سیگنال به سرزمین آفتاب

گروه فناوری: شیوع کرونا در جهان با آموزش از راه دور گره خورده و در بیشتر نقاط جهان دانش‌آموزان و دانشجویان در میانه این بحران با تکنولوژی دوست و همراه شدند اما تنها وجود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب است که می‌تواند کمک کند تا در این شرایط، آموزش تعطیل نشود. در کشور ما نیز وزارت ارتباطات تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای تأمین زیرساخت‌های ارتباطی انجام داده و این تلاش‌ها در بحبوحه کرونا دوچندان شده است. با وجود این تلاش‌ها، مدت‌هاست در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از مناطق کم‌برخوردار و روستایی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد دانش‌آموزان برای استفاده از شبکه شاد و آموزش آنلاین با مشکلاتی جدی مواجه هستند. یکی از این نقاط، سیستان و بلوچستان بود که در نهایت وزیر ارتباطات هفته گذشته در یک برنامه زنده اینستاگرامی با مردم این استان به گفت‌وگو نشست و به آنها وعده داد به‌صورت میدانی پیگیر تکمیل ارتباطات روستایی این استان خواهد شد. در همین راستا محمد‌جواد آذری‌ جهرمی شنبه شب(6 دی) برای تحقق این وعده و پیگیری تسریع پروژه‌های ارتباطی وارد شهر زاهدان شد تا در سفری 10روزه به حل مشکلات اساسی ارتباطی این استان بپردازد. وی البته در سفر به زهک در شمال استان با تأکید بر تلاش‌های وزارت ارتباطات در زمینه توسعه ارتباطات روستایی با اشاره به مخالفت برخی با این توسعه گفت: اگر مقاومت وزارت ارتباطات در برابر مخالفین توسعه ارتباطات روستایی نبود هم اکنون ۹۰ درصد روستاهای کشور به اینترنت دسترسی نداشتند. وی قرار است در این سفر 10 روزه که تا 15 دی ماه ادامه دارد به حل مشکلات بپردازد و پس از آن نیز چند تن از معاونانش در منطقه حضور خواهند داشت تا زمانی که این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

اتصال 1200 روستا به شبکه ارتباطی
وزیر ارتباطات در سفر 10روزه خود به سیستان و بلوچستان، اتصال 1200 روستا به شبکه ارتباطاتی، تقویت جاده‌ای و ایجاد ارتباطات پایدار را هدفگذاری کرده و آنها را از جمله برنامه‌های این سفر عنوان کرده است. در این گزارش نگاهی به این سفر داریم:


شنبه 6 دی: وزیر ارتباطات شنبه شب با استقبال احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان وارد شهر زاهدان شد. بر اساس برنامه‌های اعلامی وزارت ارتباطات، تا پایان سال‌جاری تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و امکان دسترسی آنان به اینترنت پرسرعت فراهم خواهد شد. بااین‌ حال هنوز چند استان از جمله سیستان و بلوچستان از این برنامه توسعه ارتباطات روستایی عقب هستند که این سفر در راستای حل همین مشکلات انجام می‌شود.
یکشنبه 7 دی: محمد جواد آذری جهرمی ایجاد دسترسی برای ۱۲۰۰ روستا، توسعه پوشش جاده‌ای و پایداری شبکه و کاهش اختلالات را از شاخص‌های هدف‌گذاری شده برای سفر خود به استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و در جلسه بررسی وضعیت ارتباطی این استان با اشاره به اینکه این استان در حدود ۷۷۰۰ روستا دارد، گفت: از این تعداد تاکنون ۲۵۰۰ روستا به شبکه ارتباطی کشور دسترسی پیدا کرده‌اند که کار بزرگی انجام شده اما نیاز به انجام کار بزرگتری داریم.
دوشنبه 8 دی: وزیر ارتباطات در بازدید از پارک علم و فناوری در سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت صنایع گروه‌های خلاق و نوآور در این پارک، توسعه دسترسی به اینترنت در این استان را کمک به بازار صنایع خلاق و نوآور عنوان کرد. آذری جهرمی همچنین از بودجه هزار میلیارد تومانی برای توسعه ارتباطات در روستاهای این استان خبر داد و گفت: فیبرگذاری عظیمی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و قرارگاه خاتم به‌عنوان پیمانکار مخابرات با تمام توان در این بخش حضور دارد.وی افزود: تا پایان اردیبهشت‌ماه تمام روستاهای پرجمعیت تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار می‌گیرند و همچنین با اصلاح فیبر نوری بخش دیگری از مشکلات مربوط به‌سرعت شبکه برطرف خواهد شد تا رضایت مردم کسب شود.
سه‌شنبه 9 دی: آذری ‌جهرمی در چهارمین روز سفر خود به سیستان و بلوچستان درجمع مردم روستای شورو بخش تورین از توابع زاهدان با اشاره به وجود ۱۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری در سیستان و بلوچستان از تجهیز هزار کیلومتر دیگر از مناطق این استان به فیبر نوری در مدت کوتاهی خبر داد. وزیر ارتباطات در این روز همچنین در بازدید از روستای توحیدآباد خاش از تحقق وعده سه ‌هفته‌ای برای برقراری اینترنت پرسرعت برای این روستا و برخی از روستاهای منطقه خبر داد و گفت: تا ۲۱ روز آینده روستای شما به نسل سوم و چهارم تلفن همراه مجهز می‌شود و به ‌اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا خواهید کرد. وی با اشاره به آمار بالای روستاهای باقی مانده بالای ۲۰ خانوار استان سیستان و بلوچستان، افزود: تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده ۱۲۰۰ روستای باقی‌مانده نیز به اینترنت مجهز می‌شوند.
چهارشنبه 10 دی: آذری ‌جهرمی طی سفر به چابهار از نهایی شدن برنامه‌های توسعه ارتباطات در روستاهای سیستان و بلوچستان خبر داد. وی به تکلیف برنامه ششم توسعه در ارتباطات روستایی اشاره کرد و گفت: کرونا نیز اهمیت اینترنت و فضای مجازی را چندین برابر کرد و کسانی که تاکنون ما را برای اینترنت پرسرعت در روستاها نکوهش می‌کردند هم اکنون برای اینکه در دورترین روستای کشور اینترنت نیست، ما را نکوهش می‌کنند.
وزیر ارتباطات عدم آمادگی زیرساخت‌های اساسی در استان را دلیل عقب ماندگی در اتصال ۱۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در چند روز گذشته، همراه اول ۵۰۲ سایت با اعتباری بالغ بر ۷۵۳ و ایرانسل ۱۴۳ سایت با اعتباری معادل ۲۱۴ میلیارد تومان راه‌اندازی می‌کنند و مخابرات نیز دو پروژه را با مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد که تمامی اعتبارات این پروژه‌ها از طرف وزارت ارتباطات پرداخت می‌شود.
آذری ‌جهرمی تصریح کرد: همچنین شرکت مخابرات، توسعه تلفن خانگی را با مبلغ ۳۰ میلیارد تومان با شبکه فیبر نوری انجام می‌دهد. وی افزود: فاز نخست توسعه ارتباطات در سیستان و بلوچستان یک ماهه و فاز دوم که وابسته به شبکه انتقال مخابرات است تا پایان اسفند ماه و فاز سوم که راه‌اندازی سایت‌های جدید است تا پایان اردیبهشت انجام می‌شود. آذری جهرمی با اشاره به اهمیت زمان در این پروژه‌ها، تأکید کرد: سامانه‌ای طراحی می‌شود که تمام روستاها و تاریخ اتصال آنان به شبکه مشخص شده و مسئول توسعه آن نیز قابل نمایش است و در صورت تأخیر علت آن و مسئول آن مشخص می‌شود.
پنجشنبه 11 دی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید میدانی از روستاهای شهرستان دشتیاری از تجهیز مناطق این شهرستان به ۲۰۴ کیلومتر فیبرنوری و رفع اساسی مشکل ارتباطی این منطقه خبر داد و پس از حضور در روستای بسوت بخش باهو کلات به‌صورت میدانی در جریان مشکلات ارتباطی این روستا و روستاهای اطراف قرار گرفت. آذری جهرمی به اهالی این روستا قول داد تا دو هفته آینده از طریق اپراتور دوم، این روستا و روستاهای اطراف به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند.
جمعه 12 دی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سفر خود در روز جمعه به روستاهای شهرستان‌های شمال این استان از جمله زابل، هامون، نیمروز، هیرمند و زهک رفت و در این بازدیدها به مردم این مناطق اعلام کرد تا ۲هفته آینده روستای آنان به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود و می‌توانند از اینترنت پرسرعت استفاده کنند. آذری جهرمی در شهرستان زهک سیستان و بلوچستان با اشاره به مخالفت برخی با توسعه ارتباطات روستایی، گفت: مخالفین توسعه ارتباطات در روستاها از تهمت اجرای برنامه ۲۰۳۰ تا مسائل دیگر را مطرح کردند و وزارت ارتباطات برای این کار تحت فشار قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه دوران کرونا باعث تغییر دیدگاه مخالفین ارتباطات روستایی شد، گفت: این شرایط ثابت کرد این تفکر باطل بوده است. وزیر ارتباطات همچنین با هدف بررسی وضعیت ارتباطی و مخابراتی راهی بخش‌های جنوبی این استان شد و در جریان مشکلات و موانع طرح توسعه ارتباطی این شهرستان قرار گرفت.
شنبه 13 دی: وزیر ارتباطات در ادامه سفر 10 روزه خود راهی روستاهای بلوچستان شد تا از نزدیک در جریان طرح توسعه ارتباطات روستایی این منطقه قرار گیرد. وی ابتدا به همراه هیأت همراه از روستای حمید آباد بخش مرکزی شهرستان دلگان و در ادامه از روستای کسکان، از توابع بخش فنوج شهرستان نیک‌شهر بازدید کرد و در ادامه راهی روستای گروکان، از توابع بخش بم‌پشت شهرستان سراوان شد تا روند محرومیت زدایی ارتباطات روستایی و مناطق محروم این استان را پیگیری کند.