مازندران عامل آغاز موج چهارم در کشور؟

آرمان ملي: بالاخره بعد از گذشت حدود 20 روز که هيچ شهري در کشور در شرايط قرمز کرونايي نبود، روز گذشته از سوي وزارت بهداشت اعلام شد که شهرستان ساري، آمل، رامسر و سوادکوه شمالي، مجددا در وضعيت قرمز قرار گرفتند. اين درحالي است که پيش‌تر وزير بهداشت از روند افزايشي کرونا در استان مازندران ابراز نگراني شديد کرده بود. طبق آخرين اعلام وزارت بهداشت و درمان، به غير از اين چهار شهر، 43 شهرستان در وضعيت نارنجي و 401 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند، که اين آمار نشان از کاهش شهرهاي نارنجي و تبديل وضعيت آنها به شهرهايي با وضعيت زرد مي‌دهد. در اين بين سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا از رعايت 86 درصدي پروتکل‌هاي ضد کرونا توسط مردم خبر مي‌دهد. عليرضا رئيسي همچنين از پيک سوم بيماري کرونا در استان مازندران ابراز نگراني کرد. سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت در اين رابطه گفته است: «به‌رغم مشاهده شيب نزولي در نمودار موارد مثبت بستري و نمودار موارد مرگ و مير ناشي از بيماري در کشور، ميانگين بروز در هر دو شاخص ياد شده در استان مازندران با اختلاف قابل توجهي بالاتر از ميانگين کشور است که پيش‌تر هم به اطلاع رسيد که در حال حاضر شهرستان‌هاي ساري، آمل، رامسر و سوادکوه شمالي در اين استان در وضعيت قرمز بيماري قرار دارند و مطمئنا هرگونه سهل‌انگاري در عمل به توصيه‌هاي بهداشتي از سوي استان مازندراني‌هاي عزيز، وضعيت بيماري را در اين استان به مراتب سخت‌تر کرده و تعداد بيشتري از شهرستان‌هاي استان را به وضع قرمز بدل خواهد کرد.»
نگراني از سرايت موج سوم به کشور
در اين بين ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت گفت: «آمار مرگ‌ومير کرونا در دوران اوج سه برابر مي‌شود. وي همچنين معتقد است که «بايد تلاش کنيم دوباره به دوران اوج شيوع اين بيماري برنگرديم.» البته نظر او درباره وضعيت وخيم مازندران است که مي‌تواند به مانند شيوع بيماري در قم (موج اول) و گيلان در موج دوم، عامل سرايت موج سوم از مازندران باشد. با اين حال رئيس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري نيز صحبت‌هاي ايرج حريرچي را به‌نوعي تاييد کرد و از احتمالا افزايش شيوع ديگري از بيماري کرونا در بهمن خبرداد. پيام طبرسي بيان کرد: «وضعيت ورودي بيمارستان خوب است و تعداد بستري‌ها کم شده، اميدواريم که شرايط همينطور پيش برود تا دوباره پيش‌روي اتفاق نيفتد، چون اين وضعيت فعلا قابل کنترل است. پيش‌بيني براي وضعيت شيوع در عيد بسيار زود است، اما احتمالاً يک افزايش شيوع ديگري خواهيم داشت که اميدواريم اين افزايش به پيک تبديل نشود، چون به هر حال احتمال دارد در بهمن ماه يک موج ديگر ويروس کرونا شروع شود.» وي در مورد ويروس جهش يافته‌ انگليسي گفت: تنها چيزي که الان از ويروس انگليسي مشخص است اين است که انتقال آن بيشتر است و تا زماني که اطلاعات بيشتري از آن به دست نيايد نبايد اظهارنظري در اين مورد داشت.
آخرين آمار کرونا


براساس آخرين اعلام وزارت بهداشت و درمان، از جمعه (12 دي) تا شنبه (13 دي) و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، شش هزار و 45 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 693 نفر از آنها بستري شدند. با احتساب اين آمار مجموع بيماران کوويد19 در کشور به يک ميليون و 237 هزار و 474 نفر رسيد. در اين مدت 101 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 55 هزار و 438 نفر رسيد. 4981 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.