و جهاد فاصله نگرفت. وی افزود: آیت‌الله مصباح شخصیتی است که علامه طباطبایی در وجود او هیچ زائد نمی‌بیند، همه نور است، هیچ حجابی نیست و آیت‌الله بهجت (ره) نیز نسبت به ایشان نظر ویژه‌ای داشت و بدون شک ایشان محبوبترین شخصیت حوزوی نزد مقام معظم رهبری و حقیقتاً ذخیره حوزه‌های علمیه بود. آیت‌الله صدیقی گفت: آن فقیه نستوه ضمن تسلط به علوم قدیم، با علوم جدید و زبان‌های مختلف دنیا آشنا بود، او فردی بسیار متواضع و همیشه سیر افلاکی داشت و به عنوان شخصیتی راهنما و شاخص برای همه عاشقان و سالکان بود.
بعد از پایان مراسم تشییع، پیکر مطهر آیت الله مصباح یزدی شب گذشته برای طواف بر گرد حرم رضوی وارد مشهد شد تا از آنجا برای تدفین به قم منتقل شود. امروز یکشنبه ساعت ۹ صبح هم مراسمی محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود که به دلیل محدودیت‌های کرونایی‌ از طریق رسانه ملی پخش خواهد شد. بعد از پایان این مراسم پیکر این عالم مجاهد برای خاکسپاری به قم منتقل خواهد شد.
علاوه بر رؤسای قوا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سید حسن خمینی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیام های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفتند.